وحدت و همبستگی (۴ صفحه)

امتیاز 3.5 از 11 نفر

تاکید قرآن بر وحدت و همبستگی

مفاهیم و آموزه‌های قرآنی همواره تاکیداستواری بر اتحاد میان مسلمانان، دستور به وحدت و در برخورد با اختلاف در جامعه تا حدّ تهدید پیش می‌رود.

خداوند در آیه ۴۶ سوره سبا می‌فرماید: «قُلْ اِنَّما اَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍٔ اَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی.، به آنان بگو: من تنها شما را به یک حقیقت پند می‌دهم: همه شما دو تا دوتا (جمعی) و یک یک (فردی) برای خدا قیام کنید.»

مصداق این آیه اتحاد ملت ایران است که در طول تاریخ و ملت بزرگ ایران در طی ‪ ۲۸سال گذشته قبل و بعد از انقلاب همواره ثابت کرده‌اند که تنها راه غلبه بر دشمنان از طریق اتحاد میسر است و در غیر این صورت استکبار جهانی نقشه‌های خود را پیاده می‌کند. احیای آموزه‌های متعالی قرآن رمز موفقیت در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه، مذاهب گوناگون و امت اسلامی‌موثر است.

از عوامل موفقیت در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه و امت اسلام می‌توان تمسک به ارزش‌های الهی ‌ اسلامی‌و نبوی و احیای آموزه‌های متعالی قرآن را نام برد که رمز موفقیت در ایجاد اتحاد بین آحاد جامعه، مذاهب گوناگون و امت اسلامی‌به شمار می‌آید و اساس نهضت مردم ایران بر آموزه‌های دینی قرآنی استوار بوده است.

همچنین در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌خوانیم: «یا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقاکُمْ، ای مردم، ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و شما را تیرهها و قبایلی قرار دادیم تا همدیگر را درک کنید (و زندگی هماهنگ داشته باشید) بافضیلتترین شما در نزد خداوند باتقواترین شماست.»

در این آیه تاکید ویژه ای بر وحدت قبایل و گروه‌های انسان‌ها وجود داشته است. بشر تشنه‌ آزادی‌، عدالت و حق است که اسلام با دعوت به اتحاد توانسته است به این خواسته‌ها پاسخ دهد. تمسک به آیات قرآن یک هدیه و میراث گرانبهایی است که در قرآن بر آن تاکید شده است.

احیای ارزش‌های دینی و قرآنی در همه ابعاد در پرتو تحقق اتحاد ملی و انسجام اسلامی‌از دستاوردهای عمل به آموزه‌های قرآن درباره اتحاد است. مصلحت‌اندیشی برای حفظ وحدت امت اسلام با وجود عدم تسامح در اصول و احکام اسلامی‌مورد تاکید قرار داشته و در تحقق ارزش‌های اسلامی‌و قرآنی با توجه به شرایط زمان موضوع اتحاد مورد توجه بوده است…

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.