دانلود تحقیق درباره رابطه عقل و ایمان از دیدگاه فلسفه دین
عقل
یکی از مهمترین مسائل در فلسفه دین، رابطه ایمان با عقل است. در این مساله، پرسشهای مهمیمطرح است:
آیا اعتقاد دینی عقلانی است یا این که اساسا ایمان، فعالیت ضد عقلانی یا دست کم غیر عقلانی است؟ اگر به فرض ما نمیتوانیم ادعاهای اعتقاد دینی را با عقل اثبات کنیم، آیا پذیرش آنها معقول است، برای مثال، اگر نتوانیم هیچ دلیل عقلانی بر وجود خدا اقامه کنیم، آیا با وجود این، باور وجود خدا معقول است؟ در جهان مسیحیت در بحث رابطه ایمان با عقل، دو دیدگاه متضاد و مخالف وجود دارد.
عقل گرایی
نخستین دیدگاه بر آن است که ایمان یا به تعبیری باورهای ایمانی با عقل سازگار است، برای مثال ایمان به خدا با عقل هماهنگی دارد که به آن عقل گرایی میگویند. در جهان غرب، بسیاری از متفکران، متکلمان و فیلسوفان از جمله توماس آکوئیناس (1224- 1274)، فیلسوفان حوزه کارتزین، جان لاک (1632-1704)، ایمانوئل کانت (1724-1804)، کلیفورد (1845-1879)، ریچارد سویین برن (1934) برآنند که ایمان و عقل با هم سازگاری دارند؛ البته آنها در حیطه این هماهنگی با هم اختلاف دارند. بعضی برآنند که باید به اصول اساسی مسیحیت ایمان آورد؛ ولی بقیه آموزههای دینی با دین هماهنگی دارد. بعضی دیگر بر آنند که تمام آموزههای دینی با عقل هماهنگی دارد.
توماس آکوئیناس
توماس آکوئیناس، یکی از بزرگترین متکلمان و فیلسوفان مسیحی به شمار میرود که بر آن است عقل با دین و ایمان، هماهنگی تقریبا کاملی دارد. برای انسان قرن سیزدهمیدر اروپای غربی، یکی از معانی فیلسوف، بی دین بود؛ یعنی فیلسوف کسی بود که چون قبل از عیسی(ع) متولد شده، نمیتوانسته از حقیقت مسیحی، اطلاع داشته باشد وضعیت افلاطون و ارسطو نیز چنین بود؛ بنابراین، ارسطو، بی دین، به شمار میآمد؛ البته استثنائاتی هم وجود داشت؛ از این رو، هنگامیکه متکلمی، در آن زمان کلمه فیلسوف را بر زبان جاری میکرد به طور معمول شخصی غیر مسیحی را مد نظر داشت که خود را وقف مطالعه در زمینه فلسفه کرده است. همچنین به ذهن آنها نمیرسید که یک نفر در عین حال که فلیسوف است، قدیس هم باشد؛ اما آکوئیناس، آرا و افکار فلسفی ارسطو را با مسیحیت هماهنگ دانست و به تعبیری ارسطو را غسل تعمید داد. او هرگز تصور نمیکرد که کسی بتواند تعارضی میان اهداف تحقیقات فلسفی و اهداف تحقیقات کلامیبیابد. به گمان وی، هدف نهایی آنها یک چیز است. اگر شناخت خدا، بالاترین قله ای است که تحقیق انسانی میتواند به آن برسد، توافق اساسی میان آموزههای معلم حقیقت مسیحی و تعالیم فیلسوف وجود دارد. در سطح شناخت طبیعی، فیلسوف نیز یک متکلم است.
ایمانوئل کانت
ایمانوئل کانت، یکی دیگر از فیلسوفان بزرگ مغرب زمین است که برخی از متفکران او را در زمره کسانی قرار داده اند که اعتقاد به هماهنگی کامل عقل و دین دارند. کانت با تقسیم عقل به نظری و عملی، بر آن است که در حوزه عقل نظری، با توجه به این که عقل نظری، دارای مقولات و مفاهیمیاست که فقط در حوزه تجربه کارایی دارند، از اثبات و نفی امور ماورای طبیعی، به کلی ناتوان است؛ بنابراین، کانت در حوزه عقل نظری، لاادری است. او بر آن است که آدمیاز اثبات و نفی وجود و صفات خدا و نفس و هر امر غیر تجربی ناتوان است. انسان نه میتواند بر وجود و نه بر عدم آنها مطلبی اقامه کند؛ زیرا وجود و عدم از جمله مقولات فاهمه…
- فهرست مطالب
- عقل.. 3
- عقل گرایی.. 3
- توماس آکوئیناس… 3
- ایمانوئل کانت… 4
- ایمان گرایی.. 4
- کی یر کگارد. 5
- ایمان گرایی ویتگنشتاین.. 6
- ایمان گرایی الوین پلانتینگا 7
- دیدگاه قرآن و روایات در باب رابطه عقل و ایمان. 8
- آراء برخی از مکتبهای فکری در جهان اسلام. 9
- رویکرد اهل حدیث به دین.. 9
- فرقه معتزله. 9
- طرفداران مسلک اشعری.. 10
- مکتب تشیع. 10
- منـابـع. 11
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 11 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net