دانلود تحقیق درباره زندگینامه امام سجاد (ع) – ۱۳ صفحه

امتیاز 4.4 از 10 نفر

دانلود تحقیق درباره زندگینامه امام سجاد (ع)

تولد حضرت امام زین العابدین(ع)

آفتاب وجود ابوالائمه حضرت علی بن الحسین زین العابدین السجاد از مشرق دامان ملکه ایران و عروس عرب شهر بانو (شاه زنان) در سال 38 هجری دو سال قبل از شهادت جدّش امیر المومنین (ع) » در کوفه« رخ داد.

نام و کنیه و القاب حضرت سجاد

نام مبارکش علی است که از نام جدش گرفته شده و زین العابدین و زین الصالحین –وارث علم النبیین-الامین-العدل-الزهراالعابد- البکاء-السجاد و غیرا از القاب اوست.

پدر و مادر امام زین العابدین(ع):

پدرش، مردی که دنیای بشریت او را مظهر غیرت و سالار فداکاران ملل عالم می‌شناسند. یعنی حضرت ابی عبدالله الحسین الشهید این علی بن ابیطالب (ع) است.

مادرش شهربانو ملکه ی ایران دختر یزد…… است که دست قدرت او از ایران دست به دست مدینه رسانید و در تقسیم غنائم سهم امیر المومنین شد و او هم شهر بانو ر با موافقت خودش و انتخاب او به حضرت حسین بن علی (ع) عقد بست و شهر بانو خوابی دیده بود که به همین ازدواج و پیوستگی بسیار محترم و مورد نهایت علاقه ی خاندان ولایت و مکتب امامت بود و یگانه فرزندی که از او بدنیا آمد همانا حضرت علی بن الحسین زین العابدین است که ابو الائمه معروف بوده و 9 نفر از ائمه دین و تربیت شدگان مستقیم مکتب نبوی از رحم این ملکه شریف به وجودآمده اند.حکایت زناشویی شهربانو را درکتب تاریخ ثبت کرده اند.

روایت است که چون فاتحین ایران دختر یزد جرد را اسیر کرده به نزد عمر آوردند با عفت در گوشه ای قرار گرفت و از فرط تاثیر گفت: (( اف بیروج باد اهرمز)) سیاه باد روز هرمز که اولادش چنین اسیر و دستگیر شده است.

عمر گمان مرد او را دشنام می‌دهد. امر کرد او را زجر کنند. امیرالمومنین در آنجا حاضر بود و فرمود: تو حق نداری او را زجر کنی که او شاهزاده ای محترم است و دشنام نمی‌دهد بلکه می‌گوید: سیاه باد روز هرمز که دخترش به چنین روزی افتاده. پس بهتر آن است که به احترام شاهزادگی او را آزاد کنی.

حضرت علی (ع) فرمود: او آزاد است و می‌تواند برای خود شوهری انتخاب نماید. با این پیشنهاد موافقت شد و این بانو سه بار اطراف مجلس گردش نمود تا گمشده ی خود را که در خواب چهره زیبای او را دیده بود پیدا کرد و دست بر سر حسین علی گذاشت. امیر المومنین علی (ع) همان وقت فرمود:حسینم از این زن برای تو بهترین مردان روی زمین متولد خواهد شد.

 

صورت و سیرت امام زین العابدین(ع)

حضرت سجاد دارای شمایلی نیکو و از دو خون عربی و آریایی به وجودآمده در صورت شبیه به جدش امیر المومنین (ع) و خلق و خوی همانند جدش پیغمبر و پدرش شاه ولایت و عمویش حسن و پدرش حسین بود.

امام زین العابدین مانند جدش به آبادی نخلستان‌ها و حفظ صدقات پیغمبر و امیرالمومنین می‌پرداخت و پای هر نخلی دو رکعت نماز به جای می‌آورد و در موقع نماز مانند بنده ی ذلیل در مقابل مولای جلیل می‌ایستاد.

در سفر حج 20 روزه از مدینه تا مکه پیاده می‌رفت و بلند و با صدای رسا مردم را به وسیله ی هدایت و ارشاد می‌فرمود. به قدری که آهنگ قرآن خواندنش جالب بود پرندگان به اطرافش پرواز می‌کردند.

در حسن خلق و صفات نفسانی و سجایای ملکوتی و صورت نورانی و سیرت و روش مردمی‌پاک سرشت و محبوب عموم مردم به شمار  می‌رفت.

حضرت سجاد (ع) در بردباری، عفو، جود و بخشش بین فضایل پدرش و مظهر لطف و بردباری و گذشت و فداکاری بوده است.

در توا ضع و حسن معاشرت و تحمل بر ناملایمات پس از واقعه ی کربلا فرد آسمانی بوده که دیگر نظیر نداشت.

ایشان کسانی را دشنام می‌دادند انعام می‌کرد و اکرام می‌نمود و بنده آزاد می‌کرد و عبادت خدا می‌نمود و طلب مغفرت و آمرزش برای گناهکاران و دشنام دهندگان می‌کرد.

مناقب حضرت سجاد(ع)

امام سجاد دارای محاسن ذات مکارم صفات وفور دانش بزرگوار ی و کثرت طاعت و مقام تقوی و پرهیزکاری بود.

انوار سروری و امامت و آثار دین پروری و کرامت از چهره ی او نمایان بود و نبوت از حرکات و سیره ی رسالت از کردار و گفتارش آشکار  می‌گشت.

در حسن اخلاق و معاشرت با خلق خدا بی نظیر و متواضع بود. فصاحت و بلاغت حسین از الفاظ و کلماتش هویدا گردید.

امام سجاد همانند

 

  • فهرست مطالب
  • تولد حضرت امام زین العابدین(ع) 3
  • صورت و سیرت امام زین العابدین(ع) 4
  • مناقب حضرت سجاد(ع) 4
  • مقام تقوی و پرهیز کاری: 7
  • زندگانی علی بن الحسین (ع) پس از واقعه ی عاشورا 7
  • شهدای عاشورا: 8
  • مسافرتهای امام سجاد (ع): 9
  • سخنرانی امام سجاد (ع) در مسجد شام: 9
  • حضرت امام سجاد (ع) در مدینه: 11
  • امامت حضرت سجاد (ع): 12
  • خلاصه آنچه خوانده اید: 12
  • منابع و مآخذ. 13

%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%ac%d8%a7%d8%af_000001 %d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%ac%d8%a7%d8%af_000003 %d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c%e2%80%8c%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%ac%d8%a7%d8%af_000007

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 13 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.