نقش تغذیه در بیماری‌های قلبی و عروقی

امتیاز 0 از 0 نفر

مقدمه

امروزه شایع ترین علل مرگ و میر بعد از تصادفات، مربوط به سکته‌های قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد که با عوض شدن شیوه زندگی و استفاده بیشتر از فکر افزایش یافته است.

بدن انسان امروزی به دلیل فعالیت کمتر و فراهم آوردن وسایل آسایش و راحتی زندگی، ضعیف تراز انسان حتی یک دهه قبل است و این مسئله بیماری‌های قلبی را افزایش داده و نسل کنونی در معرض انواع بیماری‌های مزمن قرار گرفته اند.همچنین بشر امروزی با استرس و ترس بیشتری نسبت به گذشته زندگی می‌کند و این احساس ترس و استرس باعث فشار به قلب و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

امروزه تنوع غذایی با افزایش مصرف چربی و عدم فعالیت روزانه همراه است که منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود و خود چاقی نیز یکی از فاکتورهای اصلی سکته قلبی و بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

زندگی بچه‌های امروزی با 30 سال پیش فرق دارد و به جای بازی در محیط‌های ورزشی و طبیعت به بازی‌های کامپیوتری و ساکن روی آورده اند و با وجود با هوش تر بودن دچار چاقی و اضافه وزن هستند که این می‌تواند آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی را در آینده افزایش دهد.

پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی باید در سنین پایین و دبستان‌ها آغاز شود و در همان سنین پایین به ورزش کردن عادت و استفاده از کامپیوتر را به چند ساعت در روز محدود کنند.

در دنیای امروز آسایش و رفاه مالی به سلامت انسان‌ها ترجیح داده می‌شود و به شیوه‌های مختلف از جمله بخل و حسادت‌های زندگی اجتماعی روی می‌آورد که این خود یکی از دیگر عوامل تنش زا و افزایش دهنده سکته‌های قلبی است.

رژیم غذایی
25 میلیگرم افزایش در کلسترول رژیم غذایی کلسترول خون را 1 واحد بالا میبرد و افزایش کلسترول خون منجر به بروز بیماریهای قلبی عروقی میشود.مواد غذایی حاوی کلسترول بالا، کلسترول خون و LDL را بالا میبرند، اما به مقدار کمتر از چربی اشباع.بطوری که غذاهای پر از چربی اشباع 4 برابر غذاهای پر از کلسترول، چربی خون را بالا میبرند.بعضی افراد به کلسترول رژیم زیاد پاسخ میدهند (HYPERRESPONDER) یعنی با خوردن غذاهای پر کلسترول، کلسترول خونشان بالا میرود ولی بعضی افراد کم پاسخ نمیدهند (HYPORESPONDER)، یعنی بعد از خوردن غذاهای پرکلسترول، کلسترول خونشان تغییری نمیکند. حذف کامل کلسترول از رژیم غذایی خطرناک است؛از جمله باعث کاهش کولین و اختلال کار کبد می‌شود.با این حال توصیه می‌شود روزانه کمتر از 300 میلیگرم کلسترول دریافت شود.

منابع غذایی کلسترول
– زرده تخم مرغ: زرده تخم مرغ غنی از کلسترول است و در افرادی که ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی را دارند باید به 3 تا در هفته محدود شود.ضمن اینکه حاوی لسیتین است که چربی خون را پایین می‌آورد.سفیده تخم مرغ غنی از پروتئین (با امتیاز 100) است و نباید محدود شود.

– کره: کره حیوانی چربی اشباع است و حاوی کلسترول هم هست و دو فاکتورخطر دارد.

کره گیاهی (مارگارین) چربی اشباع است و کلسترول ندارد، ولی حاوی اسیدهای چرب ترانس است که فاکتور خطر بیماریهای قلبی و سرطان است. در کل کره‌های گیاهی نرم که کمترین اسید‌های چرب ترانس را دارا هستند نسبت به کره‌های حیوانی ارجحیت دارند.

– روغن حیوانی:این نوع روغن هم چربی اشباع و هم کلسترول بالایی دارد و در بیماران قلبی توصیه نمیشود.

– گوشت و امعاء و احشاء

– جگر:3برابر گوشت قرمز آهن دارد و غنی از VIT Aو VIT B12 است.کلسترول آن بالاتر از گوشت است.

– دل و قلوه(قلب و کلیه): پروتئین و چربی شبیه به گوشت دارد، کلسترول قلوه بالاتر از دل و گوشت و شبیه به جگر است.آهن آن بیشتر از گوشت است.

– سیرابی و شیردان: چربی آن در مقایسه با گوشت قرمز به ویژه گوشت گوسفند کمتر و مشا به گوشت کم چرب است.پروتئین آن برابر با گوشت قرمز و سفید است.کلسترول آن از دل و قلوه و جگر پایین تر است.مصرف آن 4-3 بار در ماه همراه با نان یا برنج اشکال ندارد.

در افرادی که‌هایپرلیپیدمی دارند مصرف جگر و امعا و احشا به یک بار در ماه محدود میشود

-روغن‌های اشباع شده، روغن جامد حیوانی، کره، روغن جامد نباتی و چربی‌های همراه با گوشت، خطرسازترین عامل برای بیماران قلبی هستند.

چربی‌های اشباع شده به علت رسوب در دیواره عروق باعث تشدید بیماری‌های قلبی می‌شوند.

افراد مبتلا به بیماری قلبی از خوردن سوسیس و کالباس، شیرینی‌های پرچرب، سس‌ها و کباب‌های کوبیده پرچربی پرهیز کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و نان سبوس دار که حاوی مقادیر زیادی ویتامین B بوده و باعث کاهش چربی خون این بیماران می‌شود توصیه میگردد. بهترین روغن برای مصرف به خصوص در افراد مبتلا به بیماری‌های قلب وعروق، روغن مایع ذرت و آفتابگردان است.

مهمترین علت مصرف زیاد روغن جامد ناآگاهی مصرف‌کنندگان از مضرات آن، اقتصادی بودن و بهره‌مندی روغن‌های نباتی و جامد از یارانه‌های دولتی می‌باشد.علت عمده جامد کردن و هیدروژنه کردن روغن‌های مایع، گرایش مصرف‌کنندگان به استفاده از روغن جامد، پایداری این نوع روغن در مقابل عوامل محیطی و سهولت در حمل و نقل آن می‌باشد.

در فرایند جامدکردن روغن، اسیدهای چرب با هیدروژن اشباع می‌شود که این اسیدها برای سلامتی مضر بوده و همچنین در این فرایند ترکیب‌های غیرعادی دیگری به‌نام اسیدهای چرب ترانس بوجود می‌آید که آن هم مضراست چربی ترانس موجود در روغن جامد باعث افزایش چربی بدخون و کاهش چربی خوب خون شده و کلسترول خون را بالا می‌برد که افزایش آن برای قلب بسیار مضر است.

در عوض باید روغن‌های کلزا(کانولا)، سویا، زیتون، بادام و آفتابگردان جایگزین آنها شوند.

روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است بر روغن جامد برتری دارد چرا که روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از ‪ ۲۵درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از ده درصد باشد، خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

مصرف ماهی، زیتون و مغز گردو، بادام، حاوی روغن با کیفیت مطلوب هستند و روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا ‪۳ و روغن زیتون و روغن دانه انگور و گردو به دلیل دارا بودن اسید اولئیک فراوان باعث کاهش کلسترول بد (‪ (LDLخون می‌شود و برای سلامت قلب و عروق مفید است.

نکات طلایی در پیشگیری از بیماری‌های قلبی وعروقی
مصرف میوه و سبزیجات تازه، محدود کردن چربی ها، پیروی از رژیم غذایی سالم بر پایه نان‌های سبوس دار، اجتناب از قندهای ساده، دوری از عوامل استرس زا و کاهش وزن باعث کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی در جامعه می‌شود.

منابع:   

وب‌سایت اینترنتی «چهارگوش» به آدرس www.4goush.net

محمد رضا انتظاری- مشاورتغذیه

 

0001 0002 0003 0004 0005

       

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.