تحقیق درباره فناوری نانو

امتیاز 4 از 2 نفر

فناوری نانو

مقدمه 

قرن ۲۱، قرن تکنولوژی نانو مهمترین دوران صنعت به شمار می‌رود. قرن نانو، قرن سلامتی، صرفه جویی و آرامش نامیده می‌شود. نانو نه یک ماده است نه یک جسم، فقط یک مقیاس است، کوچک شدن یک مقیاس، نانو یک میلیاردم متر است به اندازه ای کوچک که دیده نمی‌شود اما باتاثیری بسیار بزرگ در زندگی انسان.

در مقیاس نانو خواص فیزیکی، شیمیایی وبیولوژیکی تک تک اتم ها، ملکول‌ها باخواص توده ماده متفاوت است، نانوذرات درچنین مقیاس و مشخصه‌های منحصر به فردی موجب پیدایش دستاوردهای نوینی درعلوم پزشکی و مهندسی می‌شوند.

به طورخلاصه نانو تکنولوژی به معنی انجام مهندسی مواد در ابعاد اتمی‌– ملکولی و ساخت موادی با خواص کاملا« متفاوت درابعاد نانو است. تعریف دیگر نانوتکنولوژی »با آرایش دادن ودستکاری اتم‌ها ساخت مواد مورد نظراست«. نانومتر، (یک میلیاردم متر) به اندازه چیدن 5الی10 اتم درکنار یگدیگر است، مکعبی باابعاد 2.5 نانومتر تقریبا» 1000 اتم راشامل می‌شود. خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ماده تبدیل شده به ابعاد نانو نسبت به خواص آن در ابعاد ماکرویی کاملا« متفاوت است. نانو در ملکولهای ماده انرژی بالایی را ایجاد می‌کند به همین دلیل معجزه آسا نامیده می‌شود.

فناوری نانو یا نانوتکنولوژی رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانو متر است. در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی – عمدتا متاثر از غلبه خواص کوانتومی‌بر خواص کلاسیک – از خود نشان می‌دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون پزشکی، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی‌ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی‌نیز مربوط می‌شود. نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامه‌ی دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

تعریف استاندارد: به طراحی، تعیین ویژگی ها، تولید و کاربرد مواد، ابزار آلات و سیستم‌ها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس نانو می‌گویند.

2.به دستکاری کنترل شده، جاگیری دقیق، اندازه گیری، مدلسازی و تولید مواد در مقیاس نانو می‌گویند و هدف آن تولید مواد، ابزار و سیستم هایی با ویژگی‌های بنیادی و عملکردهای جدید می‌باشد.

اصول بنیادی یک نانومتر (nm) یک میلیاردیم متر است. برای سنجش طول پیوندهای کربن-کربن، یا فاصله‌ی میان دو اتم بازه‌ی ۱۲ تا ۱۵ نانومتر به کار می‌رود؛ همچنین طول یک جفتِ دی‌ان‌آ نزدیک به ۲ نانومتراست. و از سوی دیگر کوچک‌ترین باکتری سلول‌دار ۲۰۰ نانومتر است. اگر بخواهیم برای دریافتن…

 

 

  • فهرست مطالب
  • مقدمه. 3
  • شاخه‌های اصلی در نانو. 5
  • تاریخچه فناوری نانو. 5
  • منابع و مآخذ. 5

 %d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88_000001 %d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88_000003 %d9%81%d9%86%d8%a7%d9%88%d8%b1%db%8c-%d9%86%d8%a7%d9%86%d9%88_000004

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.