مشکلات دوره نوجوانی و بلوغ وبهداشت روانی

امتیاز 1.7 از 3 نفر

مشکلات دوره نوجوانی وبلوغ وبهداشت روانی

سنین نوجوانی و جوانی از دیدگاهها و نظریات مختلف متفاوت است اما معمولاً‌ بین 12 تا 25 سالگی را شامل می‌شود (12 تا 18 سالگی نوجوانی و 18 تا 25 سالگی جوانی) سن بلوغ در محیط‌های مختلف متفاوت بوده وعوامل متعددی از جمله عوامل زیستی، ‌اجتماعی و جغرافیائی در زمان پیدایش آن دخیل است. ازجمله خصوصیات عاطفی و روانی دوره نوجوانی و بلوغ می‌توان به نکات زیر اشاره نمود:

1- عدم تعادل و بی‌ثباتی عاطفی:

یکی از بارزترین ویژگیهای این دوره می‌باشدکه اکثر اوقات به هنگام بروز خشم نمی‌توانند رفتار و گفتار خود را کنترل نمایند. خیلی زود متاثر می‌شوند به خصوص زمانی که احساس می‌کنند کسی به حرفشان گوش نمی‌دهد و به همین خاطر دست به اعمال ناخوشایندی می‌زنند و سپس پشیمان شده و خود را سرزنش می‌کنند. حساسیت‌ها و هیجانات ناشی از زودرنجی که از خصوصیات دائمی این دوران می‌باشد. اغلب به علت تغییرات و تحولات غدد داخلی و میزان ترشحات هورمونها و نوع تربیت و آموزش دوران گذشته است که در مجموع وضع زندگی عاطفی آنها را تغییر می‌دهد و گاهی با کوچکترین برخوردی عصبانی می‌شوند و به هنگام عصبانیت و خشم ممکن است به گریه متوسل شوند و یا غمگین و افسرده به تنهایی پناه ببرند.

2- مورد توجه همسالان واقع شدن و به خصوص تایید آنها را کسب نمودن و افزودن دوستان همجنس باعث می‌شود که اهمیت بزرگسالان در نزد آنها کمتر از همکلاسان و همسالان باشد. بنابراین کسب استقلال عاطفی از والدین نیز در این دوره از اهمیت خاصی برخوردار است.

3- تحمل شنیدن انتقاد و سرزنش را ندارند، ‌ ولی برعکس خودشان از دیگران انتقاد می‌کنند که گاهی اوقات منجر به اختلاف نظر با والدین می‌شود و باعث عدم ارتباط صمیمانه با آنها می‌گردد.

4- احساسات فداکارانه و مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم و ستمدیده در این دوره ظاهر می‌شود.

5- می‌خواهند به دیگران بقبولانند که افراد مهمی هستند، اثبات این امر که آنها چندان هم مهم نیستند آنها را می‌رنجاند.

6- در برابر ناکامیها حالات یاس و ناامیدی به آنها دست می‌دهد. بسیار غمگین و افسرده می‌شوند و احساس می‌کنند دیگر همه ‌چیز تمام شده است و به گریه‌های شدید متوسل می‌شوند.

7- به وضع ظاهر و لباس و آرایش خود توجه دارند و گاهی مدت‌ها وقت خود را جلوی آئینه به این امر اختصاص می‌دهند

8- حالات رویایی و عاشق پیشگی دارند.

9- نگران آینده هستند، آینده تحصیلی، شغلی، اقتصادی، اخلاقی و جنسی که این نگرانیها خود موجب پیدایش اضطراب و پریشان خاطری در آنها می‌گردد.

جهت کاستن مشکلات آنها چه باید کرد؟

1- والدین کانون خانواده را محلی امن و پناهگاهی مستحکم برای فرزندان نمایند. به یکدیگر احترام بگذارند نباید در حضور فرزندان به مشاجره پردازند و عیوب یکدیگر را در حضور آنها بازگو کنند.

2- والدین نوجوانان و جوانان را از محبت سیراب نمایند تا آنان به هر آشنا و بیگانه‌ای روی نیاورند. آنان باید به فرزندان خود احترام بگذارند و به آنها کمک کنند تا نواقص خود را رفع نمایند. نصایح و تذکرات خود را با استدلال و منطق و در خلوت با آنها در میان نهند و هرگز در حضور دیگران به خصوص همسالان به پند و اندرز آنان نپردازند. ضمناً سخنی را به آنها بگویند که خود بدان عمل می‌کنند.

3- والدین و مربیان نباید نوجوانان را به خاطر ضعف‌هایی که دارند تحقیر نمایند و آنها را با همسن و سالان خود مقایسه کرده صفات نیکوی دیگران را به رخ آنها بکشند بلکه در حد توان و ظرفیت آنان از آنها توقع و…….

لطفا برای خواندن ادامه این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

دوران بلوغ (1) دوران بلوغ (2) دوران بلوغ (3) دوران بلوغ (5) دوران بلوغ (4)

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.