تأثیر میدان مغناطیسی بر روی سوخت (۱۳ صفحه)

امتیاز 1 از 1 نفر

تأثیر میدان مغناطیسی بر روی سوخت

ساده ترین هیدروکربن شناخته شده متان CH4 است که بیش از 90% سوخت گاز طبیعی راتشکیل می‌دهد و منبع مهم ئیدروژن می‌باشد. مولکول آن شامل یک اتم کربن و چهار اتم ئیدروژن است. مولکول مزبور از نظر الکتریکی خنثی می‌باشد.

در ئیدروکربنها از نقطه نظر انرژی بیشینه ی مقدار انرژی قابل حصول در اتم ئیدروژن قرار گرفته است، اما چرا؟

این مطلب را می‌توان با ذکر مثالی مشخص نمود. در مولکول اکتان (C8H18) کربن 84.2% کل مولکول را به خود اختصاص داده است. وقتی این مولکول به احتراق در می‌آید به ازاء هر پوند کربن BTU12244 گرما تولید می‌گردد، در حالیکه در همین مولکول 15.8% به ئیدروژن اختصاص دارد اما انرژی که از سوختن ئیدروژن بدست می‌آید، BTU9801 است. ئیدروژن اصلی ترین و سبک ترین عنصری است که تا کنون بوسیله بشر شناخته شده است. ئیدروژن تشکیل دهنده بخش اصلی سوختهای ئیدروکربنی است. (علاوه بر کربن مقدار کمی‌سولفور وگازهای بی اثر نیز تولید می‌گردد). ئیدروژن از نظر الکتریکی دارای یک بخش مثبت (پروتون) ویک بخش منفی (الکترون) می‌باشد. یعنی گشتاور دوقطبی دارد. از طرفی هم دیا مغناطیس وهم پارا مغناطیس است که وابسته به جهت نسبی اسپین است. اگرچه ساده ترین عنصر در بین همه عناصر می‌باشد ولی مولکول آن به صورت دو ایزومر متفاوت یعنی پارا و اورتو ظاهر می‌گردد. جهت اسپینی، تعیین کننده اورتو یا پارا بودن مولکول است. بنابراین در مولکول ئیدروژن پارا که عدد کوانتمی‌زوج را اشغال می‌نماید حالت اسپین یک اتم نسبت به دیگری موازی است. به عبارت دیگر یکی در جهت عقربه ساعت و دیگر در جهت خلاف آن می‌باشد. در این حالت مولکول دیا مغناطیس است.

در وضعیت اورتو مولکول عدد کوانتمی‌فرد یا سطوح انرژی فرد را اشغال می‌نماید به عبارت دیگر اسپین¬ها در اتمها موازی هستند0 (هر دو بالا یا در جهت عقربه ساعت ). در این حالت مولکول پارا مغناطیس است و کاتالیست مناسبی برای بسیاری از واکنشها است، بنابراین جهت اسپین اثر مشخصی بر روی خواص فیزیکی دارد(گرمای ویژه، فشار بخار) و در رفتار مولکولی گازها نیز موثر است.

در زمانی که اسپین‌ها در یک جهت قرار می‌گیرند اورتوهیدروژن به مقدار زیادی ناپایدار می‌شود. اورتوئیدروژن بسیار فعالتر از همتای پاراهیدروژن خود می‌باشد. سوخت هیدروژنی مایعی که در موتورهای شاتل فضایی و راکتهای فضایی ذخیره می‌شوند به دلایل ایمنی مانند انرژی کمتر فراریت کمتر و میل به واکنش کمتر بصورت پاراهیدروژن می‌باشند….

 

 

  • فهرست مطالب
  • اثر میدان مغناطیسی.. 4
  • مزایای مبدلهای مغناطیسی: 6
  • تاریخچه ی استفاده از مگنت در صنعت و سوخت… 9
  • تاریخچه تحقیقات در ایران: 10
  • نمونه‌ایی از استفاده‌های مبدل‌های مغناطیسی در اروپا: 11
  • امکان استفاده از مگنت‌ها در رادیاتور خودرو: 11
  • نتیجه گیری: 12
  • منابع و ماخذهای اطلاعات: 12

 

تأثیر میدان مغناطیسی بر روی سوخت

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 13 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.