دانلود تحقیق درباره منظومه شمسی (۶ صفحه)

امتیاز 4.8 از 4 نفر

دانلود تحقیق درباره منظومه شمسی (6 صفحه)

یکی از باوره این است که خورشید، مانند سایر ستاره‌ها، حدود ۶/۴ میلیارد سال پیش از ابری که بیشتر از هیدروژن تشکیل شده بود و مقدار کمی از مواد دیگر را هم در بر می گرفت به وجود آمد. گازهای داغ و متراکم در مرکز این ابر، خورشید را به وجود آوردند و بخشهای بیرونی آن که دمای پایین تر و تراکم کمتری داشت، در تشکیل سایره‌ها نقش داشتند (شکل ۱). به این ترتیب منظومه شمسی ما که شامل یک ستاره (خورشید)، نه سیاره و قمرهای آنها (جدول ۱) و چندین هزار سایرک و شهاب سنگ است بوجود آمد (شکل ۲). این مجموعه خود رد کهکشان راه شیری که به گونه ابری در آسمان شب دیده می شود قرار دارد.

 سیاره زمین

سیاره زمین که در فاصله حدود ۱۵۰ میلیون کیلومتری به دور خورشید می گردد، از نظر اندازه پنجمین و ازنظر فاصله از خورشید سومین سیاره منظومه شمسی است. زمین با سرعتی حدود ۱۰۸۰۰۰ کیلومتر در ساعت به دور خورشید می گردد و در نتیجه طی ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۵۱/۴۵ ثانیه آن را دور می زند. در عین حال زمین هر ۲۳ ساعت، ۵۶ دقیقه و ۰۹/۴ ثانیه یک مرتبه حول محور خود می چرخد. شکل زمین به طور کامل کروی نیست، در استوا کمی بیرون زده و در قطبها کمی تورفته است.

   همانطور که گفته شد، به نظر می رسد که تولد زمین به همراه سایر ستاره‌ها، به ۵/۴ میلیارد سال پیش که ابرهای باقیمانده از تشکیل خورشید شروع به جامد شدن کردند باز می گردد. براساس نظریه‌های امرزوی برای ۵۰۰ میلیون سال درون زمین به صورت جامد و در دمایی به طور نسبی پایین (حدود ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد) باقی ماند. در این دوره مواد تشکیل دهنده زمین بیشتر آهن و سیلیس به همراه مقدار کمی از سایر مواد که احتمالا بخشی از آنها را مواد پرتوزا تشکیل می داد بودند. با گذشت میلیونها سال، انرژی رها شده از مواد پرتوزا زمین را گرم و پاره ای از مواد تشکیل دهنده آن را ذوب کرد. آهن پیش از سیلیس ذوب شد و چون سنگین تر بود به طرف مرکز زمین رفت و سیلیس را از مرکز به سطح راند. به این ترتیب زمین از یک توده همگن (شکل ۳- بالا) با موادی کم وبیش مشابه در تمام اعماق، به توده ای لایه ای با هسته ای آهنی در مرکز، پوسته ای سطحی متشکل از مواد سبک تر با دمای ذوب پایین در سطح و گوشته ای در بین این دو که در برگیرنده بقیه مواد بود تبدیل شد (شکل ۱- وسط). براثر پرتو زایی طی میلیونها سال، هسته مذاب زمین احتمالا امروزه نیز دمایی بالا دارد (حدود ۶۱۰۰ درجه سانتیگراد). به این ترتیب بخش عمده ای از هسته به صورت مایع است ولی شواهد نیز دال بر جامد بودن مرکز آن وجود دارد؛ بنابراین هسته زمین به دو بخش درونی (جامد) و بیرونی (مایع) تقسیم می شود که ۹۵% آن را هسته بیرونی تشکیل می دهد (شکل ۳- پایین).

شکل (۳- بالا): زمین همگی اولیه، (وسط) تشکیل هسته آهنی، (پایین) زمین لایه ای امروزی.

در خارج هسته، گوشته زمین با ضخامت حدود ۲۹۰۰ کیلومتر تقریب تا سطح گسترش دارد و متشکل از سنگهایی مشابه آنچه  که از دهانه آتشفشانها جاری می شود است. گوشته در وضعیتی بین مایع و جامد قرار دارد و کمی انعطاف پذیر است و بنابراین نقش مهمی در پویایی کره زمین دارد. اطراف گوشته را قشر سخت و نازکی به نام پوسته در بر گرفته است که بین حدود ۸ تا ۶۰ کیلومتر ضخامت دارد و سطح بیرونی زمین را تشکیل می دهد. با توجه به مطالب بالا متوجه می شویم که زمین سیاره ای است فعال و طی میلیونها سال به تدریج ساختار امروزی خود را یافته است. امروزه نیز این پویایی ادامه دارد و زمین مرتب در حال ساخت و ساز است. اگر چه سرعت این ساخت و ساز در حدی نیست که به صورت روزمره محسوس باشد، ولی اثرات آن به صورت آتشفشان و زمین لرهز این پیام را از درون زمین به ما می رساند که درون کره زمین هنوز هم فعال است. برای روشن تر شدن مطلب و توجیه چگونگی این رویدادها، بهتر است از کمی دورتر و از دیدگاه دیگری لایه ای مختلف زمین را دسته بندی کنیم. در این چارچوب اگر کره مجموعه ای از کره‌های هم مرکز در نظر بگیریم، ازخارج به طرف مرکز زمین شاهد قسمتهای مختلف زیر هستیم:

۰۰۰۱-- ۰۰۰۲ ۰۰۰۳

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.