دانلود تحقیق درباره روستاهای ایران (۴ صفحه)

امتیاز 5 از 1 نفر

 روستا‌های ایران
به طور کلی آبادیهای کشور ما از چند دیدگاه قابل بررسی است که از آن جمله به موارد زیر اشاره می‌شود:

روستاها از نظر تعداد جمعیت، تفاوت‌های فاحشی با هم دارند، به نحوی که در بعضی از آنها بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر و در تعداد زیادی از آنها تا حدی کمتر از ۵۰۰ نفر و به طور عمده کمتر از ۲۵۰ نفر ساکن وجود دارد.

شمار زیادی از روستاهای کشور ما از نظر موقعیت مکانی , شرایط استقرار و پراکندگی با یکدیگر متفاوت است. بسیاری از آنها در جوار هم و بعضی در فاصله‌ای دور از هم قرار گرفته است. بسیاری از آنها در مسیر راههای ارتباطی و خیل دیگری اصولا راه ارتباطی ندارد. بعضی از آنها در نواحی دشتی و برخی دیگر در نواحی کویری یا کوهستانی قرار دارد.

از نظر شرایط آب و هوایی و خصوصیات طبیعی نیز روستاها با یکدیگر متفاوت‌اند. گروههای عمده‌ای در جوار منابع آب و برخی با کمبود آن روبرو می‌باشد.

روستاها و بویژه آنهایی که دارای جمعیت کمتر از ۵۰۰ نفر می‌باشند، از نظر امکانات دارای کمبودهایی می‌باشند.

بیشتر روستائیان به صورت سنتی و به دور از پیشرفتهای فنی کشاورزی و دامداری به کار خود ادامه می‌دهند. از این رو منابع مالی و معیشتی و سطوح درآمدی کافی در اختیار ندارند. این خود از جمله مهمترین عوامل مهاجر برانگیز روستایی می‌باشد.

بخش عمده‌ای از ساختمان‌های روستایی کشور فرسوده شده و قسمتی نیز در دوران جدید ساخته شده است. مجموع آنها در مواجهه با زلزله، سیل و دیگر عوامل نامساعد طبیعی قابلیت مناسبی نداشته و از این رو به نسبت نقاط شهری در معرض صدمات جانی و مالی بیشتری قرار دارند.

ترویج بهداشت و توسعه تاسیسات درمانی در این روستاها توسعه چندانی ندارد. از این رو روستائیان به طور عمده در معرض بسیاری از بیماری‌ها قرار دارند.

محصولات عمده‌ی تولیدی روستاها از نظر بازاریابی، بازار خوبی را در اختیار ندارد و بسیاری از محصولات تحت تاثیر واسطه‌ها و سلف خرها با قیمت‌های ارزانی خریداری می‌شود و یا روی دست روستائیان می‌ماند.

خیل عظیمی از روستائیان در اثر وجود عوامل جاذب شهری به سوی شهرها مهاجرت کرده‌اند. این مورد ضمن کاهش تولیدات کشاورزی و نیروی شاغل در این بخش، روستائیان را به سوی فضاهای نامتجانس و غریبه‌ی شهری سوق داده و با انبوهی از مشکلات مانند مسکن، کار و تامین نیازهای اولیه مواجه گردانیده است.

روستاهای کشور ما پس از طی یک دوره‌ی پر ملال ارباب و رعیتی و مالکیت مطلق العنان بر روستاها، به طور عمده قوام و اساسی را که در طول قرنهای متمادی به طور عرفی دارا گردیده بود، در اثر تغییر مدیریت روستایی، رواج وسایط ارتباط جمعی، و تغییرات جمعیتی و کالبدی، به سویی نهاده است. در بعضی از آنها معیشت کشاورزی و دامداری، جای خود را به مشاغل خدماتی داده است.

درمقابل مشکلات و مسائل زندگی در روستاها که شمه‌ای از آنها در بالا آمد و در اثر برنامه‌های مقطعی عمران شهری و منطقه‌ای که تاثیر بسیار مهمی را بر روستاها گذاشته، روز به روز روستا نشینی در مقابل شهرنشینی عقب نشینی کرده است. بر این موارد باید تمرکز بیشتر جمعیت در نواحی شهری و آثار ناموزون ناشی از مهاجرت‌ها را افزود. در مقابل این مشکلات که علی الخصوص از دوران پس از اصلاحات ارضی و شروع به صنعتی شدن کشور نضج گرفته، عمده‌ی برنامه‌های عمرانی کشور در زمینه‌ی توسعه اقتصادی و اجتماعی مراکز سکونتی نتایج زیر را به دست داده است:

۰۰۰۱ ۰۰۰۳ ۰۰۰۲

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 4 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.