تحقیق دگرگونی تجارت (۷ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

تحقیق دگرگونی تجارت (7 صفحه)

دگرگونی تجارت
اینترنت بزرگترین مدل از سازمان شبکه‌ای است که تاکنون به منصه ظهور رسیده است و واقعیتی تکان دهنده را نمایان می‌سازد: در یک اقتصاد دیجیتالی، نقش یک مدیر سنتی بازرگانی کاملا تغییر یافته و بعضا به طور کامل محو می‌شود. عملیات شرکت موقت، توسط افراد آن، با هدایت و کنترل متمرکز بسیار کم (و یا اصلا بدون کنترل متمرکز) هماهنگ می‌شود. کارگزاران مخاطره جو و پیمانکاران عمومی، جملگی نقشهایی کلیدی ایفا می‌کنند (پروژه‌ها را آغاز می‌کنند، منابع را تخصیص می‌دهند و کارها را هماهنگ می‌سازند)؛ اما، نیازی به اعمال نظارت و کنترل یک شخص یا گروه وجود ندارد. در عوض، نتایج کلی، از اقدامات و تعاملات فردی تک تک بازیگران مختلف این سیستم نشات می‌گیرند.

البته این نوع از هماهنگی همیشه در یک بازار آزاد وجود دارد. بازاری که در آن همه نوع محصول (‌از اتومبیل گرفته تا ماشین‌های فتوکپی و نوشابه‌های غیر الکلی) تولید و مصرف می‌شود و هیچ قدرت متمرکزی هم تعیین کننده میزان و نوع مححصولات تولید نیست. آدام اسمیت در بیش از دویست سال قبل، این نوع هماهنگی غیر متمرکز را «دست نامرئی» بازار نامیده است و ما معمولا آن را به عنوان اصلی بدیهی و موثرترین راه برای تعامل شرکتها با یکدیگر می‌دانیم.

اما چه خواهد شد، اگر این نوع از هماهنگی غیر متمرکز برای سازماندهی کلیه فعالیتهایی که در درون سازمانها صورت می‌گیرند، به کار رود؟ یک از چیزهایی که امکان چرخش امور یک بازار آزاد را میسر می‌سازد، ایجاد و پذیرش مجموعه‌ای از استانداردها (‌قواعد بازی)‌ است که حاکم بر کلیه داد و ستدها است. قواعد بازی می‌تواند شکلهای گوناگونی داشته و شامل قراردادها، نظام‌های مالکیت و رویه‌های حل اختلاف باشد. به طور مشابه، برای به کار انداختن یک اقتصاد تک سواری الکترونیک، نیاز به تکامل بخشیدن به انواع کاملا جدیدی از توافقات، ‌مشخصات و ساختارهای مشترک وجود دارد.

ما این پدیده ‌را قبلا در اینترنت مشاهده کرده ایم، ‌زیرا همه افراد ذیربط، ‌مشخصات فنی خاصی را پذیرفته‌اند. شما برای آنکه‌یک تامین کننده امکانات شبکه و یا خدمات و یا کاربرد باشید، نیازی به کسب اجازه از هیچکس ندارید. فقط باید از پروتکل‌های ارتباطاتی که حاکم بر اینترنت هستند، ‌تبعیت کنید. استانداردها، «چسبی» هستند که اینترنت را استوار نگه داشته‌اند و «چسبی» خواهند بود که شرکتهای موقت را در کنار یکدیگر نگه داشته و به کارایی عملیاتی آنها کمک خواهند کرد.

تشخیص کاراییهای اطلاعات و بهره برداری از آن در قلمرو کسب و کار، دگرگونیهای انقلابی بنیادینی را در پی دارد.

چه چیزی از پخش بسته‌های پستی – انتقال از نقطه الف به نقطه ب عینی تر است؟ ولی شرکت پست فدرال اکسپرس آمریکا دریافته است که مشتریان تنها خواهان جابجایی بسته‌ها نسیتند. آنان مایلند که در جریان حرکت و پیشرفت بسته به سوی گیرنده نیز باشند؛ بنابراین، وظیفه فدرال اکسپرس تنها رساندن بسته‌ها نیست. شرکت این اطمینان را نیز به مشتری می‌فروشدکه بسته سالم و به هنگام به مقصد تحویل می‌گردد. بدین منظور، فدرال اکسپرس نظام پیگیری و ردیابی را به اینترنت پیوند داده تا وضعیت بسته‌ها را در هر آن و در هر کجای جهان به مشتری نشان دهد و اطمینان او را از وصول بسته جلب نمایند. بدینگونه، اطلاعات امتیاز رقابتی برجسته‌ای بوجود آورده که فدرال اکسپرس را از دیگران برتر ساخته است. همینکه رقیبان نیز چنین خدماتی را تقلید کنند، به کمک اطلاعات می‌توان امتیاز تازه‌ای عرضه نمود که پیشتازی شرکت را همچنان بر قرار بدارد.

امروزه گردآوری و پردازش اطلاعات بسیار کم هزینه شده است. اگر شما بخشی از توان سازمان خود را در این راه بکار نگیرید، بی‌تردید رقیبان چنان خواهند کرد. شرکتهایی که پیشگام نباشند، به دشواری می‌توانند عقب ماندگی خود را جبران کنند. تا شما گام نخست را بردارید، رقیبان گام‌های دوم و سوم را برداشته‌اند.

هدف از این مطالب دگرگون سازی چنان دیدگاه هایی می‌باشد. در یک کلام، اطلاعات پر ارزش‌ترین دارایی و منبعی است که در اختیار شماست – شاید هنوز در شناسایی و بکارگیری آن کوتاهی کرده باشید. باید این منبع را بازشناخت و بکار گرفت.

 

 

 

 

0003 0001 0002

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.