ساختار کلی اخلاق اسلامی (۸ صفحه)

امتیاز 4.3 از 6 نفر

ساختار کلی اخلاق اسلامی

اشاره

اگر دین (در این بحث اسلام) را مجموعه‏عقاید و دستورات عملى بدانیم که بنا بر ادعاى‏آورنده و پیروان آن عقاید و دستورات (پیامبراسلام و مسلمانان)، از سوى آفریدگار جهان‏مى‏باشد، و اخلاق را مجموعه آموزه‏هایى که‏راه و رسم زندگى کردن به‏نحو شایسته و بایسته‏را ترسیم کرده، بایدها و نبایدهاى ارزشى‏حاکم بر رفتار آدمى را مى‏نمایاند، بخوبى به‏رابطه تنگاتنگ دین و اخلاق پى خواهیم برد واخلاق را پاره‏اى ناگسستنى از دین به شمارخواهیم آورد. ازاین‏رو سخن گفتن از اخلاق‏منسوب به اسلام سخنى بجا و بحث درباره‏نظام اخلاقى اسلام امرى موجه و گفت‏وگودرباره ساختار کلى حاکم بر این نظام امرى درخور تامل و اندیشه خواهد بود.

یکم: همانگونه که اشاره شد چنین بحثى امروزه تحت عنوان‏اخلاق هنجارى مطرح مى‏شود. اخلاق هنجارى (1) که بخش‏مهمى از فلسفه اخلاق را شکل مى‏دهد، در پى تبیین نظامى ازقواعد و اصول حاکم بر افعال اخلاقى است. اخلاق هنجارى‏داراى دو بخش است: در بخش نخست معیارهاى کلى‏اخلاقى (2) مطرح مى‏شود و خوب و بدهاى کلى، ملاک کاردرست و نادرست، رابطه خوبى و درستى و معیارى خوبى وبدى کارها مطرح مى‏شود و در بخش دوم از خوبى و بدى، ودرستى و نادرستى، اخلاقى یا غیراخلاقى بودن افعال خاص (3) سخن مى‏رود. (4)

دوم: در نوشته‏اى که به‏نام اخلاق هنجارى توسطپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامى اخیرا منتشر گردید، گزارش‏اجمالى همراه با نقد و بررسى از رایجترین مکاتب اخلاق‏هنجارى ارائه شد. چنانکه در همان نوشتار یادآور شدم، غالب‏آراى موجود در زمینه اخلاق هنجارى، استقلال اخلاق از دین‏را مفروض مى‏گیرد و تلاش مى‏کند مستقل از خدا و دین، نظامى‏اخلاقى را بنیاد نهد. این مکاتب در واقع نوعى اخلاق سکولاررا عرضه مى‏کنند.

اینک با توجه به آنچه در آن نوشتار آورده‏ام، براساس‏ساختار اصطلاحاتى که براى معرفى مکاتب اخلاقى رایج درمغرب‏زمین معهود است، مى‏کوشیم جایگاه اخلاق اسلامى را درآن ساختار بیابیم.

سوم: مکاتب اخلاق هنجارى را فیلسوفان اخلاق (5) در دودسته کلى جاى داده‏اند:

الف – نظریه‏هاى غایت انگارانه (6)….

 

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.