دانلود تحقیق زندگینامه محمدتقی‌خان پسیان (۲۱ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

مروری بر زندگی محمدتقی خان پسیان- قیام کلنل

محمدتقی‌خان پسیان در سال ۱۳۰۹ ه ق در تبریز متولد شده و تحصیلاتش را در زادگاهش آغاز کرد و ادامه داد. در سال ۱۳۲۴ ه ق به تهران آمد و وارد مدرسه نظام شد. پس از پنج سال در مدرسه نظام به درجه سلطانی رسید و چون اساس قشون جدید به هم خورد به ژنرال یالمارسن سوئدی، با همان درجه‌ای که داشت معرفی شد و در سمت آجودان مترجمی و ریاست گروهان مامور همدان شد.

از سال ۱۳۳۱ داخل مدرسه صاحب منصبان ژاندرمری شده و سال بعد جزء اردوی اعزامی به بروجرد رفت و در اغلب جنگ‌های آنجا شرکت کرد. (دوران جنگ اول جهانی) در همان سال به درجه یاوری (سرگردی) رسید و مامور همدان شد و تا محرم سال ۱۳۳۴ ه ق در آنجا بود. یاور محمدتقی خان در جنگ عمومی (جنگ جهانی اول) دلاوری‌های زیادی از خود نشان داد و در جنگی که معروف به جنگ مصلی بود، روس‌ها را شکست فاحش داده و با این پیروزی که از نظر نظامی شاهکاری بود، شهرت و لیاقت او از مرز ایران گذشت و در آلمان و اتریش پیچید، اما پس از سقوط بغداد مجبور به عقب نشینی شد.

در سال ۱۳۳۴ ه ق مسئله مهاجرت ملیون ایرانی به عثمانی پیش آمد و محمدتقی خان پسیان از آنانی بود که همراه این دولت در تبعید بود و به عثمانی رفت؛ اما وی در استانبول از آنها جدا شده و در سال ۱۳۳۵ برای معالجه به آلمان رفت و در سال ۱۳۳۶ نیز به برلین کوچ کرد. در آلمان ابتدا در هوانوردی و بعد در قسمت پیاده نظام مشغول خدمت بود. سپس در ضمن خدمت، ریاضیات عالیه و موسیقی علمی را نیز فراگرفت. محمدتقی خان در سال ۱۳۳۸ ه ق به ایران بازگشت و پس از چندی سرگردانی در دولت مشیرالدوله به فرماندهی ژاندارمری خراسان منصوب گشت.

تا اینجای مطلب، زندگینامه محمدتقی خان پسیان بود که به طور مختصر ارائه شد و طبق این زندگینامه مشخص است که وی چه تیپ و شخصیتی داشته و سوابق وی هم از نظر فکر، اندیشه، تحصیلات و همین طور خدماتی که در آن دوره به ایران کرده، به خصوص جنگ هایی که علیه اشغالگران انجام داده، کم و بیش سیمایی از وی را در ذهن مجسم می‌کند. از این به بعد مطالبی که عنوان می‌شود، مربوط به حدود شش ماه آخر عمر محمدتقی خان پسیان است که دوران قیام وی در تبریز است و البته بیشترین شهرت او نیز مربوط به همین ایام است.

وقتی که مرحوم محمدتقی خان پسیان به فرماندهی ژاندارمری خراسان انتخاب شد، قوام السلطنه والی خراسان بود. وی که از سه سال پیش والی خراسان بود، پس از کودتای ۱۲۹۹ به دستور سیدضیاء الدین طباطبایی و به دست کلنل محمدتقی خان پسیان در روز ۱۳ فروردین ۱۳۰۰ دستگیر و تحت الحفظ به تهران فرستاده شد. البته خود پسیان بعداً در یک نطق رسمی اعلام کرد که به او دستور داده بودند تا قوام را در مشهد بکشد. ولی چون او اعتقاد داشت که قوام السلطنه در هیچ محکمه‌ای محاکمه نشده است و جرم او ثابت نشده است، از این جهت فرمان رئیس الوزرا را در تهران اطاعت نکرد و قوام را طبق دستور حکومت مرکزی به تهران فرستاد.

پس از خروج قوام السلطنه، خود پسیان کفالت استان خراسان را به عهده گرفت و در واقع علاوه برقدرت نظامی …

 

 

 

 محمدتقی‌خان پسیان 0002 0003

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 21 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.