دانلود تحقیق راز عرضه پوشاک ارزان‌قیمت (۷ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

دانلود تحقیق راز عرضه پوشاک ارزان‌قیمت

در سال‌های اخیر و با گسترش تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه پوشاک، مصرف‌کنندگان در هر فصل با انواع لباس‌های جدید و ارزان قیمتی رو به‌رو می‌شوند که در این فروشگا‌ه‌ها به آنان عرضه می‌گردد. در این مقاله که به بررسی دلایل قیمت بسیار پایین این پوشاک می‌پردازد، یاد‌آور می‌شود که بر خلاف ادعاهای مدیران این فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای که تولید زیاد را عامل قیمت ارزان این لباس‌ها می‌دانند، باید دانست که کارگران فقیر کشورهای آسیایی هزینه اصلی این وضعیت را پراخت می‌نمایند. چرا که تحمیل ساعت‌ها کار فشرده و طاقت‌فرسا، استفاده از کودکان، عدم تأمین شرایط مناسب شغلی، ضرب و شتم و تحقیر کارگران، عدم پرداخت بیمه‌های درمانی و بازنشستگی و در نهایت مقابله با تشکیل اتحادیه کارگری، توانسته‌اند قیمت محصولات مد روز خود را تا پایین‌ترین حد ممکن پایین بیاورند.

چقدر ارزان!
لینا، از 12 سالگی، کار کردن در یک کارخانه نساجی را آغاز نمود. والدین او که در میان 8 کودک کارگر، بزرگترین کارگر به شمار می‌رفت، قادر به پرداخت هزینه‌های تحصیل وی نبودند، چرا که فرزندی بیمار داشتند. بعدها لینا مجبور شد برای استخدام روانه داکا پایتخت کشورش، بنگلادش گردد. او که اینک 22 سال سن دارد، در کارخانه‌ای کار می‌کند که محصولاتش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پریمارک، آسدا و تسکو عرضه می‌گردد. او دختر خوش‌شانسی به حساب می‌آید، چرا که کار کردن با ماشین چرخ خیاطی را آموخته است و درآمدی معادل 17 پوند در ماه دارد. البته برای دریافت این مبلغ، وی باید در هر هفته، 60 تا 90 ساعت کار کند. وی، بسیار کمتر از رقمی دریافت می‌کند که پژوهش‌های محافظه کار در مورد رقم 22 پوند حداقل حقوق ماهانه برای داشتن یک زندگی مناسب اعلام نموده‌اند. شوهر وی که با یکدیگر در کارخانه آشنا شدند و سه سال پیش با هم ازدواج نمودند، اینک مریض است و قادر به کار کردن نیست. بدین ترتیب، او باید مخارج درمان شوهر و هزینه‌های زندگی روزمره‌شان را بپردازد. لذا پولی برای خانواده نیازمندش باقی نمی‌ماند. اما او به دلیل انجام وظایفش، احساس خوشحالی می‌کند.

اگر شما لباسی را از فروشگاه‌های پریمارک، آسدا و تسکو خریداری نمایید، این امر کاملاً محتمل است که لینا آن را دوخته باشد. این فروشگاه‌ها به این دلیل قادر به فروش لباس‌های خود با چنین قیمت‌های ارزانی هستند که کارگرانی نظیر لینا را مجبور می‌نمایند تا با کمترین حقوق ممکن، به کار طاقت‌فرسا بپردازند.

لینا یکی از 60 کارگری است که پژوهشگران ما با وی مصاحبه نموده‌اند. این کارگران در کارخانجاتی کار می‌کردند که محصولات تولیدی‌شان روانه انگلستان می‌گردد. شرایط نامساعد کاری موجود که در گزارش به آنها اشاره می‌گردد، تقریبا در همه بخش‌های صنعت پوشاک وجود دارد. اما این ابر شرکت‌های زنجیره‌ای با ارزان نگاه داشتن محصولاتشان، نقش مهمی در پیدایش این وضعیت ناگوار دارند. همچنین بررسی‌های ما نشان می‌دهد که میانگین قیمت محصولات این سه کارخانه از میانگین قیمت‌های سایرین، به گونه قابل توجهی، ارزان‌تر می‌باشد. البته شرکت آسدا، که نماینده شرکت بزرگ زنجیره‌ای وال مارت ایالات متحده را در انگلستان بر عهده دارد، ادعا می‌نماید که قیمت‌های ارزان این شرکت نه به دلیل شرایط کاری نامساعد که به دلیل خرید کل الیاف و سرشکن شدن قیمت آنها می‌باشد. اما در حقیقت، کارگران صنعت پوشاک، بهای گران این پوشاک ارزان را می‌پردازند. این سه شرکت همه ساله میلیون‌ها پوند پوشاک را از بنگلادش خریداری می‌نمایند و دلیل این امر هم کاملا ساده است: در خلال سال‌های دهه نود میلادی، نرخ واقعی دستمزد کارگران صنعت پوشاک بنگلادش، نصف گردیده است و بدین ترتیب، کارگران بنگلادشی، ارزان‌ترین نیروهای کار سراسر دنیا به شمار می‌آیند.

البته این گزارش، نه در مورد این چند شرکت و نه حتی کارگران بنگلادشی که در حقیقت برای روشن شدن وضعیت میلیون‌ها کارگری است که در سراسر دنیا به کار در این صنعت مشغولند. آنان به این کارهای سخت و طاقت‌فرسا مشغولند تا خریداران پوشاک بازار انگلستان بتوانند از پوشاک ارزان قیمت تولیدی این کارگران بهره‌مند شوند…..

0001 0002 0003

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.