حقوق و تکالیف اعضای خانواده (۸ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

حقوق و تکالیف اعضای خانواده

مقدمه

یادم نمی‌رود پدربزرگ همیشه برای ما این شعر سعدی را زمزمه می‌کرد که: زن خوب و فرمانبر و پارسا- کند مرد درویش را پادشا، از نگاه پدربزرگ این شعر معنای خاصی داشت! او بر این باور بود که زن باید با همه بد، خوب، خشم و آرامش مردش بسازد. پدربزرگ می‌گفت وقتی پول برای زن فراهم است دیگر نباید گلایه ای وجود داشته باشد. اگرچه پدربزرگ موسپید خانواده از نگاه ما بسیار مهربان و خانواده دوست بود اما همه می‌دانستیم که رفتارش با مادربزرگ آن قدرها هم مهربانه نیست. ترشرویی هایش را بارها دیده بودیم.

امروزه رعایت حقوق متقابل اعضای خانواده بسیار جدی تر از قبل شده است و تقاضای جدی برای رعایت حقوق یکدیگر، چالشی بین اعضای خانواده ایجاد کرده است و دیگر فرقی نمی‌کند مرد، زن یا فرزند باشی. با هر صورت کفه ترازو باید تعادل داشته باشد اما بیشتر مواقع این تعادل ممکن است به گونه ای در مثلث خانواده به هم بخورد.

مرد و زن ندارد! همه حقوقی دارند

«بهترین راهکار برای سر و سامان دادن به این وضعیت توجه بیشتر به دستورات اسلام است». این نکته را یک جامعه شناس و پژوهشگر می‌گوید. به گفته محمدحسینی اسلام برای جلوگیری از به هم خوردن نظم و آرامش و ایجاد احترام متقابل بین اعضای خانواده، توجه خاصی به رعایت حقوق در خانواده دارد به نحوی که اگر افراد خانواده به درستی، دستورات اسلامی‌را سرلوحه زندگی خود قرار دهند هیچ گاه دچار رنج‌ها و مصیبت هایی که خانواده را متلاشی می‌کند نمی‌شوند.

اگر به ملاک‌های انتخاب همسر توجه شود به طور قطع حقوق متقابل بین اعضای خانواده هم مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارتی اگر اصل ازدواج و ملاک‌های ازدواج از همان ابتدای تشکیل خانواده مورد دقت قرار بگیرد و ازدواج با ملاک‌های عقلانی و اسلامی‌انجام شود و مرد و زن به حقوق یکدیگر احترام بگذارند به طور قطع زندگی خوب و همراه با تفاهمی‌خواهند داشت.

علاوه بر برخی حقوق مانند تهیه لوازم زندگی، مباشرت و توجه به نیازهای عاطفی و طبیعی زن، خوش اخلاقی با همسر و احترام گذاشتن به همسر از جمله حقوقی است که مرد موظف به رعایت آن هاست. این در حالی است که متاسفانه برخی مردان هنوز به همسر خود نگاه تحقیرآمیز دارند و تصور می‌کنند همسر آن‌ها فقط وظیفه به دنیا آوردن فرزند یا انجام کارهای منزل را برعهده دارد و آن‌ها هم همین اندازه که مخارج زندگی را تامین می‌کنند کفایت می‌کند و اما پیامبر اسلام(ص) با یک جمله تکلیف این گونه مردان را مشخص کرده است:« کسی که زن می‌گیرد باید او را احترام کند»…

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه. 3
  • مرد و زن ندارد! همه حقوقی دارند. 3
  • گاهی؛ تلنگری لازم داریم.. 5
  • رعایت نکردن حقوق افراد؛ ریشه معضلات اجتماعی.. 7
  • همه چیز به انتخاب درست در ازدواج بر می‌گردد. 8

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.