تحقیق درباره سیاست

امتیاز 2.7 از 3 نفر

مقدمه

یک پایه مهم دولتمردی، همیشه فهم سیاست بیرون از مرزها بوده است. دولتمردان بزرگ تاریخ، آنان بوده اند که میان واقعیات داخل مرزها و تحولات بیرون تعادل و انطباق ایجاد کرده اند»(1) انواعی از حکومت‌ها در طول تاریخ حیات سیاست- اجتماعی بشر، با جهان بینی‌های متفاوت، اهداف گوناگونی را برای خود تعریف کرده و در پی آن، به دنبال راهبردها و راه کارهایی برای عملی کردن آنها بوده اند. در حقیقت، آنچه که سیاست دولت‌ها را از یکدیگر متفاوت کرده و سیاستی را علوی و دیگری را اموی می‌سازد، همین اهدافی هستند که در متن جهان بینی پذیرفته شده آن حکومت معنا یافته و سمت و سوی فعالیت سیاسی آن را مشخص می‌سازند.

اکنون پس از هزار و چندصد سال از شهادت امیرالمؤمنین(ع) و پایان حکومت کوتاه مدت آن حضرت، شکل حقیقی حکومت اسلامی‌مبتنی بر اسلام ناب محمدی(ص)، بار دیگر با انقلاب اسلامی‌ایران به عرصه حیات سیاسی- اجتماعی بشر بازگشته است و داعیه دار ارائه طرحی بدیع و جامع از حکومت، مبتنی بر ارزشهای الهی و انسانی است.

به جرئت می‌توان گفت: اهمیت آثار و عوارضی که این حادثه در طول دو دهه در ایران، منطقه و جهان برجای گذارده است از عوارض دو جنگ جهانی قرن اخیر کمتر نبوده و نیست و به همین دلیل انقلاب اسلامی‌ایران را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ تحولات جهانی دانست.(2)

انقلاب اسلامی، سیاست خارجی ایران را همانند دیگر عرصه‌های اجتماعی، دستخوش تغییر و تحولات بنیادین ساخت و جهان بینی توحیدی، افقی بسیار گسترده، فراروی حکومت اسلامی‌گشود ومسئولیت جمهوری اسلامی‌ایران را بر مبنای اهداف جدید، در ورای مرزهای جغرافیایی آن تعریف و تعیین کرد. از این رو، سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی‌در این حوزه، نیازمند تحقیقات و پژوهشهای مبنایی و اجتهادی در مورد کلیه مسائل مرتبط با این عرصه می‌باشد؛ امری که متأسفانه در حوزه راهبردها وراهکارها و به تعبیر دیگر، جنبه عملیاتی اهداف و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ایران با کمبودهای جدی مواجه است.

این تحقیق در نظر دارد با نظر به منابع اصیل اسلامی و بیانات امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری و همچنین قانون اساسی جمهوری اسلامی‌ایران و واقعیتهای موجود در نظام بین الملل، به بررسی اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ایران و راهبردهای اجرایی کردن آن بپردازد. در این زمینه، ابتدا اهداف، به دو بخش ملی و فراملی تقسیم گردیده و در ذیل هریک از آنها، چهار هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه با ارائه شانزده راهبرد برای نیل به این اهداف راه کارهایی نیز بیان گردیده است.

اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی‌ایران
هرنظام سیاسی ایدئولوژیک، اهداف سیاست خارجی خود را در چارچوب باورها و آرمانهای خویش تعریف می‌کند. در حقیقت، «ایدئولوژی یک چارچوب ذهنی به وجود می‌آورد تا براساس آن سیاست گذاران، واقعیت‌ها را درک نمایند. در این روند اطلاعات و پیامهای واصله از محیط معنا و مفهوم پیدا کرده و در طبقه بندی خاصی مورد تبیین و تفسیر قرار می‌گیرد»(3)

هر دولتی می‌تواند با توجه به خواست‌ها و نیازهای خود، اهداف متنوعی را برای سیاست خارجی خود ترسیم کند. اهداف سیاست خارجی در نظام سیاسی اسلام، به یک اعتبار به دو بخش تقسیم می‌گردند: بخشی از این اهداف، منافع حیاتی و ضروریات اولیه دولت اسلامی، مانند عمران و آبادانی، استقلال و…، را پوشش می‌دهند که از‌آن به «منافع ملی» تعبیر می‌گردد. «منافع و ارزشهای حیاتی غالباً با حفظ موجودیت یک واحد سیاسی بیشترین ارتباط را دارند. این منافع و ارزشها، هدفهای کوتاه مدت، بشمار می‌روند»(4)

بخش دیگری از اهداف سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی‌ایران به عنوان یک نظام ایدئولوژیک، متوجه مسئولیتهای فراملی نظام سیاسی اسلام می‌باشد که جنبه جهانی دین مبین اسلام را پوشش می‌دهد.

بقیه در فایل های دانلودی

 

0001 0002 0003 0004 0005 0007

 

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.