دانلود تحقیق درباره پیمان غیرمتعهدها (۱۵ صفحه)

امتیاز 5 از 1 نفر

مقدمه

دانلود تحقیق درباره پیمان غیرمتعهدها

پیمان غیر متعهدها یا جنبش عدم تعهد یا جنبش عدم انسلاک در سال ۱۹۶۱ میلادی(۱۳۴۰ خورشیدی) در اوج جنگ سرد و فضای دوقطبی بین غرب و شرق با هدف وحدت میان کشورهایی که نه در اردوگاه کمونیسم و نه در اردوگاه سرمایه‌داری (امپریالیسم)، قرار داشتند، تشکیل شد. نام جنبش ابتدا Non-Commitment به معنی «غیر متعهد» بود اما سریعاً به نام کنونی Non-Aligned به معنی «عدم انسلاک تغییر یافت، با این حال در فارسی این جنبش به همان نام «غیر متعهد» شناخته می‌شود. با اتمام دوران جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثراً کشورهای در حال توسعه تشکیل می‌دهند. شانزدهمین نشست جنبش غیرمتعهدها در سال ۲۰۱۲ در تهران برگزار شد.

اکنون می‌توان در یک جمعبندی گفت که ایران در دوره مدیریت دبیرخانه جنبش می‌تواند در راستای بازتعریف جنبش و بازیابی هویت آن اقدام نماید، زیرا برخی ابتکارات نوآورانه ای که جمهوری اسلامی‌ایران شهامت و جسارت پرداختن بدان را داراست، در برخی کشور‌های دیگر امکان ندارد. ایران می‌تواند به تغییر ساختار و گرایش جنبش بسوی یک ساختار منسجم تر و تبدیل شدن آن به سازمانی منطقه ای پیشنهاد دهد. کشورهای ضعیفی که یارایی و توانایی حفظ استقلال و پیشبرد برنامه‌های توسعه خود را ندارند و ناگزیر بسوی جناح بندی‌های سیاسی حرکت می‌کنند، در درون جنبش می‌توانند از همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری‌های اقتصادی بهره مند شوند.

این کنفرانس بین المللی که با حضور مقامات بیش از 100 کشور و با مشارکت بیش از 4000 نفر از کارشناسان و مقامات سیاسی و دیپلماتیک برگزار می‌شود، پتانسیل‌های بسیاری برای ارتقای جایگاه ایران در محیط بین الملل خواهد داشت، زیرا افکار عمومی‌جهان متوجه خواهد شد که چگونه کشوری که از سوی برخی دولت‌ها تحریم شده است، میزبان هزاران مقام برجسته بین المللی است. چگونه است که بیش از 100 کشور جهان اداره یک دوره سه ساله ساختار سیاسی تشکیلاتی جهانی را به آن واگذار می‌کنند؟ از این دیدگاه این رویداد به ارتقای جایگاه سیاسی ایران در محیط بین الملل یاری می‌رساند و نشان دهندۀ ثبات سیاسی ایران خواهد بود.

تاریخچه

پیشنهاد اولیه تشکیل این جنبش مربوط به دکتر محمد مصدق می‌باشد که با جواهر لعل نهرو مطرح کرده بود اما این موضوع تا چند سال به مرحله عمل در نیامد.

نخستین تلاش برای ایجاد همگرایی میان کشورهای که بعدها به غیرمتعدها معروف شدند، در سال ۱۹۵۵ در کنفرانس باندونگ در شهر باندونگ اندونزی انجام شد. جواهر لعل نهرو، جمال عبدالناصر و احمد سوکارنو رؤسای وقت حکومت کشورهای هند، مصر و اندونزی در این اجلاس اندیشه تشکیل چنین سازمانی را مطرح کردند. چون این اتفاق کمی‌بعد از استقلال هند رخ می‌داد تحت تأثیر جهان بینی گاندی نیز قرار داشت.

در ۱۹۶۱ اولین اجلاس سران عدم تعهد با حضور مارشال در شهر بلگراد یوگسلاوی برگزار شد و این سازمان موجودیت خود را اعلام کرد.

با پایان جنگ سرد و فروپاشی اردوگاه سوسیالیسم کشورهای عضو جنبش عدم تعهد دچار نوعی بی‌هویتی شده و دلیل وجود این جنبش که ایجاد موازنه منفی بین دو ابر قدرت دوران جنگ سرد بود از بین رفته دیدند. عده‌ای را فرض بر این است که جنبش عدم تعهد وارث موازین ضد آمریکایی یا همان ضد امپریالیستی است.

این در حالیست که بسیاری از تحلیلگران سیاسی فلسفه وجودی چنین سازمانی را وابسته به جهان دوقطبی می‌دانند و دلیلی برای ادامه حضور جنبش در صحنه بین‌المللی با معیارها و مختصات دوران جنگ سرد نمی‌بینند. ۱۲۰ کشور جهان از جمله ایران که تقریباً بیش از دو سوم اعضای سازمان ملل متحد را تشکیل می‌دهند، عضو جنبش عدم تعهد می‌باشند. هم‌اکنون کشور ایران ریاست دوره‌ای این جنبش را بر عهده دارد. گفتنی است که سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هر ۳ سال یکبار در اجلاسی با همین نام گرد هم می‌آیند.

بنیان گذاران پیمان غیر متعهدها

بنیان گذاران جنبش عدم تعهد رهبران برخی از کشورها بودند که در رأس این شخصیت‌ها می‌توان از مارشال تیتو، رهبر یوگسلاوی، جمال عبدالناصر رهبر مصر، جواهر لعل نهرو نخست وزیر هند نام برد.

برخی مفسرین معتقدند جنبش عدم تعهد نیز همچون جنبش‌های دیگر، از شخصیت افراد و رهبران آن تأثیرپذیرفته‌است و با بررسی شرح حال این شخصیت‌ها و تشریح اوضاع سیاسی کشورهای هند، اندونزی، مصر و یوگسلاوی در دهه‌ی ۱۹۵۰، چنین نتیجه گرفته‌اند که کشورهای مزبور و رهبران آنها که همگی در استقلال کشورهای خود و رهایی از استعمار و نفوذ کشورهای دیگر نقش تاریخی بر عهده داشتند، از وجوه مشابهی برخوردار بودند که عبارتند از:

1- هر چهار کشور دوران سخت و طولانی تحت استعمار بودن، استیلا و تفوق کشور قوی‌تر و زور مدار را گذرانده‌اند و مبارزه آنان برای استقلال، عدم وابستگی و عدم تعهد بجا و بحق بوده‌است.

2- همه‌ی رهبران چهار کشور از نخستین رهبران سیاسی کشورهای خود پس از استقلال و رهایی از استعمار…

 

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه. 3
  • تاریخچه. 4
  • بنیان گذاران پیمان غیر متعهدها 4
  • اصول پیمان غیرمتعهدها 5
  • ارکان پیمان غیر متعهدها 6
  • ایران و پیمان غیر متعهدها 6
  • سازمان‌ها 7
  • راه رهایی از بلوک‌بندی شرق و غرب… 9
  • ساختار جنبش عدم تعهد. 10
  • ایران و پیوستن به جنبش عدم تعهد. 11
  • ایران و غیرمتعهد‌ها بعد از جنگ ۸‌ ساله. 12
  • منابع و مآخذ. 14

 

%d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ba%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af%d9%87%d8%a7_000001 %d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ba%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af%d9%87%d8%a7_000003 %d9%be%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%ba%db%8c%d8%b1-%d9%85%d8%aa%d8%b9%d9%87%d8%af%d9%87%d8%a7_000004

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 15 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.