صفحات سیمانی الیاف‌دار

امتیاز 0 از 0 نفر

مقدمه

این موضوع که امروزه گسترش پیش ساختگی، صنعتی سازی و سبک سازی یک امر لازم و ضروری است، امری کاملا بدیهی است. صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی به گواهی آمار و ارقام، از لحاظ سرمایه و حجم نیروی انسانی درگیر، بزرگترین صنعت در کشور می‌باشد. رشد سریع جمعیت و افزایش تقاضا (حدود 1.5 میلیون واحد مسکونی در سال)، نیاز به کاهش زمان تحویل پروژه‌های عمرانی و کاهش زمان برگشت سرمایه سرمایه‌گذاران و عواملی از این قبیل باعث شده‌اند تا ضرورت ایجاد تحول در شیوه‌های سنتی صنعت ساختمان روزبه‌روز بیشتر شود.

صنعت ساختمان در جهان در حدود صد تا صدوده سال قدمت دارد و شروع آن به زمانی برمی‌گردد که اولین تیرهای بتونی به صورت T شکل، تولید صنعتی شده و قطعات بتونی با اشکال مختلف در مقیاس صنعتی تولید شد. اگر تکنولوژی ساختمان را به معنی وارد شدن صنعت در ساختمان‌سازی بگیریم، از حدود سال۴۷ تکنولوژی ساختمان وارد ایران شد و اوج آن زمانی بود که ساختمان‌سازی به صورت شهرک‌ سازی در بعضی از شهرهای بزرگ مثل اصفهان (مجتمع ذوب آهن)، اهواز، تبریز، تهران و برخی دیگر از شهرها شروع شد.

این صنعت بیشتر از کشورهای اروپایی مانند آلمان، هلند، انگلیس و فنلاند به ایران وارد شد. در سالیان اخیر مطالعات و تحقیقات گسترده ای در بخش ساختمان صورت گرفته که همه این تلاشها و ابداعات در جهت صنعتی سازی ساختمان و دور شدن از ساخت و ساز سنتی بوده است تا با حداقل هزینه به بیشترین کارایی، ایمنی و زیبایی برسیم. در ساخت وساز نوین همواره سعی بر این است تا سیستم و مصالحی پدید آید که شرایطی همچون سبکی و دوام در برابر زلزله، ایمنی بالا در ساختمان به لحاظ پایداری بنا در برابر تخریب و یا مشکل در هر بخش دیگر، صرفه جویی‌های ملی که شامل کاهش میزان مصرف بتن وفولاد-کاهش ضایعات مواد اولیه- کاهش زمان برگشت سرمایه از حدود ۲ سال در شیوه سنتی به ۵ الی ۶ ماه- کاهش در هزینه تمام‌شده ساختمان- صرفه-جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر ساختمان و افزایش استحکام آن را دارا باشد. از این رو تلاش کرده‌اند تا محصولاتی در صنعت ساختمان عرضه کنند که ضمن کمک به اهداف فوق، مشخصات فنی مناسبی از جهات بیان شده در بالا داشته باشد.

از جمله این محصولات می‌توان «صفحات سیمانی الیاف دار» را به عنوان یک سیستم نام برد که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

بر اساس درجه بندی خطر نسبی زلزله در شهرها و نقاط مهم در آیین نامه زلزله ایران، از487 شهرستان402 شهرستان در نقاط با خطر نسبی بسیار زیاد و زیاد قرار دارد.همچنین در کشور ایران بیش از 33% انرژی در بخش ساختمان مصرف می‌شود که این رقم 4.4 برابر کشورهای صنعتی می‌باشد. ازسوی دیگر مصالح موجود (مصالح سنتی) به دلیل سنگینی و عدم امکان فراهم آوردن شرایط مناسب برای عایق بندی، الزامات موجود در مقررات ملی ساختمان را برآورده نمی‌نماید.لذا استفاده از صفحات سیمانی به عنوان یکی از برترین مصالح نوین ساختمانی هم اکنون بسیار مورد توجه است.

صفحات سیمانی الیاف دارFaiber Cement Board

در حدود سال 1900 میلادی تولید صفحات سیمانی که با الیاف آزبستی مسلح شده اند، ابداع گردید.این صفحات به دلیل دارا بودن آزبست، شکننده وسرطان زا بودند که به همین دلیل استفاده از آن در صنعت ساختمان گسترش چندانی پیدا نکرد.با ارتقا فن آوری، الیاف مختلفی برای مسلح کردن صفحات سیمانی از نوع چوب و غیره آغاز گردید. در سالهای پس از 1980 مسلح کردن صفحات سیمانی با الیاف سلولزی با نام تجاری آغاز و تولید آن گسترش پیدا کرده که پیرو آن استاندارد بین المللی Faiber Cement معتبری برای آن تدوین گردید.

 

صفحات سیمانی الیاف‌دار_000001 صفحات سیمانی الیاف‌دار_000002 صفحات سیمانی الیاف‌دار_000003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.