زراعت دیم برنج

امتیاز 0 از 0 نفر

برنج یکی از گیاهان مخصوص کاشت در نواحی مرطوب استوایی و مناطق نسبتاً گرم و معتدل است و در مناطقی که بارندگی سالیانه حدود ۱۰۰۰ میلیمتر است، بخوبی از خودسازگاری نشان داده ومحصول مناسبی از نظر کمیت و کیفیت تولید می‌کند.

از نظر عرض جغرافیایی در بیشتر نقاط دنیا، از استوا تا ۴۵ درجه شمالی و تا ۴۵ درجه جنوبی رشد می‌کند. ارتفاع از سطح دریا، تاثیر چندانی بر رشد برنج ندارد. در هندوستان این گیاه تا ارتفاع ۳۰۰۰ متری و در ایران از سطح دریا تا ارتفاع ۱۴۰۰ متری کشت و رشد می‌کند لیکن اکثر مناطق کشت برنج در ارتفاع کمتر از ۶۰۰ متری واقع شده اند.

برنج گیاهی است که دارای تنوع ژنتیکی و توان سازگاری بالایی است واریته‌های برنج محلی در ایران از لحاظ طول و اندازه، دوران رشد و سایر خصوصیات بصورت زیرطبقه بندی میشوند:

۱) برنجهای گروه صدری
از مرغوبترین برنجهای محلی هستند. این گروه دارای شلتوک بلند و باریک بوده و دانه‌های نسبتاً بلندی دارند، طول دانه بیش از ۷ میلیمتر است دوران رشد این گروه از ۱۵۰ تا ۱۶۰ روز متغیر بوده و در مقابل آفات و بیماریها و ورس بسیار حساس می‌باشند مقاومت این برنجها نسبت به کم آبی پایین بوده و عملکرد شان نسبت به انواع دیگر کمتر است.

۲) برنجهای گروه چمپ
این گروه دارای انواع زودرس و دیررس میباشند. طول دوره رشد برنجهای این گروه از ۱۲۰ تا ۱۳۰ روز و طول دانه بین ۵ تا ۷ میلیمتر متغیر است، که در انواع زودرس طول دانه بیشتر است سازگاری برنجهای گروه چمپ در مقابل آفات و بیماریها و کم آبی نسبت به گروه صدری بیشتر است.

 

0001 0002 0003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.