نظریه واقعیت درمانی گلاس (۸ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

نظریه واقعیت درمانی گلاس

تاریخچه:

ویلیام گلاس در ۱۹۲۵ در اوهایو متولد شد. ابتدا در سطح کارشناسی مهندسی شیمی، سپس کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی تحصیل نمود و نهایتاً در رشته روانپزشکی اخذ نمود. در سال ۱۹۷۵ در محل نگهداری دختران نوجوان بزهکار سرپرستی روانپزشکان را به عهده گرفت او در این مکان برنامه‌های خود را اجرا کرد که شامل: مسئولیت دادن به دختران در مورد شرایط و وضعیت زندگی شان بود. روش کار وی این بود که قبل از بروز رفتار غیر قابل قبول از دختران پیامد‌ها و عواقب آنها را برایشان شرح می‌داد. عذر و بهانه پذیرفته نمی‌شد و تنبیه نیز در این برنامه حذف گردید که موثر واقع شد چراکه احساس مسئولیت بیشتری می‌کردند و تکرار کارهای غیر قابل قبول ۲۰ درصد کاهش یافت.

گلاسه اصول اولیه واقعیت درمانی را در کتاب سلامت روانی یا بیماری روانی منتشر کرد که بعدها نام این کتاب را واقعیت درمانی نهاد. موسسه واقعیت درمانی را نیز در سال ۱۹۶۵ تاسیس کرد که به ترتیب درمانگران می‌پرداخت و به تدریج از وی در مدارس نیز دعوت به عمل می‌آمد و بر اساس تجربیات وی در مدارس کتاب مدارس بدون شکست را نوشت.

نظریه شخصیت:

نظریه‌ها و عقاید فلسفی اصلی واقعیت درمانی آن است که آدمی‌نهایتاً خود تعیین ساز (‌خود مختار) است. ضمناً گفته کی شود که: (۱) هرچند ممکن است فشارهای روانی درونی و برونی با عملکرد هیجانی فعلی مراجع رابطه مستقیم داشته باشد. اما در طولانی مدت، ‌مددجو خود پیرو و مسئول است، ‌(۲) هر چه را مدد جو انجام می‌دهد، ‌ در جهت ارضای نیازهای اساسی خود در زمینه بقا، تعلق، ‌ قدرت، ‌شوخی، ‌ سرگرمی، آزادی و در نهایت برای کنترل زندگی خویش می‌باشد. گلاس بر اهمیت سن شروع مدرسه ( ۱۰ – ۵ سالگی ) تاکید میکند معلمین باید با دانش آموزان درگیر شوند و آموزش را گونه ای برنامه ریزی کنند که دانش آموزان تجربیات موفقی در مدرسه به دست آورند. معلمان با ایجاد فضا برای کسب تجربیات مثبت توسط دانش آموزان به آنان در کسب هویت موفق کمک می‌کند. بدین ترتیب کاستی‌های تربیت خانواده نیز در دستیابی به هویت موفق تا حدودی جبران می‌شود.

واژهای کلیدی نظریه واقعیت درمانی…

 

  • فهرست مطالب
  • تاریخچه: 3
  • نظریه شخصیت: 3
  • رشد رفتار ناسازگار. 4
  • فرآیند مشاوره. 5
  • مفاهیم نظریه واقعیت درمانى.. 5
  • منابع و مآخذ. 8

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.