دانلود تحقیق RFID چیست؟

امتیاز 4 از 1 نفر

دانلود تحقیق RFID چیست؟

RFID چیست؟

امروز ضرورت شناسایی خودکار جمع‌آوری داده مرتبط به آنان بدون نیاز به دخالت انسان جهت ورود اطلاعات در بسیار از عرضه‌های صنعتی، علمی، خدماتی واجتماعی احساس می‌شود. در پاسخ به این نیاز تاکنون فناوری‌های متعددی طراحی و پیاده‌سازی شده است به مجموعه‌ای از فناوری‌ها که از آنان برای شناسایی اشیاء و حیوانات توسط ماشین استفاده می‌گردد، شناسایی خودکار Auto id گفته می‌شود.

هدف اکثر سیستم‌های ورود اطلاعات و آزادسازی زمان کارکنان برای انجام کارهای مهمتر نظر سرویس دهی بهتر به مشتریان است.

تا کنون فناوری‌های مختلفی به منظور شناسایی خودکار طراحی و پیاده‌سازی شده است. کدهای میله‌ای، کارت‌های هوشمند تشخیص صدا، برخی فناوری‌های بیومتریک، Ocr (برگرفته شده از Optical character recognition و RFID (برگرفته شده از Identification radio frequency) نمونه‌هایی در این زمینه می‌باشند.

آشنایی اولیه با فناوری RFID

اجازه دهید برای آشنایی بیشتر با فناوری RFID چندین تعریف از آن را با یکدیگر مرور نماییم:

RFID با استفاده از ارتباطات مبتنی بر فرکانس‌های رادیوی امکان شناسایی خودکار، ردیابی ومدیریت اشیاء، انسان وحیوانات فراهم می‌نماید. عملکرد RFID وابسته به دو دستکاه تگ و کدخوان است که جهت بر قراری ارتباط بین یک‌دیگر از امواج رادیویی استفاده می‌نمایند.

به مجموعه‌ای از فناوری‌ها که در آنان برای شناسایی خودکار افراد واشیاء از امواج رادیویی می‌گردد. RFID گفته می‌شود. از روش‌های مختلفی برای شناسایی افراد و اشیاء استفاده می‌شود. ذخیره شماره سریال منتسب به‌یک فرد و یا شی درون یک ریزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است، یکی از متداولترین روش‌های شناسایی خودکار است.

به تلفیق‌تراش و آنتن RFID تگ و یا فرستنده خودکار RFID گفته می‌شود.

 تراشه به کمک آنتن تعبیه شده، اطلاعات لازم جهت شناسایی آیتم مورد نظر را برای یک کدخوان ارسال می‌نماید. کد خوان امواج رادیویی بر گردانده شده از تگ RFID را به اطلاعات دیجیتال تبدیل می‌نماید تا در ادامه، امکان ارسال داده برای کامپیوتر و پردازش آن فراهم گردد.

RFID یک پلت فرم مهم جهت شناسایی اشیاء، جمع‌آوری داده و مدیریت اشیاء را ارائه می‌نماید. پلت فرم فوق مشتمل بر مجموعه‌ای از فناوری‌های حامل داده و محصولاتی است که به مبادله داده بین حامل و یک سیستم مدیریت اطلاعات از طریق یک لینک فرکانس رادیویی کمک می‌نماید. تگ‌های RFID با استفاده از یک فرکانس و بر اساس نیاز سیستم (محدوده خواندن و محیط) پیاده‌سازی می‌گردند. تگ‌ها به صورت فعال (به همراه‌یک باطری) و یا غیر فعال (بدون باطری) پیاده‌سازی می‌شوند. تگ‌های غیرفعال توان لازم جهت انجام عملیات را از میدان تولید شده توسط کدخوان می‌گیرند. کدخوان RFID معمولا به‌یک کامپیوتر متصل می‌شود و داری نقشی مشابه با یک اسکنر کد میله‌ای است. مسئولیت بر قراری ارتباط لازم بین سیستم اطلاعاتی و تگ‌های RFID بر عهده کدخوان RFID است.

RFID چگونه کار می‌کند؟

تگ و یا دستگاه فرستنده خودکار، شامل یک مدار الکترونیکی است که به شی مورد نظری که لازم است دارای یک کد شناسایی باشد متصل می‌گردد. زمانی که تگ نزدیک و یا در محدوده کدخوان قرار می‌گیرد، میدان مغناطیسی تولید شده توسط کد خوان باعث فعال شدن تگ می‌گردد. در ادامه، تگ بطور پیوسته اقدام به ارسال داده از طریق پالس‌های رادیوی می‌نماید. در نهایت داده توسط کدخوان دریافت و توسط نرم‌افزارهای مربوطه نظیر برنامه‌های ERP‌ (برگرفته شده از enterprise resource plang) و SCMS (برگرفته شده از management systems supply chain) پردازش می‌گردد.

آیا RFID بهتر از کد میله‌ای است؟

RFID وکدمیله‌ای دو فناوری مختلف باکار بردهای متفاوت می‌باشد. علی رغم این که ممکن است وظایف این دو فناوری در برخی حوزه‌ها نقاط مشترکی داشته باشد، وجود برخی تفاوت‌ها نیز به اثبات رسیده است:

 نوع فناوری استفاده شده جهت خواندن کدها: یکی از مهمترین تفاوت‌های کد میله‌ای و RFID تبعیت کدهای میله‌ای از فناوری موسوم به «خط دید» است این بدان معنی است که‌یک دستگاه اسکنر لازم است کد میله‌ای را بیبند تا بتواند آن را بخواند. بنابر این لازم است برای خواندن یک کد میله‌ای، کد مورد نظر در دید اسکنر قرار بگیرد.

در مقابل شناسایی مبتنی بر فرکانس رادیویی به «خط دید» نیاز ندارد. تا زمانی که تگ‌های RFID در محدوده قابل کد خوان باشند، امکان خواندن آنان وجود خواهد داشت.

عدم امکان پویش کد شناسایی در صورت بروز مشکل برای بر چسب حاوی کد میله‌ای: در صورتی که بر چسب حاوی کد میله‌ای خراب، کثیف و یا پاره گردد، امکان پویش کد میله‌ای وجود نخواهد داشت. این وضعیت در رابطه با تگ‌های RFID صدق نخواهد کرد.

فقدان اطلاعات تکمیلی: کدهای میله‌ای استاندارد صرفا قادر به شناسایی محصول و تولید کننده آن می‌باشند و منحصر بفرد بودن کالا را تضمین نمی‌نماید. به عنوان نمونه کد میله‌ای که بر روی یک ظرف شیر وجود دارد همانند سایر کدهای موجود بر روی سایر محصولات مشابه همان تولید کننده است. این کار شناسای
ی محصولی را که تاریخ مصرف آن به تمام رسیده است را غیر ممکن می‌سازد.

 

۰۰۰۱ ۰۰۰۲ ۰۰۰۳

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.