زندگی‌نامه ابوریحان بیرونی

امتیاز 4.2 از 41 نفر

آثار ابوریحان

آثار بیرونی درباره ریاضی اخترشناسی، فیزیک، گیاهشناسی،  زمین شناسی، جغرافیا، کانی شناسی ( شناخت مواد معدنی ) و تاریخ و تقویم ملت هاست. بیرونی در آثار الباقیه، با دقت علمی، درباره ی تقویم و گاهشماری عربی، فارسی، عبری و یونانی بحث کرده و رویدادهای سیاسی و اجتماعی را با شرح تمدن‌ها و آداب و رسوم مردم در هم آمیخته است. بیرونی در این کتاب به بسیاری از باورهای همگان درباره پدیده‌های طبیعی اشاره کرده و آنها را از نظر علمی‌و تجربی مورد بررسی قرار داده است برای نمونه مردم می‌گفتند که روز شانزدهم دی ماه هر سال همه آب‌های شور زمین به مدت یک ساعت شیرین می‌شود بیرونی این باور مردم را رد کرده و نوشته است چنین چیزی ممکن نیست، خاصیت آب تنها بستگی به زمینی دارد که آب بر آن جاری است یا در آن انباشته شده است.

بیرونی در همین کتاب، نخستین بار علت پدید آمدن چاه‌ها و چشمه‌هایی را که آب از آنها بالا می‌جهد شرح داده است. دانشمندان غربی، قرن‌ها بعد به این موضوع پی بردند و درباره ی این گونه چشمه‌ها و چاه‌ها ( چاه آرتزین ) توضیح علمی‌دادند.

بیرونی در مدتی که در هند بود چند کتاب با ارزش درباره ریاضی،  فلسفه و پزشکی از سانسکریت به عربی ترجمه کرد، طول و عرض جغرافیایی بعضی از شهرها و مناطق مختلف هند را با روش اختراعی خود و استفاده از هندسه و مثلثات به دست آورد.

دانشمندان هندی از ترس سپاه غزنوی رو نشان نمی‌دادند. بیرونی همه جا در جستجوی این دانشمندان بود تا با آنها گفتگو کند، می‌خواست به یاری آنها دشواریهایی را که در فهم نوشته‌های بعضی از کتابهای هندیان برایش پیش آمده بود از میان بردارد، بیرونی درباره روش تألیف ماللهند می‌نویسد: ” من کتاب را نوشتم بی آنکه بهتان و نسبت دروغ بر هندیان ببندم. گفته‌ها و عقیده‌های آنها را نقل می‌کردم اگر این سخنان در نظر مسلمانان ناخوش بیاید به آنها می‌گویم که این عقیده آنهاست زیرا این کتاب کتاب بحث و ستیزه جویی نیست تا در آن به رد کردن عقیده آنها بپردازم، من می‌خواهم عقیده هندوان را چنانکه هست بیان کنم و شباهت‌های آن را با ملت‌های دیگر نشان بدهم. بیرونی در کتاب ماللهند منبع خبرها و کتابهایی را که از آنها استفاده کرده است نام می‌برد و قسمتی از متن اصلی را در نوشته خود می‌آورد تا خواننده گفته او را صحیح بداند….

 

ابوریحان بیرونی_000001 ابوریحان بیرونی_000002 ابوریحان بیرونی_000003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.