مقدمه:
تاریخ بشریت، حاکی از تلاش بیوقفه آدمی برای تسلط و بهره وری از مادر طبیعت بوده است. وی با اتکا به قدرتهای خدادادای، عقل، خرد و خلاقیت همچنین دستانی ماهر همواره تلاش نموده است تا طبیعت سرکش و قدرتمند را مهار نماید و برای تداوم بقای خویش مورد بهره برداری قرار دهد. او سالیان درازی را در غارها و با حداقل امکانات و ابزار گذراند. ضروریات و الزمات محیطی، جمعی و فردی کم کم او را به کشف رموز و قوانین حاکم بر طبیعت وادار نمود.
او تلاش نمود تا با دستیابی به بهترین و کارآمدترین ابزارها، آمال و آرزوها و تمنیات مادی و معنوی خود را تحقق بخشد.
آشنایی با ابزار معماری
معماری نیز همچون دیگر شاخههای علوم و حرف بشری، اهداف و وظایفی را برعهده گرفته است و بدین منظور، از مجموعهای از علوم، فنون، روشها و ابزار و امکاناتی برای دست یابی به آن بهره میجوید. تا چندی پیش معماران برای تهیه نقشهها و طرحهای خود از قلم، راپید، کاغذ کالک و نظایر آن استفاده میکردند، ولی امروزه این ابزارها جای خود را به رایانهها و برنامههای رایانهای سپردهاند.
در سیستمهای سنتی، طراحان، طرحهای اولیه را در مقیاسهای کوچک( الی ) با دست و یا خط کش تهیه میکردند. سپس دسناتورها ( نقشه کشها ) وظیفه تهیه نقشههای مدادی دقیق و با مقیاس بزرگتر ( تا ) را برعهده گرفتند. در جریان تهیه نقشه ها، بارها طرح، از سوی طراحان، کنترل، حک و اصلاح میگردید. و سرانجام پس از کنترل نهایی طراح، اقدام به دسن ( مرکبی کردن ) آن بر روی کالک مینمودند. عموماً جریانات رفت و برگشت بین طراح و نقشه کش در مرحله مدادی، زمان بسیاری را به خود اختصاص میداد. چه بسا که نقشههای مرکبی شده، بار دیگر مورد تجدید نظر قرار میگرفت و نقشه کشها مجبور به تیغ زدن ( پاک کردن ) قسمتهایی از کالک، و ترسیم مجدد آن میشدند. امروزه، دیگر این شیوه کار به دلیل زمانگیر بودن آن، از دفاتر مهندسی رخت بربسته است همچنین این روشها دیگر نمیتواند روش مناسبی برای ایجاد طرحهای نو، ابتکاری و پیچیده باشد. به تجربه نیز ثابت گردید طراحانی که خود مستقیماً یا با واسطه با نرم افزارهای ترسیمی یا مدل سازی و یا تخصصی (معماری ) کار میکنند در مدت زمان کمتر و با دقت بالاتری ایدههای خود را به صورت نقشه پیاده کرده، با حداقل سعی و خطا ( رفت و برگشت ) آن را کامل مینمایند. همچنین، در بسیاری از دانشکدههای مهندسی جهان، تدریس دروس نقشه کشی از ابتدا با رایانه آموزش داده میشود و دیگر لزومی به استفاده از قلم و راپید و کاغذ کالک احساس نمیگردد.
ابزار معماری و سیر تحول آن
اگر به تاریخ معماری بشر از دوران نخستین تا دوران معاصر نظر کنیم خواهیم دید که آدمی برای اهداف خود ابزار و ادوات گوناگونی را مورد استفاده قرار داده است. آنچه بیشتر مورد توجه این کتاب است، بازشناسی ابزار و شیوهها در مرحله طراحی میباشد.
بشر نخستین، اولین طرحهای خود را با زغال یا گل رنگی بر دیوار غارها و یا چوبی بر بستر نرم زمین منعکس مینموده است. به نظر میرسد که شروع اولین طرحهای ساختمانی و معماری نیز، از همین نقطه آغاز گردیده باشد.
تا آغاز دوران صنعتی بشر توانست ابزار اولیه خود را تکامل بخشیده، از قلمهای درست شده از پر بوقلمون یا غاز و یا قلم نی خط کشهای ابتدایی و پوست حیوانات یا صفحات تهیه شده از پوست درختان پاپیروس برای پیاده نمودن طرحهای خود بهره برد.
در دوران صنعتی که مصادف با شروع انقلاب صنعتی در اروپا در سال 1760 تا دوران معاصر میباشد، با اختراع انواع آلیاژها و سیستمهای مکانیکی و تکنولوژیهای جدید قالب گیری و … ابزار و ادوات متکاملتری تولید گردید و تا به امروز انواع قلمهای فلزی نظیر قلم فرانسه، گرافوس، راپیدوگراف، انواع جوهرهای صنعتی، انواع خط کشها، گونیاها، نقاله و … همچنین انواع کاغذها و میزهای نقشه کشی، انواع لوازم مکانیکی نظیر هاشور زن – درافتینگ و … و مواد متنوع و چشمگیر بسیاری برای تهیه ماکتها، پا به عرصه وجود نهاد. طراحان توانستند با ابزار و امکانات جدید، بر کیفیت طرحهای خود افزوده، با سرعت و دقت بیشتری آنها را تهیه نمایند.
با شروع تحولات عظیم در دهههای پایانی قرن بیستم و نفوذ بیوقفه رایانهها بر زندگی بشری، در استفاده از ابزار معماری، دگرگونی ایجاد گردید. این بار، طراحان حقیقتاً ابزار کارآمدی را وارد حوزه کار خود نمودند ؛ رایانهها توانستند به سرعت و به راحتی از پس بسیاری از معضلات قبلی برآیند ؛ سرعت و دقت عمل آنها بیمانند بود ؛ جامعیت آنها نیز برای انجام وظایف خواسته شده بیرقیب مینمود ؛ آنها در بسیاری ازمراحل طراحی از تهیه تا ساخت ابنیه، مورد استفاده قرار گرفتهاند. از جمله :
– تهیه بانکهای اطلاعاتی و پردازش اطلاعات ( برای تهیه مواد خام طرحهای معماری )
– برای تهیه نقشههای دو بعدی و نقشههای اجرایی دقیق طرحها
– برای تهیه مدلها و ماکتهای سه بعدی رایانه ای
– برای تهیه پرسپکتیوهای سه بعدی – راندوهای رنگی و …
– برای تهیه انیمیشنها
– برای انجام محاسبات متره و برآورد مقادیر مصالح ساختمانی و برآورد ریالی طرحها
– برای انجام محاسبات و تحلیل سازه طرحها و …
– برای مدیریت و برنامه ریزی اجرایی طرحها
– برای ارتباط و تبادل اطلاعات طرحها از طریق شبکه و اینترنت.
سرانجام، آنها به راحتی توانستند دنیای جدیدی را به نمایش بگذارند. دنیای واقعیتهای مجازی، دنیای معماری مجازی، دنیای جدید رایانهای است که به خیال نزدیک تر است تا به واقعیت ولی کاملاً واقعی ست. در این دنیا، معماران میتوانند طرحهای خود را بسازند ؛ درون آن حرکت کنند ؛ مشکلاتش را بسنجند و عیوب آن را برطرف نمایند، آنها میتوانند دیگران را هم به این دنیا ببرند و آنچه را که خلق نمودهاند در معرض نمایش آنها بگذارند.
سیستمهای رایانهای به مثابه ابزار نوین در طراحی معماری
سیستمهای رایانه ای، مجموعهای از امکانات و ادوات نرم افزاری و سخت افزاری هستند که از سوی افراد و یا شرکتهای مهندسی بنابر نیاز و مقتضیاتشان سازمان یافته، مورد استفاده قرار میگیرند سیستمهای رایانهای را به صورت ساده و منفرد ( Single) و یا ترکیبی و گروهی ( Groups ) برای انجام پروژههای معماری مورد استفاده قرار میدهند.
الف – سیستمهای ساده: سیستمهای ساده، سیستمهایی هستند که از یک رایانه به همراه یک نرم افزار معماری نظیر Auto Cad و در صورت امکان یک پرینتر A 3 تشکیل شده باشد. این سیستمها به طور منفرد، از سوی افراد و بعضاً شرکتهای تازه کار مورد استفاده قرار میگیرد و بسیار کم خرج هستند و با حداقل سرمایه گذاری ایجاد میگردند.
ب – سیستمهای مرکب: سیستمهای مرکب و گروهی، به مجموعهای از رایانهها حداقل از دو عدد رایانه یک پرینتر A 3 در صورت امکان یک پلاتر که به صورت شبکه به هم مرتبط میگردند گفته میشود. این سیستمها، بنابر اهداف و برنامه کاری خود امکانات و تجهیزات نزم افزاری و سخت افزاری را به طور مشترک مورد استفاده قرار میدهند.
به طور کلی، هر سیستم رایانهای چه ساده و چه گروهی و گسترده آن، از سه عنصر اصلی، رایانه، نرم افزار ( برنامه ) و دستگاههای جانبی تشکیل میگردد.
رایانه: یکی از اصلی ترین عناصر هر سیستم رایانهای ست. رایانه برای دریافت، پردازش بنیادین اطلاعات و نمایش اطلاعات پردازش شده، مورد استفاده قرار میگیرد.
رایانههای شخصی 2 ( PC ها)، رایج ترین و پرتعداد ترین رایانههای موجود در جهان را تشکیل میدهند و هر فرد میتواند به راحتی نسبت به تهیه آنها اقدام نماید. این رایانهها در شکلها Tower ( بدنه ایستاده ) Laptop ( بدنه خوابیده ) و Notbook ( سیستمهای فشرده شده کیفی و قابل حمل ) طراحی و تولید گردیدهاند. پیشرفت فناوری CPU ( پردازنده مرکزی ) این سیستمها و قیمت پایین آنها، سبب افزایش توانمندی و قدرت عملیاتی آنها گردیده است. به طوری که در بیشتر مراکز عمومی و سازمانهای دولتی، شرکتها و دفاتر حرفه ای، آنها جایگزین مینی رایانهها و رایانههای مرکزی ( Mainframeها ) گردیدهاند.
این رایانهها در سه رده کاملاً متفاوت زیر، تولید و عرضه میشوند.
– IBM و سازگار با IBM
– اپل مکینتاش Apple Mac
– آمیگا Amiqa
رده اول بیشترین PCهای موجود در جهان را یا 90 درصد نسبت به بقیه سیستمهای تشکیل میدهند. پردازشگر اصلی این سیستمهای مبتنی بر پردازشگرهای پنتیوم اینتل و یا k7 و k6 شرکت AMD و یا مشابه آن است و سیستم عامل آنها را Dos و Windows تشکیل میدهد، این سیستمها از توانایی محاسباتی و ریاضی بالایی برخوردارند.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 14 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول