بیماری وبا (۹ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

همه چیز درباره بیماری وبا

این روزها احتمالا از هر 10 نفری که به مطب پزشک یا درمانگاه مراجعه می‌کنند، 11 نفر اسهال دارند. همه اسم وبا را شنیده‌اند و کافی است یک بار دلشان پیچ بخورد، یا کمی‌بیشتر از همیشه گلاب به رویشان بشود تا بلافاصله فکر آن واژه 3 حرفی ترسناک نفسشان را بند بیاورد. البته نگرانی بی‌مورد نیست. باید هم از وبا ترسید، اما نکته اینجاست که نباید منتظر بود تا وبا بیاید و بعد به فکر کارهای نکرده افتاد. وبا مثل سرطان و ایدز نیست که معلوم نیست از کجا می‌آید و معلوم نیست باید چه کارش کرد. وبا، بیماری‌ای که در طول تاریخ، هفت بار پاندمی‌(همه‌گیری جهانی) آن رخ داده است، با آن هیبت مخوف و شهرت افسانه‌ای‌اش، هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، تنها اگر استانداردهای اولیه بهداشتی رعایت شوند. اگر فاضلاب به صورت بهداشتی دفع شود، اگر همه بعد از دستشویی رفتن، دست‌هایشان را درست بشویند و چندتا اگر دیگر که همه آنها را به بچه‌های پیش‌دبستانی یاد می‌دهند.

سال 1961 که آخرین پاندمی‌وبا رخ داد و بیماری از اندونزی شروع و در آسیا پخش شد، پای وبا به اروپا هم رسید، اما این بار برخلاف همیشه، هیچ فاجعه‌ای رخ نداد. (فراموش نکنید که قضیه مال 43 سال قبل است)! در مقابل، در اوایل 1970 که وبا یک توک پا به آفریقا رفت، اپیدمی‌های وسیع ایجاد کرد و بعد هم به‌صورت اندمیک (بیماری بومی‌منطقه) در همان جا ماند و هنوز هم هر از گاهی گرد و خاک می‌کند؛ توجه کنیم به اخباری که این روزها از اپیدمی‌وبا دربخش‌هایی از افریقا و جنوب شرق آسیا می‌آید و به یاد بیاوریم حدود 10 سال قبل در کمپ‌های پناهندگان رواندایی در زئیر، ده‌ها هزار نفر به وبا مبتلا شدند و صدها نفر مردند؛ یا فراموش نکنیم که وقتی در سال 1991 برای اولین بار پای وبا به آمریکای لاتین رسید، تنها در سال اول 400 هزار مورد وبا گزارش شد و تا آخر سال 1994 تعداد مبتلایان به یک میلیون نفر رسید. میزان مرگ‌و میر کلی در آن اپیدمی‌کمتر از یک درصد بود، اما در سواحل پرو، اکوادور و کلمبیا، جایی که اولین بیماران در آنجا مبتلا شدند، به‌علت عدم آشنایی مردم با بیماری، مرگ و میر 30 درصد هم گزارش شد.

حالا‌ در داغ‌ترین روزهای تابستان 84، اخبار شیوع وبا در نقاط مختلف ایران، عطش دانستن درباره این بیماری را هم به اوج رسانده است. 21 پرسش و پاسخ زیر، شاید این عطش را فروبنشاند، نگرانی‌های بی‌مورد را برطرف کند و البته هوش و حواس مردم را نسبت به عوامل واقعی خطر جمع‌تر کند.

1- اصولا وبا یعنی چه؟ آیا هر اسهال شدید و کشنده‌ای وباست؟…

 

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 9 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.