دانلود تحقیق درباره ارهاصات (۱۰ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

دانلود تحقیق درباره ارهاصات

واژه ارهاصات به چه معنا است: این واژه از «رهص» گرفته شده و یکی از معانی لغوی آن «گرفتنِ شدید» است، مثلاً «رَهَص بِدَینِهِ» یعنی طلبش را با شدّت و حدّت گرفت. «ارهاص» در لغت به معنای آماده باش است. معنای لغوی دیگر آن عبارت است از پایین‏ترین ردیف خشت یا سنگ و… در دیوار؛ در واقع قاعده و پی دیوار را رَهْص می‏گویند. معنای لغوی دوم با معنای اصطلاحی این واژه مناسبت دارد؛ زیرا این واژه در اصطلاح عبارت است از «پدید آوردن معجزات پیش از بعثت که بر بعثت یک پیامبر دلالت دارند و به مثابه ایجاد زمینه و پایه‏گذاری پیامبری او به شمار می‏آیند». این تعریفی است که خواجه نصیر در تلخیص المحصل ذکر کرده است. خواجه در تجرید الاعتقاد.عبارتی کوتاه گفته است: ارهاص عبارت است از معجزات پیامبر قبل از نبوّت.

حوادث نزدیک و مقارن ولادت:

خداوند متعال برای آمادگی و امیدواری انسانها پیش از ظهور پیامبران بزرگ، علائمی‌را به بشریت نشان داده که جنبه اعجاز داشته است. این علائم اصطلاحاً «معجزات ارهاصی» یا«ارهاصات» نامیده می‌شود. ارهاص یعنی علامت آماده باش و آژیر خطری که به منظور آماده ساختن مردم برای یک اتفاق مهم به صدا در می‌آید. ارهاصات معمولاً پیش از ظهور پیامبری از پیامبران بزرگ شروع می‌شده و تا زمان ولادت و بلکه تا نزدیک زمان اعلان دعوت آن پیامبر ادامه می‌یافته است. مثلاً پیش از ولادت حضرت موسی (ع)، حضرت عیسی و حضرت ابراهیم (ع) ارهاصاتی اتفاق افتاد. در مورد آخرین پیامبر الهی حضرت محمد (ص) هر چه تاریخ وقوع ولادت و ظهور ایشان نزدیک تر می‌شد، ارهاصات روشن‌تری بوقوع می‌پیوست. در ذیل به برخی از مهمترین آنها که در کتب تاریخ و حدیث آمده اشاره می‌شود:

1/ نور محمد (ص) در چهره‌هاشم:

هاشم بن عبد‌مناف جد اعلای پیامبر (ص) بود. او پدر عبد‌المطلب و عبد‌المطلب پدر عبد‌الله و عبد‌الله پدر محمد (ص) بود. نامش «عمرو» و به خاطر مقام ارجمندش او را «عمروالعلاء» می‌گفتند، او را هاشم نامیدند زیرا نخستین کسی بود که در مکه برای قوم خویش نان خُرد می‌کرد و در روز‌های قحطی به آنان خوراک می‌داد. هاشم و عبد شمس برادر بودند. شایان ذکر است که بنی‌امیه بخلاف تصور عموم بنا بر تحقیق از نسل عبد شمس نبودند. بلکه بنی‌امیه -این شجرهء ملعونه- اصلاً از نژاد عرب نبودند. امیه جوانی از جوانان رومی‌بود که عبد شمس بنا بر عادت اعراب که اسرا را به فرزندی می‌گرفتند، او را به فرزندی گرفت. حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: ولَا أَبُو سُفْیَانَ کَأَبِی طَالِبٍ وَ لَا الْمُهَاجِرُ کَالطَّلِیقِ وَ لَا الصَّرِیحُ کَاللَّصِیق

بهر حال در حدیثی که پیش از این (در فصل اول) از حضرت علی (ع) نقل کردیم که ایشان فرمود خداوند از نور محمد بیست دریا آفرید. در ادامه می‌فرماید:« وَ کَانَ نُورُ رَسُولِ اللَّهِ ص فِی وَجْهِهِ إِذَا أَقْبَلَ تُضِی‏ءُ مِنْهُ الْکَعْبَهُ وَ تَکْتَسِی مِنْ نُورِهِ نُوراً شَعْشَعَانِیّاً وَ یَرْتَفِعُ مِنْ وَجْهِهِ نُورٌ إِلَى السَّمَاءِ وَ خَرَجَ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ عَاتِکَهُ بِنْتُ مُرَّهَ بِنْتِ فَالَجِ بْنِ ذَکْوَانَ وَ لَهُ ضَفِیرَتَانِ کَضَفِیرَتَیِ إِسْمَاعِیلَ ع یَتَوَقَّدُ نُورُهُمَا إِلَى السَّمَاءِ فَعَجِبَ أَهْلُ مَکَّهَ مِنْ ذَلِکَ وَ سَارَتْ إِلَیْهِ قَبَائِلُ الْعَرَبِ مِنْ کُلِّ جَانِبٍ وَ مَاجَتْ مِنْهُ الْکُهَّانُ وَ نَطَقَتِ الْأَصْنَامُ بِفَضْلِ النَّبِیِّ الْمُخْتَارِ وَ کَانَ هَاشِمٌ لَا یَمُرُّ بِحَجَرٍ وَ لَا مَدَرٍ إِلَّا وَ یُنَادِیهِ أَبْشِرْ یَا هَاشِمُ فَإِنَّهُ سَیَظْهَرُ مِنْ ذُرِّیَّتِکَ أَکْرَمُ الْخَلْقِ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى وَ أَشْرَفُ الْعَالَمِینَ مُحَمَّدٌ خَاتَمُ النَّبِیِّین». (بحار الانوار 15:37)

همچنین مرحوم…

 

  • فهرست مطالب
  • حوادث نزدیک و مقارن ولادت: 3
  • 1/ نور محمد (ص) در چهره‌هاشم: 3
  • 2/ ولادت عبد‌الله پدر محمد (ص): 4
  • بررسی داستان نذر عبد‌المطلب: 5
  • الف/ قربانی انسان یک سنت جاهلی است: 5
  • ب/ عبد‌المطلب بت پرست نبود: 6
  • آیا عبد‌الله یکی از ذبیحین نیست؟. 6
  • 3/ نامگذاری فرزندان به نام محمد (ص): 7
  • 4/ حوادث شب ولادت: 7
  • عام‌الفیل؛ سال ولادت پیامبر (ص): 8
  • ماه و روز ولادت پیامبر (ص): 9
  • ارهاصات پیامبر از زبان امام جعفر صادق: 9
  • منابع و مآخذ. 10

دانلود تحقیق درباره ارهاصات %d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%d8%b5%d8%a7%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa_000003 %d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%d8%b5%d8%a7%d8%aa-%da%86%db%8c%d8%b3%d8%aa_000004

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 10 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.