دانلود پروژه مشخصات فنی برج میلاد

امتیاز 0 از 0 نفر

فناوری ساخت برجهای بلند در دنیا عمر زیادی ندارد برجهای بلند از این جهت اهمیت زیادی دارند که برای چندین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند، از طرفی برای انجام یک طرح بزرگ چند منظوره طبعاً باید توان فنی و مهندسی در زمینه‌های مختلف در کشور موجود باشد. همچنین باید شرایطی فراهم کرد که همه بتوانند در کنار هم و با برنامه ریزی کار کنند. وقتی کشوری فناوری موشکی دارد یعنی که مهندسی‌های مکانیک، هواو فضا، شیمی، متالوژی، کامپیوتر وبرق ومخابرات پیشرفته ای دارد و مهمتر اینکه میتوانداین فناوری هارا در کنار هم قراردهد و محصول نهایی تولید کند.

برج هم چنین چیزی است. برای ساختن یک برج، باید توان مهندسی عمران و سازه، مهندسی معماری، ‌ مهندسی مکانیک، برق، مخابرات و همچنین قدرت تولید و کنترل ساخت قطعات، تاسیسات و …وجود داشته باشد و البته شرایطی که این فناوری‌ها بتواند کنار هم کارکنند.

ایده ساختن یک برج مخابراتی ـ تلویزیونی در تهران حدود 8 سال پیش مطرح شد. سپس مطالعات دقیق برای برسی امکان و چگونگی ساخت آن انجام شد تاینکه طرح در سال 75 رسماً شروع به کار کرد طرح به طور کلی تشکیل شده است از برج و ساختمان راس آن، مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین الملل، مجموعه تجارت جهانی، هتل پنج شتاره و پارک ای تی.

در ادامه مقاله به تحلیل و برسی هریک از قسمتهای ذکرشده طرح پرداخته خواهد شد:

برج و ساختمان راس آن:

این برج چند منظوره با هدف ساختن سازه ای به یاد ماندنی و به عنوان نمادی برای شهرتهران و به منظور رفع نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است.

برج میلاد تشکیل شده از ستون اصلی سازه و راس. ستون اصلی یک سازه بتونی با مقطع هشت ظلعی است که حدود 80 هزار تن وزن دارد و ارتفاع آن به 315 متر میرسد این بدنه که اصطلاحاً شفت نامیده می‌شود به جدید ترین روش ساخت یعنی قالب لغزان ساخته شده است. عملیات ساخت بدنه دی ماه 77 شروع شد و دی ماه چهار سال بعد به پایان رسید. سازه راس برج میلاد مرتفع ترین ساختمان 12 طبقه دنیاست. با اینکه فقط سه برج بلند تر از برج میلاد در دنیا وجود دارد، ‌در هیچ کدام چنین عمارتی در ارتفاع تعبیه نشده است. ساخت یک سازه به بلندی 68 متر با اجزای لوله ای شکل از نظر سازه یک کار پیچیده و دشواراست حالا به آن اضافه کنید که این سازه عظیم باید در ارتفاع 300 متری از سطح زمین نصب شود، یعنی جایی که سرعت باد سرسام آور است و البته باید کاملاً‌ایمن باشد آ نقدر که مردم بتوانند به راحتی از امکانات آن استفاده کنند.

دقت کار فنی در ساختمان برج به قدری است که همه قطعات برای خودشان شناسنامه ای دارند که تمامی مشخصات قطعه شامل اینکه ماده اولیه قطعه چه بوده، از کجا تهیه شده، قطعه کجا تولید شده و چه کسی مسؤل کنترل و بازرسی آن بوده است. برای کارهایی مثل جوش دادن قطعات هم این فرایند طراحی شده است، به طوری که معلوم است یک جوش کی انجام شده چه کسی جوشکار آن بوده و چه کسانی کنترل و تایید کر ده اند.

برج مخابراتی ـ تلویزیونی میلاد همچنین نماد اقتدار و عزم ملی ملت مسلمان ایران و جمهوری اسلامی ایران خواهد بود تاسیس موزه انقلاب اسلامی نیز عاملی است که می‌تواند برای اشاعه فرهنگ ملی تأثیر به سزایی داشته باشد وجود این بخش در کنار سایر اجزا مجموعه قداست و ویـژگی جهت دهنده‌ای داشته باشد. هدف اصلی مرکز ارتباطات بین المللی تهران، فراهم سازی تسهیلات به منظور توسعه و ساماندهی ارتباطات و همکاری ‌های بین المللی در جهت شکوفایی اقتصاد کشور و آزاد سازی اقتصاد کشور از صادرات تک محصولی است. مجموعه مرکز تجارت بین المللی، مرکز جشنواره‌ها و همایش‌ها و هتل به عنوان یک مجموعه کامل در کنار برج مخابراتی تهران از مزیت نسبی به وجود آمده، بهره خواهند داشت. هر چند هر یک از فعالیت‌های مرکز می‌توانند اهداف مستقلی را تعقیب کنند اما در مجموع این اهداف از سویی در راستای هدف اصلی و برای تحقق آن به کار گرفته می‌شوند به همین لحاظ ابتداء اهداف اصلی هر یک از فعالیت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و سپس سایر اهداف آن مورد توجه قرار می‌گیرد. کارکردهای عمده این برج به شرح زیر است.

• ایجاد و گسترش شبکه دسترسی بدون سیم به اطلاعات Wireless Access Network • زیرساخت مناسب برای سیستم‌های جدید تلویزیونی دیجیتال MVDS , DVB)

• بهینه سازی پوشش رادیو تلویزیونی FM,UHF,VHF)

• گسترش و بهینه سازی پوشش شبکه‌های بی سیم و پی جو.

• ایجاد جاذبه گردشگری و بهره مندی از فضاهای گردشگری، تجاری و فرهنگی (رستوران گردان، سکوی دید، گالری هنری، گنبد آسمان، موزه انقلاب اسلامی)

برج میلاد با ارتفاع کل 435 متر چهارمین برج بلند مخابراتی – تلویزیونی دنیا است که شامل ساختمان سرسرا (لابی) در پای برج با زیربنای 16000 مترمربع، شافت بتنی به ارتفاع 315 متر، سازه راس 12 طبقه با زیربنای بیش از 12000 مترمربع ـ که یکی از بزرگ ترین سازه راس برج‌های مخابراتی ـ تلویزیونی دنیا است ـ و یک دکل فلزی 120 متری است. در سه طرف بدنه برج 6 آسانسور شیشه ای، هر یک با ظرفیت 25 نفر قرار خواهند گرفت که با سرعت متوسط 7 متر بر ثانیه، بازدید کنندگان را به بالای برج منتقل خواهد کرد.

هتل پنج ستاره بین المللی:
هتل پنج ستاره مرکز چند منظوره ارتباطات بین المللی تهران برای پذیرایی بازرگانان و سیاحت کنندگان داخلی و خارجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

ساخت چنین بنایی با دارا بودن زمینه‌های معماری کم نظیر ایران و بهره مندی از فن آوری موجود میتواند ضمن نشان دادن توان فنی، صنعتی معماری متخصصان داخلی گویای پیشرفت ملی در عرصه رفاهی نیز باشد. با توجه به کمبود هتل مجهز پنج ستاره در تهران که در حال حاضر تعداد آنها فقط 4 عدد است افزایش چنین امکاناتی یک نیاز مبرم می‌باشد همچنین کشور برای برگزاری کنفرانس‌های ملی و بین المللی به هتل‌های مجهز نیاز دارد امروزه هتل‌ها فقط جایگاهی برای استراحت نیست و دارای کاربردهای فراوان دیگر است. هتل‌ها علاوه بر اطاق استراحت، رستوران، سالن‌ها و فضاهای ورزشی و تفریحی یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر نیز محسوب می‌شوند تا ضمن جلب گردشگران و افزایش تقاضای خرید از فروشگاه‌های هتل، تقاضای اقامت را نیز افزایش دهد.

هتل چند منظوره مرکز ارتباطات تهران دارای 18 طبقه، 500 اتاق و 16 سوئیت است. علاوه بر آن تعدادی سالن جهت برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های محدود، کافه و رستوان و مراکز تفریحی و ورزشی در آن در نظر گرفته شده است برای برخی از صرفه جوئی‌های اجتماعی تعیین بهاء بسیار دشوار است. به طور مثال نزدیکی مرکز همایش‌ها با هتل باعث صرفه جویی در وقت و زمان برگزارکنندگان اجلاس‌های بین المللی می‌شود. همچنین ضریب امنیتی هیات‌های شرکت کننده افزایش و هزینه اسکورت و محافظت از این هیات‌ها کاهش می‌یابد. ترافیک شهری با توجه به محدود بودن رفت و آمدها کاهش یافته به تبع آن آلودگی هوا و صدا به میزان قابل توجهی تقلیل داده می‌شود. میزان تصادفات و خسارت مالی ناشی از رفت و آمد به حداقل می‌رسد. محیط اطراف هتل مرکز همایش رونق و در عوض از امکانات عمومی می‌توان برای احداث بزرگراه‌ها و سایر فعالیت‌های اجتماعی بهره جویی کرد.

مرکز ارتباطات بین المللی تهران (مجموعه یادمان):
مکان مجموعه یادمان با ویژگی خاص و منحصر به فرد، پس از بررسی و مطالعه 17 نقطه مختلف شهر تهران، در تپه‏های کوی نصر برگزیده شد. محل این مجموعه موقعیتی بسیار استثنایی از حیث ارتفاع، موقعیت و راه‌های دسترسی دارد. این مجموعه از چهار طرف به چهار بزرگراه اصلی تهران یعنی بزرگراه‌های رسالت، شیخ فضل الله نوری، شهید همت و بزرگراه شهید چمران متصل است. همچنین پیش بینی یک خط اختصاصی از یکی از ایستگاه‏های مترو و تدارک امکانات حمل ونقل هوایی برای ارتباط سریع با فرودگاه پیش بینی شده است. در ادامه به معرفی تک تک اجزای این مجموعه و بررسی نقش هرکدام می‌پردازیم و زیرساختهای پیش بینی شده برای این مجموعه را اجمالاً بررسی می‏کنیم.

مرکز جشنوار ه ‏ها و همایش‌های بین المللی:
ارتباطات رودررو با وجود پیشرفت گسترده وسایل ارتباطی هنوز نیز از مهمترین و موثرترین شیوه ‏های ارتباطات تجاری، علمی و فرهنگی است. نقش فناوری‏های جدید اثربخش‏تر کردن ارتباطات رودررو و کاهش ارتباطات غیر ضروری است نه حذف آن. به همین دلیل یک مجموعه جامع برای ایجاد ارتباطات تجاری و فرهنگی بایستی توجه ارتباطات زنده و گسترده رودررو را نیز مورد توجه قرار دهد. به این منظور و برای ایجاد فضائی برای تبادل آرا و افکار، مرکز جشنواره‌ها و همایش‌های بین المللی تهران به عنوان یکی از ارکان مرکز ارتباطات بین المللی تهران (مجموعه یادمان) به منظور برگزاری همایش‌های ملی و بین المللی و در راستای هدف اصلی آن و برای رفع نیازهای کلان شهر تهران ـ که سالهاست از کمبود یک محل مناسب برای همایش‌های بزرگ و در سطح بین المللی رنج می‌برد ـ، ساخته خواهد شد. در حال حاضر در شهر تهران، ساختمان‌های مناسبی نظیر ساختمان اجلاس سران و سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما به منظور برگزاری اجلاس‌های رسمی و بین المللی به ویژه با کارکرد سیاسی ـ اجتماعی در کشور طـراحی و ساخته شده است که پاسخگـوی نیازهای سطوح مختلف نیز می‏باشد. لیکن با توجه به نیاز روز افزون به فضاهای فرهنگی برای برگزاری جشنواره‏های موسیقی، فیلم، نمایشگاه‏های هنری و کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، امکانات موجود از نظر کارایی تکافوی نیاز را ننموده و از این بابت در کلان شهر تهران نارسائی‌های متعددی مشهود است.

این مرکز، یک ساختمان مربع شکل به ابعاد حدود 80 متر و ارتفاع 42 متر می‌باشد و دارای زیربنای حدود 50000 متر مربع در 8 طبقه است. سالن اصـلی ویژه میهمانان مرکز همایش‌ها و جشنواره‌ها با ظرفیت 1500 نفر یکی از بزرگ ترین سالن‌های موجود است. علاوه بر سالن ‏اصلی این مرکز 8 سالن فرعی با ظرفیت 60 تا 200 نفر طراحی شده است. همچنین برای برگزاری همایش‌های بزرگ می‌‏توان از سالن‌های کنفرانس هتل، مرکز تجارت بین المللی و مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات نیز استفاده کرد. مطالعات معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشانگر آنست که نیازهای پیش گفته در تاسیس یک مرکز جشنواره نه تنها تا‏کنون مرتفـع نشده بلکه فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی به لحاظ کیفی و کمی در زمینه این سالن‌ها وجود دارد، ضمن آنکه کیفیت فنی و اکوستیک هیچ یک از سالن‌های شهر تهران در اندازه‌های بین المللی نیست و فضای مناسبی برای برپایی چنین مراسمی وجود ندارد.

مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات:
ارتباطات و اطلاعات عنصر اصلی توفیق درفعالیت‌های تجـاری دنیای امروز است. به منظور توجه مؤثر به این مـهم و با هـدف دسـتیابی به مرکزی برای برقراری ارتباطات بین المللی در همه اشکال آن، مـرکز ارتباطات بین المللی تهران (مجموعه یادمان) طراحی شد. ترکیب اجزای مختلف این مجموعه به گونه ای است که تمامی امکانات مورد نیاز برای ایجاد ارتباطات مهم تجاری، علمی و فرهنگی را ممکن می‌سازد. بازار رو به رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات و نقش غیر قابل انکار آن در ایجاد تغییرات اساسی در نحوه کسب و کار بشر به وسیله تسریع فعالیت‌ها و ایجاد ارزش افزوده برای آنها، باعث شده است تا کشورهایی که برای خود در اینده دنیا به دنبال جایگاهی شایسته هستند توجه به این امر و حضور در بازار گسترده تجارت الکترونیک و تجارت‏های مرتبط با فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع مربوطه را مدنظر قرار دهند. نگرش کشورهایی چون دوبی، مالزی، سنگاپور و هند و همچنین اختصاص قسمت اعظم بودجه‌های توسعه ای کشورهای صنعتی به صنایع مرتبط با فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات، شاهدی بر این مدعاست. در همین جهت مجموعه مرکز تجارت بین المللی و مرکز فن آوری اطلاعات و ارتباطات (پارک فن‌اوری اطلاعات) به‏منظور گسترش، تسهیل و تشویق امر تجارت، به ویژه تجارت الکترونیک و ایجاد فضایی برای ارتباطات و گسترش دانش فن‌آوری اطلاعات و ازتباطات ایجاد خواهد شد. اهم اهداف این مجموعه به قرار زیر است: ارتقا و بهبود موجودی تکنولوژیکی صنایع کشور، به منظور بسط و توسعه قدرت رقابت آنها در بازارهای داخلی و به ویژه بین المللی با تأمین مکانی برای رشد صنایع کوچک و متوسط متکی بر فن آوری‌هایپیشرفته کاهش زمان مورد نیاز در فرایند تجاری کردن دستاوردهای پژوهشی، به ویژه برای شرکت‌ها و صنایع نوپا با ایجاد ارتباط بین صنایع، موسسات دولتی , دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی آسان سازی همکاری و تشریک مساعی بخش‌های دولتی و خصوصی با محوریت یک نهاد عمومی همچون شهرداری. جذب بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های فن آوری اطلاعات ایرانی واقع در خارج از کشور به منظور صادرات خدمات فن آوری اطلاعات و در اختیارگرفتن آخرین دست آوردهای این صنعت تأکید بر فعالیت مشترک (خارجی ـ ایرانی) به منظور تسهیل فرایند انتقال تکنولوژی به صنایع کشور تأسیس مرکزی برای تحقیقات و ایجاد فرصت‌های شغلی برای متخصصین عالی فن آوری اطلاعات و پیشگیری از فرار مغزه ایجاد هم افزایی Synergy از طریق برقراری ارتباط بین شرکتهای مستقر در پارک و ظرفیت سازی به منظور تجاری ساختن فعالیت‌های داخلی تحقیقاتی برای ارائه در بازارهای جهانی زمینه‏های مختلف استفاده از فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات می‌توانند در این مجموعه مورد توجه قرار گیرند

مطالعات میکروژئودزی و رفتارسنجی ژئوتکنیک برج میلاد:
این مطالعات از اواخر سال 1377 و هم زمان با شروع بتن‌ریزی بدنه برج، آغاز و سیستم مربوط به آن طراحی شد و هدف آن، بررسی حرکت‌های احتمالی افقی و ارتفاعی محوطه پیرامون برج و بدنه بتنی آن می‌باشد.

سیستم طراحی شده شامل شبکه سه بعدی خارج برج (9پیلار میکروژئودزی که در محوطه اطراف برج مستقر شده) است. شبکه سه بعدی روی بدنه برج (20 نقطه نشانه در 5 تراز مختلف ارتفاعی برج) و شبکه ترازیابی (8 نقطه در محوطه اطراف و 7 نقطه پای بدنه برج) است. این نقاط به عنوان نقاط مبنا هستند و در مقاطع مختلف زمانی و براساس پیشرفت عملیات اجرایی برج، مختصات آنها قرائت و با مراحل قبل مقایسه می‌شود. به این ترتیب، کلیه حرکت‌های افقی و ارتفاعی محوطه و بدنه برج به دست می‌اید. این حرکت‌ها با مقادیر تئوری مقایسه می‌شوند و سپس تصمیمات لازم فنی و اجرایی گرفته می‌شود. لازم به ذکر است دستگاه‌هایی که در این مشاهدات مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای دقت و حساسیت بسیار زیادی می‌باشد، ضمن آن که هر مشاهده چندین بار صورت می‌گیرد تا خطاها به حداقل برسد.

تاکنون چهار مرحله مشاهدات میکروژئودزی انجام شده و گزارش‌های مربوط ارسال گردیده است. زمان این مراحل خردادماه 78، مهرماه 78، اسفندماه 80 و اردیبهشت ماه 82 بوده است. مقدار جابجایی‌های مسطحاتی و ارتفاعی بر اساس آخرین مشاهدات به شرح ذیل می‌باشد:

شبکه‌ی سه بعدی خارج برج
حداکثر جابجایی مسطحاتی پیلارهای 9 گانه نسبت به اولین مرحله مشاهدات خرداد ماه 78 حدود 4 میلی متر و نسبت به مرحله قبلی مشاهدات ( اسفند 80 ) حدود 2 میلی متر است. ضمن آن که هیچ کدام از پیلارها حرکت ارتفاعی نداشته اند.

شبکه‌ی سه بعدی روی بدنه‌ی برج
تراز 2/49 متر:

نقاط نشانه در این تراز برج حرکت مسطحاتی معادل حداکثر 7/4 میلی متر نسبت به مهر ماه 78 و 6/1 میلی متــر نسبت بــه اسفند ماه 80 داشته اند. مقــدار جابجایی عمودی ( نشست ) ایــن نقاط حدود 25 میلی متر نسبت به مهر ماه 78 سه میلی متر نسبت به اسفند ماه 80 می‌باشد.

تراز 2/145 متر:

نقاط این تراز حرکت مسطحاتی معادل حداکثر 25 میلی متر نسبت به مهر ماه 78 و 6 میلی متر نسبت به اسفند ماه 80 داشته اند و مقدار نشست این نقاط نیز حدود 51 میلی متر نسبت به مهر ماه 78 و 3 میلی متر نسبت به اسفند ماه 80 می‌باشد.

لازم به ذکر است حرکت‌های مسطحاتی در این ترازها مطابق پیش بینی‌ها است. در تراز 2/145 هم قاعدتاً باید حرکت‌های مسطحاتی بیش از ترازهای پائین تر باشد. علت آن هم می‌تواند مواردی از قبیل کاهش قطر بدنه اصلی، خطای بیشتر قرائت، تأثیر باد، تابش یک طرفه آفتاب به بدنه برج و تغییرات حرارتی باشد. این موارد در ارتفاع‌های بالاتر تأثیر بیشتری دارد. در مورد نشست‌ها نیز با توجه به تغییر شکل الاستیک بدنه بتنی برج و تغییر شکل‌های ناشی از خزش بتن و همیــن طور نشست پی بــرج این مقادیر مطابق روابط تئــوری و قابل پیش بینی می‌باشد.

شبکه‌ی تراز‌یابی
نقاط محوطه اطراف برج نسبت به مشاهدات تیرماه 78 تغییرات ارتفاعی را نشان نمی دهد و نسبت به اسفند ماه 80 نیز تورمی حداکثر معادل 2 میلی متر را نمایان می‌سازد که به نظر می‌رسد عمده آن در حد خطاهای موجود باشد. نقاط پای بدنه برج نیز نسبت به تیر ماه 78 نشستی معادل 9 میلی متر داشته و نسبت به اسفند ماه 80 تغییری نداشته است. جابجایی این نقاط تقریباً معادل نشست پی برج می‌باشد که کمتر از مقدار پیش بینی شده نشست پی برج می‌باشد.

نتیجه: خوشبختانه تغییراتی که در مجموعه برج و محوطه اطراف آن مشاهد شده در حد تغییرات قابل پیش بینی بوده و هیچ حرکت نامتعادل و نگران کننده ای موجود نیست.

 0001 0002 0003

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 9 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.