دانلود تحقیق به غیر از حشرات چه جانورانی در گرده‌افشانی گُل‌ها نقش دارند

امتیاز 2.8 از 4 نفر

 به غیر از حشرات چه جانورانی در گرده افشانی گُل‌ها نقش دارند

در اوایل دهه 1960، یک شرکت چند ملیتی تولید مواد غذایی، کشتزارهای وسیعی از نخل روغنی آفریقایی در مالزی ایجاد کرد، به این امید که از تقاضای رو به افزایش بازار برای این روغن استفاده کند.رشد درختان خیلی خوب بود، اما مشکلی جدی بروز کرد. میوه ی این درختان بسیار کوچک بود.

زیرا گرده ی گل‌های نر به گل‌های ماده نمی رسید.در حالی که مدیریت این کشتزارها ناچار به استفاده از روش نیروبر و پرهزینه ی گرده افشانی با دست شد؛ محققان دریافتند که گل‌های نر گیاه نخل روغن بومی کامرون میزبان سوسکچه ای با نام علمی Kamerunicus Elaeidobius است که روی گرده گل‌ها تغذیه می‌کند.

 موقعی که گل‌های ماده آماده لقاح می‌شوند، بویی آزاد می‌کنند که سوسک کوچک را جذب می‌کند.پس از بررسی و قرنطینه دقیق، این سوسکچه را در سال 1981 به کشتزارهای نخل مالزی بردند.نتیجه:هزینه گرده افشانی تقریباً به صفر رسید و تولید میوه ظرف پنج سال از 13 میلیون تن به 23 میلیون تن رسید.

خدمت رایگان

این سوسکچه تنها یکی از 100 هزار گونه حشرات، پرندگان و پستاندارانی است که واسطه ی تولید مثل جنسی اکثر گیاهان گلدار جهان(شامل بیش از دو سوم گیاهان خوراکی)از راه گرده افشانی هستند.تاهمین اواخر، اکثر کشاورزان، گرده افشانی را یکی از بی شمار خدمات مجانی طبیعت می‌دانستند و این انگاره را چنان مسلم می‌انگاشتند که به ندرت آن را یک نهاده کشاورزی یا حتی موضوعی در رشته‌های علمی کشاورزی می‌دیدند.

البته این وضع در حال تغییر است.امروزه، شواهد زیادی حکایت از کاهش جمعیت گرده افشان‌ها در سراسر جهان دارند.در اروپا و آمریکای شمالی، تعداد دسته‌های زنبور عسل کاهش یافته است و اکثردسته‌های زنبور وحشی نابود شده اند.بسیاری از پروانه‌های اروپایی به سبب تغییر کاربری اراضی و فشرده سازی تولید کشاورزی، در معرض تهدید هستند.

از میان پستانداران و پرندگان گرده افشان جهان، دست کم 45 گونه خفاش، 36 گونه پستاندار غیرپرنده، 26 گونه مرغ مگس، 7 گونه مرغ عسل خوار و 70 گونه از گنجشک سانان در معرض تهدید نابودی انقراض قرار دارند.

در پاسخ به نگرانی برخی دانشمندان از بروز یک «بحران در گرده افشانی»، عهدنامه تنوع زیستی سازمان ملل در سال 2002 منعقد شد که ابتکاری بین المللی برای حفاظت و استفاده پایدار از گرده افشانان در قالب برنامه کاری آن در زمینه تنوع زیستی در کشاورزی محسوب می‌شود.

سازمان فائو که از همراهان این اقدام است؛ طرحی با هدف کم کردن فاصله بسیار زیاد اطلاعات و دانش در زمینه خدمات گرده افشانی ارائه کرد تا راهگشای عملیات کشاورزی مناسب برای حفاظت از گرده افشانان در گسترده ای وسیع از نظام‌های زراعی و بوم سازه‌ها باشد……..

لطفا برای خواندن ادامه این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

0001 0005 0002 0003 0004

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.