زبان اخلاق از دیدگاه توصیه‌‏گرایى (۲۰ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

زبان اخلاق از دیدگاه توصیه‌‏گرایى

بى‏شک هر یک از ما واژه‏ها و جمله‏هایى مانند« x )مثل راست‏گویى) خوب است‏»، « y )مثل دروغ‏گویى) بد است‏»، «باید به x عمل کرد» و« x وظیفه است‏» را به تکرار بر زبان مى‏رانیم. هدف ما از به کارگیرى این جمله‏ها چیست و با آنها چه کارى انجام مى‏دهیم؛ آیا مخاطب را از وصفى واقعى و خارجى به نام «خوبى‏» که مصاحب و قرین عمل x است، آگاه مى‏کنیم؟ آیا مى‏خواهیم با گفتن‏« x خوب است‏» او را به انجام دادن عمل x دعوت کنیم؟ آیا مى‏خواهیم با این جمله احساسات وى را به انجام x برانگیزیم؟ آیا مى‏خواهیم موافقت‏خود را با عمل x ابراز کنیم، یا مى‏خواهیم از موافقت‏خود با عمل x خبر دهیم؛ آیا ممکن است‏با گفتن یکى از این جمله‏ها، همه این کارها را انجام داد؟ آیا ممکن است غرض از به‏کارگیرى این جمله‏ها چند هدف در طول هم باشد؟

اساسا «خوبى‏» چگونه مفهومى است؟ آیا مفهومى است ناظر به وصفى طبیعى و تجربى، یا وصفى ماوراى طبیعى که به هر حال در خارج موجود است؟ آیا مفهوم «خوبى‏» خالى از هر گونه محتواى ناظر به واقع، و خالى از هر گونه ارتباط با امور ناظر به واقع است؟ این پرسشها درباره مفاهیم دیگر اخلاقى نیز بجاست. از سوى دیگر، همان طور که بیان جمله‏هایى همچون جمله‏هاى مذکور بخشى از زندگى اخلاقى ما را تشکیل مى‏دهد، توجیه آنها نیز جزء دیگرى از آن است. اگر تلاش در جهت پرسشهاى یاد شده به ثمر بنشیند و قرین توفیق باشد، مسائل دیگر همچون مسائل معرفت‏شناختى اخلاق نیز پاسخ خود را مى‏یابند؛ مسائلى همچون:

چگونه باید پاسخ مسائل اخلاقى را به شکل معقولى سامان دهیم؟ آیا اخلاقیات از جمله امورى است که هیچ‏گاه راهى را براى استدلال و تفکر عقلى برنمى‏تابد و حوزه آن تنها به دست احساسات سپرده مى‏شود؟ بر فرض که استدلال عقلى در اخلاقیات راه داشته باشد، آیا لازم است که وراى مسائل اخلاقى، مجموعه امور ناظر به واقعى باشد تا تلاشها و کوششها مصروف کشف آنها شوند، یا این که مقوم اخلاقیات فقط جعل و اعتبار است و، مستقل از جعل و اعتبار آدمیان، اخلاقیات هویتى ندارند؟

پژوهش در پاسخ به چنین پرسشهایى منجر به پیدایش نظریه‏هایى مى‏شود که با نظریه‏هاى دستورى متفاوت است؛ زیرا مقصود از این نظریه‏ها هدایت رفتار و عمل نیست. بدین جهت این بخش از فلسفه اخلاق، به فرااخلاق معروف است؛ واژه‏اى که صریحا بیان مى‏دارد که نظریه‏هاى فرااخلاقى خود را درگیر موضع‏گیریهاى خاص اخلاقى نمى‏کنند، بلکه با نظر بدانها به بررسى دقیق این امر مى‏پردازند که اخلاقیات چیستند و چه نوع استدلالى بر آنها قابل تطبیق است و چه مبنایى مى‏توان براى آنها در نظر گرفت. به تعبیر دیگر، فرا اخلاق با….

 

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 20 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.