تحقیق: دانه‌های برف و باران (۷ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

دانه‌ها و کریستالهای برف چه هستند؟

تحقیق: دانه‌های برف و باران

دانه‌ها و کریستالهای برف از یخ هستند و دیگر هیچ. یک کریستال برف، همانطور که از نامش پیدا است، یک بلور یخ است. دانه برف یک نام عمومی‌است که به توده بهم چسبیده کریستالها گفته میشود. یک بلور یا کریستال، ماده ای است که در آن همه مولکولها به شکل خاصی که به آن شبکه بلوری منظم گفته میشود، قرار میگیرند. شبکه ای که مولکولهای آب تشکیل میدهند، شبکه ای ۶ پر است. همانطور که در تصویر میبینید، هر دایره قرمز علامت یک اتم اکسیژن است و خطوط خاکستری هیدروژن هستند.

آیا کریستالهای برف همان باران یخ زده هستند؟

باران یخ زده که هر از گاهی شاهد بارش آن هستیم تگرگ است و تگرگ هیچ یک از مشخصات و ریزه کاریهای برف را ندارد. بلورهای برف زمانی ایجاد میشوند که بخار آب مستقیما به یخ مبدل شود و این اتفاقی است که در ابرها میافتد و بلور در حالی که رشد میکند، شاخه‌ها و جزئیات زیبایی پیدا میکند.

بلورهای ساده برف چه شکلی دارند؟

ابتدایی ترین شکل بلور برف نوعی منشور شش پر است و همانطور که گفتیم، بلور یخ شبکه ای شش پر دارد و این فرم اولیه، شکل کلی بلورهای برف را تعیین میکند. اما شکل خاص این بلورها به دلیل رشد کند شاخه‌های کریستالها است و سرعت رشد بخشهای مختلف آن با همدیگر متفاوت است زیرا سطح مولکولهای کریستال در بعضی نواحی یعنی بخش پایه صیقلی ودر بخش شاخه‌ها ناصاف است و همین موجب کم و زیاد شدن سرعت رشد کریستال میشود. در نتیجه شاخه‌های بلند از بلور اولیه خارج میشوند و آنرا به شکلهای مختلفی که به جز موارد استثنایی همه ۶ ضلعی هستند، در می‌آورند.

انواع کریستالهایی که از آسمان می‌بارند کدامند؟

دندریت ستاره ای Stellar Dendrites:

دندریت به معنای درخت مانند است و درواقع شکل چند شاخه این بلورها را توصیف میکند.دندریتهای ستاره ای از ۶ شاخه اصلی متقارن و چندین شاخه فرعی که از آنها خارج شده اند تشکیل شده است. عرض این بلورها معمولا ۵ میلیمتر یا بیشتر است اما قطر آنها به کمتر از ۰.۱ میلیمتر میرسد.

– سطوح مقطع Sectored Plates: چندین لبه و تیغه، شاخه‌های مسطح این بلورها را از یکدیگر جدا کرده اند به همین دلیل آنرا سطوح مقطع نامیده اند. مانند دندریت ستاره ای، این کریستالها هم مسطح هستند و در اشکال جذاب و متنوع بر زمین می‌بارند.

ستونهای تو خالی Hollow Columns:

شاید کریستالهای مسطح توجه بیشتری به خود جلب کنند اما بلورهای ستونی شکل جزء اصلی بیشتر بارشهای برفی را تشکیل میدهند. این ستونهای توخالی، مانند مدادهای چوبیی هستند که در انتهایش بخش توخالی مخروطی شکلی داشته باشند.

– سوزنی‌ها Needles: کریستالهای ستونی میتوانند تا حدی باریک و بلند رشد کنند که مانند سوزن به نظر برسند. گاهی این سوزنها بخشهایی توخالی دارند و گاهی انتهای آنها به شاخه‌های فرعی تقسیم شده اند.

– دندریتهای فضایی Spatial Dendrites: تمام بلورهای برف به شکل صفحه‌های مسطح نازک یا ستونهای باریک نیستند. دندریتهای فضایی از تعدادی کریستالهای مستقل که به یکدیگر چسبیده اند ساخته شده اند. هر شاخه مانند یک بازوی بلورهای ستاره ای است اما هر کدام از این شاخه‌ها از یک نقطه مجزا خارج شده و به این کریستال حالتی سه بعدی داده است.

ستونهای دردار Capped Columns

 این بلورها در ابتدا به شکل ستون رشد کرده اما ناگهان به شکل بلور مسطح به رشد خود ادامه داده است. دلیل این امر حرکت کریستال از محل اولیه اش به منطقه ای است که از دمای متفاوتی برخوردار است…

  • فهرست مطالب
  • دانه‌ها و کریستالهای برف چه هستند؟. 3
  • آیا کریستالهای برف همان باران یخ زده هستند؟. 3
  • بلورهای ساده برف چه شکلی دارند؟. 3
  • انواع کریستالهایی که از آسمان می‌بارند کدامند؟. 3
  • دندریت ستاره ای Stellar Dendrites: 3
  • ستونهای تو خالی Hollow Columns: 4
  • ستونهای دردار Capped Columns. 4
  • باران: دید کلی.. 5
  • باران سنجی با استفاده از امواج.. 5
  • باران اسیدی.. 6
  • منابع و مآخذ. 7

تحقیق: دانه‌های برف و باران %d8%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%81-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86_000003 %d8%af%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d9%81-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86_000004

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 7 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.