دانلود زندگینامه ناصر خسرو (۱۷ صفحه)

امتیاز 3 از 1 نفر

مقدمه

ابومُعین ناصر بن خُسرو بن حارث قُبادیانی بَلخی، معروف به ناصرخسرو (۳۹۴–۴۸۱ ه‍.ق) از شاعران بزرگ فارسی‌زبان، فیلسوف، حکیم و جهانگرد ایرانی و از مبلغان مذهب اسماعیلی بود. وی در قبادیان از توابع بلخ متولد شد و در یمگان از توابع بدخشان درگذشت. وی بر اغلب علوم عقلی و نقلی زمان خود از قبیل فلسفه و حساب و طب و موسیقی و نجوم و کلام تبحر داشت و در اشعار خویش به کرات از احاطه داشتن خود بر این علوم تأکید کرده‌ است. ناصر خسرو به همراه حافظ و رودکی جزء سه شاعر بنامی‌ است که کل قرآن را از بر داشته‌ است. وی در آثار خویش، از آیات قرآن برای اثبات عقاید خودش استفاده کرده‌ است.

ناصرخسرو قبادیانی، حکیم،‌ فیلسوف، جهانگرد و شاعر مشهور ایرانی در سده پنجم هجری قمری است. مشهورترین کتاب او «سفرنامه» از منابع مهم جغرافیای تاریخی محسوب می‌شود.

حکیم ناصرخسرو قبادیانی بلخی، متکلم،‌ فیلسوف، و جهانگرد بلندآوازه و مشهور ایران زمین و از بزرگ‌ترین شعرای زبان فارسی در سده پنجم هجری قمری است. متکلمی برجسته، ادیبی وارسته، حکیمی توانا و شاعری بزرگ که به بیشتر علوم زمان خود واقف و نزد مردم و سلاطین زمان، از ارج و قرب بسیاری برخوردار بود. ناصرخسرو، خانواده‌ای ثروتمند و به‌عنوان دبیر دربار،‌ جایگاه ممتازی نیز در جامعه داشت.

ناصرخسرو در ۴۰ سالگی و به سبب خوابی که می‌بیند،‌ دچار انقلاب فکری شده و از تعلقات دنیوی دست می‌شوید. پس از زیارت خانه خدا و هفت سال جهانگردی، به تبلیغ مذهب اسماعیلی و نگارش کتاب روی می‌آورد. «سفرنامه» مهم‌ترین اثر باقی‌مانده از او،‌ تابه‌حال به چند زبان دنیا ترجمه شده و از منابع مهم جغرافیای تاریخی به حساب می‌آید. در این نوشتار با زندگی و آثار ناصرخسرو قبادیانی بیشتر آشنا می‌شوید.

زندگی‌نامه

ناصرخسرو در ۹ ذیقعده ۳۹۴ قمری (۳ سپتامبر ۱۰۰۴ میلادی، ۱۲ شهریور ۳۸۳ خورشیدی) در روستای قبادیان بلخ در خراسان بزرگ (تاجیکستان کنونی) در خانواده‌ی ثروتمندی که ظاهراً به امور دولتی و دیوانی اشتغال داشتند چشم به جهان گشود.

بگذشت ز هجرت پس سیصد نود و چار                بنهاد مرا مادر بر مرکز اغبر

در آن زمان پنج سال از آغاز سلطنت سلطان محمود غزنوی می‌گذشت. ناصر خسرو در دوران کودکی با حوادث گوناگون روبرو شد؛ از جمله جنگ‌ های طولانی سلطان محمود و خشکسالی بی‌ سابقه در خراسان که به محصولات کشاورزان صدمات فراوان زد و نیز شیوع بیماری وبا در این خطه که جان عده‌ی زیادی از مردم را گرفت.

ناصر خسرو از ابتدای جوانی به تحصیل علوم متداول زمان پرداخت و قرآن را از برکرد. در دربار پادشاهان و امیران از جمله سلطان محمود و سلطان مسعود غزنوی به عنوان مردی ادیب و فاضل به کار دبیری اشتغال ورزید و بعد از شکست غزنویان از سلجوقیان در نبرد دندانقان، ناصر خسرو …

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه. 3
  • زندگی‌نامه. 4
  • فعالیت‌ های مذهبی.. 6
  • شخصیت ناصرخسرو. 7
  • آثار ناصرخسرو. 8
  • ناصرخسرو در کوهستان یمگان. 11
  • اشعار ناصرخسرو. 13
  • سفرنامه ناصرخسرو. 15
  • منابع و مآخذ. 16

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 17 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.