تحقیق جاذبه‌های طبیعی استان گیلان (۴ صفحه + عنوان)

امتیاز 0 از 0 نفر

جاذبه‌های طبیعی استان گیلان

گیلان به لحاظ موقعیت طبیعی، دارای جاذبه‌های گسترده ای است که سرتاسر این استان را در بر گرفته است. برخی از این جاذبه‌ها در فصول خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما برخی دیگر«…………………………….» در همه فصول قابل استفاده هستند. به طور کلی جاذبه‌های طبیعی گیلان عبارت اند از:

سواحل دریا

طول سواحل دریا در استان گیلان به 22 کیلومتر می‌رسد. در این مسیر شهرهای آستارا، بندر انزلی و کیانشهر مستقیماً در کنار دریا قرار دارند. یکی از مشخصات و امتیازات سواحل گیلان، ماسه ای بودن بخش «…………………………….» در سواحل گیلان می‌توان به قایقرانی و دیگر ورزش‌های آبی پرداخت.

تالاب ها، دریاچه‌ها

تالاب انزلی؛ از جمله زیباترین مناظر آبی گیلان است. «…………………………….» پرندگان بومی ومهاجر است. در داخل تالاب، جزایر زیبایی وجود دارد ودوشهر زیبای انزلی وآب کناردرساحل آن قراردارند. ازدیدنی‌های چشم نواز تالاب انزلی می‌توان از گل‌های نیلوفر آبی نام برد که غنچه‌ها و برگ‌های آن سر از آب برآورده و  سطح وسیعی از تالاب را می‌پوشاند. رویش نی در تالاب هم هر چند از نظر اکولوژیکی مشکلات زیادی ایجاد کرده است، اما در جای خود یکی از مظاهر اصلی اکوسیستم طبیعی تالاب به شمار می‌آید. انبوه پرندگان در این نیزار زندگی می‌کنند و ضمن«…………………………….» مثل در آن ادامه می‌دهند. تالاب برای پرندگان مهاجر نیز زیستگاه مطلوبی به شمار می‌رود.

همه ساله هزاران هزار پرنده مهاجر از بخش‌های شمالی برای زمستان گذرانی و ادامه حیات به تالاب انزلی روی می‌آورند. نیزارها، گذشته از آن که زیستگاه مناسبی برای پرندگان به شمار می‌روند، رویشگاه گیاهانی با قابلیت انعطاف فراوان هستند که در صنایع «…………………………….» توجهی دارند. حصیر، زنبیل، سبد، ظروف حصیری و…. از این گیاهان ساخته می‌شود.

تالاب انزلی محل مناسبی برای ورزش‌های آبی از جمله قایق سواری است.

دریاچه؛در جنوب شهر آستارا، یکی از دریاچه‌های زیبای ساحلی گیلان در مساحتی کوچک قرار دارد. «…………………………….» طبیعی پرندگان است. برای جلوگیری از هجوم مردم به این دریاچه، این محل جزو مناطق حفاظت شده است.

در روستای جوکندان واقع در 12 کیلومتری شمال شهر تالش، برروی رودخانه کوچکی که«…………………………….» خارج می‌شوند، یک آب بند مصنوعی ساخته شده که در پشت آن دریاچه کوچکی به وجود آمده است.

عمق این دریاچه به حدود سه متر می‌رسد و در میان آن درختان جنگلی، سازگار با«…………………………….» گیاهان آبی ساحل دریاچه مانند زنبق در رنگ‌های مختلف، چشم انداز زیبایی به دریاچه می‌بخشند.

در حوالی

فومن، صومعه سرا، ضیابر و جمعه بازار برکه‌های کوچکی وجود دارد که علاوه بر اهمیت «…………………………….» به نواحی جلگه ای، واقع در حاشیه شهرهای فوق می‌بخشد.

در کناره‌های سفیدرود و شعبات فرعی آن نیز دریاچه‌های ساحلی زیبایی را مشاهده می‌کنیم. این دریاچه‌ها که در مواقع پرآبی گسترش می‌یابند، به نواحی ساحلی شهرستان‌های لنگرود و رودسر زیبایی خاصی می‌بخشند.

دریاچه‌هایی که در پشت سدهای ساخته شده بر روی سفیدرود به وجود آمده، به سهم خود از مناظر زیبای گیلان به شمار می‌روند. دریاچه اصلی سد سفیدرود که در دره‌های جنوبی و غربی شهر منجیل تشکیل شده است، نخستین منظره آبی برای مسافرینی است که از جاده قزوین وارد گیلان می‌شوند. در پشت سد انحرافی، تونل تاریک فومن و سد سنگر، دریاچه‌های موضعی کوچک با «…………………………….» کشاورزی، جاذبه‌های چشم نوازی را به وجود آورده است.

رودها

بستر رودهای گیلان عمدتاً در مسیر دره‌های کوهستانی و کوهپایه ای که از جنگل‌های سرسبز و انبوه پوشیده شده اند قرار گرفته است. از این رو، برای استفاده از مظاهر طبیعت از بهترین نمونه‌ها و امکانات طبیعی به «…………………………….» سال، گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. اغلب این رودها برای ورزش‌های آبی بسیار مناسب هستند.

آب‌های معدنی

چشمه ی آب گاز سنگرود؛ در روستای سنگرود از توابع دهستان عمارلو شهرستان رودبار قرار دارد.

چشمه کلشتر منجیل؛ این چشمه حدود یک کیلومتر پایین تر از سد «…………………………….» اصلی قزوین به رشت قرار دارد.

چشمه آب معدنی ماسوله؛ در ابتدای ورودی شهر تاریخی ماسوله در کنار پارک شهر قرار دارد.

چشمه چشماگل؛در روستای طالم از توابع سنگر قرار دارد.

چشمه ماستخور؛در روستای ماستخور نزدیک رودبار در جبهه غربی سد منجیل قرار دارد.

چشمه آب معدنی سجیران؛ در اشکور بالا، نزدیکی روستای سجیران واقع است.

جنگل‌ها

جنگل‌های گیلان از مناظر طبیعی زیبای گیلان است. جذابیت «…………………………….» و همین امر آنها را از جنگل‌های سوزنی برگ متمایز می‌سازد. سطح زمین‌های جنگلی گیلان را در فواصل درختان، فرشی از چمن می‌پوشاند. جنگل‌های گیلان با این بستر سبز، امکانات زیادتری را از نظر تغذیه، حیات وحش و اوقات فراغت فراهم ساخته است. جنگل‌های سراوان – نزدیک رشت – جنگل‌های تالش، جنگل‌های لاهیجان و جنگل‌های دیلمان از جمله جنگل‌های زیبا و دیدنی گیلان است.

ییلاق ها

مناطق ییلاقی گیلان که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت اند از:

نواحی ییلاقی جواهر دشت؛ در ارتفاعات شرق گیلان قرار دارد و ییلاقِ ن«…………………………….» به شمار می‌روند.

ییلاق‌های واقع در مسیر دره رودخانه پل رود؛ دره بسیار زیبای پل رود، پس از گذشت از روستای دیماین به نواحی ییلاقی این ناحیه می‌رسد. دره پل رود به دو شاخه تقسیم می‌شود و هر یک به ییلاق‌های واقع در مسیر خود می‌رسد.

ییلاق‌های دیلمان و اسپیلی؛ ییلاق‌های این ناحیه، هم از نظر چشم«…………………………….» و فرهنگی دارای اهمیت بسیار است.

ییلاق‌های نواحی رودبار؛ این ییلاق‌ها را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد: نخست ییلاق‌های واقع در شرق سفیدرود که عمدتاً در عمارلو، توتکابن و پره سر قرار دارند.

ییلاق‌های تالش و آستارا؛ ماسوله جنوبی ترین ییلاق تالش است و پس از آن «…………………………….» قرار دارند. ییلاق « تالش دولاب »، ییلاق « مریان»، ییلاق « سوباتان » در این منطقه، از این زمره اند. شهر آستارا، از طریق گردنه حیران به نواحی ییلاقی آستارا مربوط می‌شود.

 

 

 منابع و مآخذ

وب‌سایت اینترنتی «چهارگوش» به آدرس www.4goush.net

 

0001 0002 0003 0004 0005

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس
رمز فایل فشرد: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.