دانلود تحقیق درباره زنبور عسل

امتیاز 3.6 از 13 نفر

«پروردگارت به زنبور الهام کرد که در کوهها و درختان و در آنچه سقف دارند لانه کن، آنگاه از هر میوه ای بخور و راه هموار پروردگارت را بپوی، و از شکم آنها نوشابه ای که رنگهای مختلف دارد بیرون می‌آید، که آن باعث درمان مردم ا«…………………………….» کار نشانه ای برای اندیشمندان است.»

مقدمه

زنبور عسل یکی ازحشرات مفید برای انسان است که متعلق به رده دوبالان می‌باشد. زنبور عسل خیلی پیش از انسان در روی زمین بوجود آمده و زندگی می‌کرده است. زنبور عسل حدود 150 میلیون سال قبل وجود داشته و مشغول«…………………………….» آن انبار و ذخیره می‌کنند. زنبور عسل دارای نژادهای مختلف است و ساختمان بدنی پیچیده‌ای دارند.

ساختار بدن

سر

در جلوترین قسمت بدن قرار داشته و شامل اعضای زیر است: دو عدد چشم مرکب، سه عدد چشم ساده، دو عدد آنتن(شاخک) و دهان با خرطوم. بزرگی چشمها وسیله‌ای است که زنبوردار به کمک آن به راحتی می‌تواند زنبور نر را «…………………………….» ست. زنبور به کمک خرطوم، شهد را از روی گلها جمع آوری و از راه دهان به داخل کیسه عسلی می‌فرستد.

سینه

از سه حلقه کیتینی درست شده و اعضای زیر به آن اتصال دارند: «…………………………….» در دوران فعالیت خود گرده‌های گل در آن پر و با خود به کندو حمل می‌کند. این سبدها در کارگران بزرگتر از نرها هستند.

غده‌های مهم

در داخلا دو طرف سر کارگر یک جفت غده‌ای به نام« غده‌های شیری» و«…………………………….» می‌نمایند.

  «غده‌های بزاقی »همراه با یک جفت غده سینه‌ای بوسیله یک «…………………………….» نقش غده بزاق دهان را در زندگیشان بازی می‌کنند.

«غدد زیر آرواره‌ای» که در کارگران خیلی کوچک و غیرفعال بوده و در ملکه بسیار بزرگ و فعال است. ماده‌ای بوسیله این غده ترشح می‌شود که با بوی مخصوصش باعث تمیز ملکه از سایر زنبورها می‌شود.

در زیر شکم زنبورها 4 جفت« غده‌های مومی» وجود دارد که سه جفتش «…………………………….» که کارش تشخیص بوهاست.

  «غده‌های مخزنی»: سه عدد غده در مخزن به نام غده‌های مخزنی، مدفوعاتی را که در آنجا ذخیره شده‌اند، مرتب ضد عفونی می‌کنند.

ملکه

ملکه مادر کندو بوده و جنسیت آن ماده می‌باشد. طول بدن ملکه هیجده میلی مترمی‌باشد. بال‌های آن کوچک بوده و خرطوم آن توانایی جمع آوری شهد گلها را نداشته ودرعوض دارای شکمی بزرگ‌تر از ماده‌های کارگر بوده و دو تا شش سال«…………………………….» می‌کند.

نیش ملکه همانند شمشیر تازی بوده و بدون خار می‌باشد.

زنبور نر

زنبورهای نر در کندو تنها وظیفه بارور نمودن ملکه را دارند و دارای نیش نمی‌باشند«…………………………….» توانایی جمع‌آوری شهد و گرده رانداشته و ۲۴ روز زنده می‌مانند.

زنبور نر در حجره‌های بزرگ‌تری نسبت‌به زنبورهای کارگر پرورش می‌یابند. تخمهای بارورنشده ملکه به زنبور نر تبدیل می‌شوند.

زنبور کارگر

جنسیت زنبورهای کارگر ماده بوده. طول بدن آنها ۹ میلیمتر می‌باشد. در یک «…………………………….» زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارد نیش در پوست گیر کرده و موجب جدا شدن کیسه زهر از زنبور می‌شود. و پس از چند دقیقه زنبوری که نیش زده خواهد مرد.

وظایف زنبورکارگر

جمع آوری شهد آب بره موم- پاسبانی از کندو – تولید عسل – رسیدگی به ملکه – پرورش نوزادان – رسیدگی به کندو و پاکیزه‌گی آن از بیشترین وظایف زنبورهای کارگر می‌باشد

رفتار بازنبورها

طرز کارکردن و رفتارتان برای زنبورها مهم است هیچ وقت در کندو را بدون دود دادن باز نکنید و هیچ وقت هم بیش از اندازه به داخل آن دود ندهید.

دود دادن زیاد باعث گیجی و عصبانی شدن زنبورها می‌گردد با دود دادن به«…………………………….» قویترید.وقتی که آنها شما را از خودشان قویترحس کردند دیگربه شما  حمله ورنخواهند شد.

هنگامی که کندو راباز کرده وبازنبورها کارمی کنیداگر زنبوری ناگاه به دست شما حمله کرد نترسید ودستتان رابسرعت عقب نکشید زیرا دراین صورت حتما نیش خواهد زدواگر دست رابه همان حال نگهداریدنیش نمیزند.

از هر حرکت ناگهانی در مقابل جمعیت بپرهیزید چون از آن خوششان نمی آید«…………………………….» زمین نیفتد که در این صورت زنبورها به شما حمله کرده ونیش می‌زنند.

زنبور‌ها از بوی عرق بدشان می‌آید و به کسی که بدنش بوی عرق بدهد یا به خود یا موهایش ادکلن و عطر زده باشد حمله می‌کنند بین رنگها سفید برایشان آرامش دهنده و قهوه ای ناراحت کننده است از پارچه‌های پشمی به هر نحو و رنگی که «…………………………….» عسل مصونیت موضعی می‌دهد

یعنی اگر زنبور نقطه ای از بدن را نیش زد و این نقطه متورم شد دفعه بعد اگر باز همین نقطه و اطرافش را نیش بزند دیگر متورم نمی شود.

در هوای بارانی و یا وقتی که هوای آفتابی تبدیل به هوای بارانی می‌شود زنبور‌ها ناراحتند در چنین مواقعی به کندوهایشان دست نزنید که حمله خواهند کرد.

هنگام کار کردن با زنبور‌ها جلوی سوراخ پرواز نایستید زیرا نظم ورود و خروج آنها را به هم زده و زنبور‌ها که تحمل بی نظمی را ندارند به شما حمله ور خواهند شد

3 نکته مهم در هنگام بازدید کندوها:

1.باید همیشه شماره گذاری باشند ودر اولین بازدید بهاری از داخل کندوها «…………………………….» کارگرها هستند که ناشیانه در هر سلول چند تخم می‌گذارند.

2. در اولین بازدید بهاری باید به آن توجه کرد که رفتار زنبور‌ها پس از دادن کمی دود به کندوچگونه است و اینکه پس از دود دادن آیا حمله می‌کنند یا به آرامی بر روی قابها می‌نشینند در صورت حمله زنبور‌ها می‌تواند دلیل بر بی ملکه بودن آن هاباشد.

3.به غذای موجوددرکندو نیز درهمین بازدید باید دقت داشته باشید ودر صورت کمبود غذا یک یا دو قاب عسل داخل جمعیتی که کمبود غذادارد آویزان کنید یادتان باشد قاب‌ها را اول خراشیده و سپس در وسط قاب‌ها آویزان کنید تا زنبور‌ها تحریک«…………………………….» زحمت احساس کنید این کار را به مدت 10 الی 15 روز ادامه دهید.

0001 0002 0003

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و چندین عکس
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.