سبک خراسانی در شعر فارسی (۹ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

سبک خراسانی در شعر فارسی

مقدمه:

شعر فارسی یکی از غنی ترین و ارزشمندترین سرمایه‌های ملی و ادبی ماست که شاعران گذشته و معاصر، اندیشه‌های انسان دوستانه و عاطفی خود را در قالب کلماتی موزون به نظم کشیده اند و خوانندگان این اشعار به نوعی آرامش درونی و روانی خود و هم چنین اندیشه‌های بزرگ را از آنها فرا می‌گیرند.

ادبیات به عنوان یک شاخه علمی‌ممتاز، افکار اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، عرفانی و … شاعران و نویسندگان را بررسی می‌کند، افکاری که بیان کننده اوضاع زمان آن‌ها و فرهنگ و آداب و رسوم حاکم بر آن زمان است.شاعر یا نویسنده، به عنوان عضوی از اعضای جامعه، آن چه را از تجارب و تحصیل خویش اندوخته، به رشته تحریر درمی‌آورد. در آثار آنان که حاوی مضامین پندآموز و پرعبرت است، مسائل زمان هم به نوعی بازتاب شده، که ما را بهتر با فرهنگ پیشینیان آشنا می‌سازد.

شاعران بزرگ این مرز و بوم آثارگران سنگی از خود به یادگار گذاشته اند که آثار آن‌ها آمیزه ای از مسائلی چون؛ عدالت، جوانمردی، خوبی به هم نوع، اظهار همدردی، هم پشتی و ایثار به مردم و …. است و از ذکر هیچ نکته ای فروگذار نکرده اند. شاعران بزرگ ایرانی، در حفظ میراث فرهنگی ایران و انتقال آن به نسل آینده، بسیار کوشیده و آثار زیادی به جامعه ی ما تقدیم کرده اند، که هر کدام در نوع خود سهم به سزایی در حفظ فرهنگ اصیل ایرانی دارند.

ادبیات فارسی، صرفاً دستورزبان، عروض و قافیه یا آرایه شناسی نیست، بلکه در لابلای برگ‌های سرسبز آن، گل هایی از آموزه‌های تربیتی، اجتماعی، عرفانی، فرهنگی، روان شناسی و … وجود دارد، که با تأمّل و تعمّق دراین زمینه بهترمی‌توان به اهمیت آن پی برد. به قول دکترترابی: « شعربرداشت هایی اززندگی نیست، یکسره خود زندگی است.» (ترابی، ۱۳۷۹: ۳۶) این آموزه‌ها نه تنها برای پژوهشگران، بلکه برای صنوف مختلف جامعه می‌تواند مثمر ثمر باشد و مردم را با افکار این بزرگ مردان ادب فارسی آشنا سازد.

چکیده:

امروزه ما در جهان شاهد مسائل مختلفی هستیم، که در دیوان شاعران و کتب کاتبان فارسی به نحو احسن مورد بررسی قرار گرفته است، نکاتی که نیاز به حلاجی بیشتری دارند. به جرأت می‌توان هر کدام از بزرگان ادب فارسی را نماینده ی یک مکتب ادبی دانست، که فرهنگ ایران زمین را – حتی بهتر از روشنفکران غربی که در مورد تمدن غرب گفته اند ۰ بیان کرده اند، چرا که فرهنگ ایرانی قدمت بیشتری از آن‌ها دارد….

 

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه: 3
  • چکیده: 3
  • سبک شعر: 4
  • سبک خراسانی: 4
  • کلیات: 5
  • منابع: 9

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 9 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.