درباره کرم ابریشم

امتیاز 3.9 از 10 نفر

مقدمه:

کرم ابریشم بیش ازچهار هزارسال توسط مردم پرورش داده می‌شد این کارنخستین بار در چین در حدود 2600 سال قبل از میلاد مسیح آغازشد چینی‌ها رازتهیه ابریشم را سالها مخفی نگه داشتند ودر اروپا و خاورمیانه تجارت می‌کردند. اماسرانجام به دست آوردن ابریشم از طریق کرم ابریشم توسط مردم دیگرکشورها یاد گرفته شداخیرا یاد گرفته ایم ازمواد مصنوعی موادی شبیه به ابریشم بسازیم اما تقاضا برای ابریشم طبیعی هنوزبالاست وکرم‌های ابریشم به خاطر تولید نخهای ابریشمی به کاربرده می‌شوند.عمل پروراندن کرم ابریشم نوغانداری نامیده می‌شود یک کرم بالغ طول قدش به پنج تا هفت سانتی مترمی رسد او یک کارگرشگفت انگیز است فقط در طی چند روز یک کرم ابریشم تنها پیله ای می‌تند که می‌تواند ششصد متر نخ ابریشم ازآن برداشت کرد اما بازبه بیست و پنج هزارپیله نیاز است تا نیم کیلونخ ابریشم خام تولید شود.

امروزه بیشترنخ ابریشم به وسیله چین وهندوستان تولید می‌شود.

هرسال60000 تن ابریشم خام تولید می‌شود و تبدیل به پیراهن، لباس، روتختی، پرده و دیگر فراورده‌ها می‌شود.این یک صنعت بزرگ است مخصوصا در چین ده میلیون کشاورزچینی کرم ابریشم پرورش می‌دهند.

دردنیاانواع مختلفی ازکرم ابریشم برای تولید ابریشم مورداستفاده قرارمی گیردحتی نوعی از کرم ابریشم پیله را با همکاری کرم دیگری می‌تند و نخ دولایه تولید می‌کنند.اگر چه نخهای مصنوعی مانند نایلون و پولیستر وجود دارند که محکمتر وارزان تر از ابریشم هستند و قیمت آنها پایین تر است اماابریشم به یک کالای تجملی تبد یل شده است و هنوز مورد تقاضا است زیرا در نگاه و احساس عالی است.

کرم‌های ابریشم در طول زندگی خود، ۴ مرحله از تکامل را طی می‌کنند که در بیشتر حشرات قابل مشاهده است:

1- تخم

2- لارو

3- شفیره

4- حشره بالغ

 

چرخه زندگی کرم ابریشم:
حالت بالغ این حشره، پروانه است. در حالی که لارو آن، کرم ابریشم بوده و شفیره آن، در داخل پیله ای که می‌تند قرار می‌گیرد تا در نهایت به صورت پروانه از پیله خارج شود. به تدریج با رشد کرم، ۴ بار پوست اندازی توسط این حیوان انجام می‌شود.

امروزه کرم‌های ابریشم فقط در محیط اسارت زندگی می‌کنند. آنها قرن‌ها پیش، به خانه‌های انسان‌ها منتقل شدند و پس از مدتی، دیگر توان زندگی در طبیعت را از دست دادند. این مورد بخصوص از زمانی که آنها توانایی پرواز را از دست دادند شدت بیشتری یافت. تمامی کرم‌های ابریشم در طبیعت منقرض شده اند. یکی دیگر از دلایل اصلی منقرض شدن این حیوانات در طبیعت این است که آنها فقط توانایی خوردن برگ درخت توت سفید را دارند.

کرم ابریشم:
این کرم‌ها توسط دانشمندان برای بررسی فرومون‌ها مورد استفاده قرار گرفته اند. حشرات ماده از خود فرومون ترشح کرده و حشرات نر، به وسیله آنتن‌های روی سر خود، این فرومون‌ها را دریافت می‌کنند. این پروسه به پروانه نر اجازه می‌دهد که بتواند حشره ماده ای را برای جفتگیری پیدا کند. آنتن روی سر پروانه (بید) ماده از تعداد بسیار زیادی از موهای ریز تشکیل شده که احتمال دریافت فرومون‌های بسیار ناچیز را نیز برای این حیوان حتی در فواصل زیاد، افزایش می‌دهد.

مراحل پرورش کرم ابریشم:
تفریخ: خروج کرم ازتخم را تفریخ گویند که در شرایط مساعد سیزده روز طول می‌کشد پس ازاینکه اولین آثار تفریخ مشاهده شد لازم است جهت تفریخ یکنواخت به مدت چهل وهشت ساعت دراتاقی کاملا تاریک که دارای دمای 25 درجه سانتیگراد و هشتاد درصد رطوبت داشته باشد قرار گیرد.رنگ تخم‌ها در ابتدا آبی روشن….

لطفا برای خواندن ادامه این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

0001 0002 0003 0004 0005 0006

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.