انواع مته حفاری

امتیاز 0 از 0 نفر

مته‌ها بر اساس 3 اصل زیر طراحی میشوند:

—        مته‌هایی که باعث تراشیدگی و ریزشدن سنگها می‌شوند.

—        مته‌هایی که با عمل مماسی و عمل برشی موجب نفوذ در سنگ می‌شوند.

—        مته‌هایی که با ایجاد بریدگی و خراش‌اندازی موجب نفوذ در سنگ می‌شوند.

از نظر کاربرد نیز مته‌ها به 2 دسته تقسیم میشوند:

—        مته‌های حفاری

—        مته‌های مغزه گیر

بر اساس استاندار سایز مته‌ها به شرح زیر میباشد:

—  5 7/8

—  6 1/8

—  8 ¾

—  8 ½

—  12 ¼

—  17 ½

—  26

انواع مته حفاری:

«…………………………….»

 

مته حفاری دارای ساختمان پیچیده ای«…………………………….» و تولید آن بسیار مهم و استراتژیک می‌باشد.

درکشور ما که یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان می‌باشد،«…………………………….» و نتایج رضایت بخشی نیز بدست آمده است.شرکت مشترک مذکور امیدوار است که با پشتیبانی فنی شرکت ولگابورماش روسیه، سهم قابل قبولی از بازار منطقه را نیز به خود اختصاص دهد.

«…………………………….»

مته‌هایی که توسط این کمپانی تولید شده و می‌شوند مته‌های با دور تند، با دور کند و یا روتوری می‌باشند که مته‌های دور تند خود به دو دسته تقسیم می‌شوند :

1-                   مته‌های دور تند با 160 تا 250 دور در دقیقه

2-                   مته‌های دور تند توربینی

3-                   و مته‌های روتورسی یا دور کند نیز دارای سرعت دورانی تا 80 دور در دقیقه می‌باشند.

«…………………………….»

ولگا بورماش یک کمپانی خصوصی می‌باشد و دولت هیچگونه سهمی در این کمپانی ندارد. کل پرسنل این کمپانی حدود 6000 نفر می‌باشد، سیستم مدیریت و اداره کمپانی توسط مدیر عامل و اعضای هیئت مدیره به گونه ایست که «…………………………….» و کیفیت مته در این کمپانی به کار گرفته شده است که این امر باعث شده که کمپانی، رتبه اول در روسیه را به خود اختصاص دهد و در صدر قرارگیرد. در حال حاضر، شرکت با ارسال مته به بیش از 32 کشور جهان، از نظر میزان فروش و رقابت با دیگر کمپانیهای معروف، در سطح کمپانیهای مطرح مته سازی جهان قرار دارد.

در حال حاضر این کمپانی حدود 340 نوع و اندازه مته از قطر چه در زمینه‌های نرم و یا سخت تولید می‌کند .
(76میلیمتر تا 660.4 میلیمتر برای هر نوع حفاری)

«…………………………….»

در سال 1997 توسط سازمانهای استاندارد فوق، به محصولات تولیدی شرکت گواهینامه کیفیت، اعطا گردید.
در سالهای اخیر، با توجه به افزایش نیاز جهانی به استفاده از مته‌های الماسی، به خصوص در حفاری چاههای افقی، این کمپانی مجموعه کاملی از تجهیزات پیشرفته جهت راه اندازی خط تولید (مته‌های الماسی) را برای حفاری‌های ستونی و حفاریهای پوسته ای، خریداری نموده است که اولین نمونه‌های این مته‌ها با قطر 139.7 و 214 میلی متر، عملکرد مطلوبی در حفاری چاههای افقی در سیبری غربی تا عمق 3000 متر، از خود نشان دادند.

مته سایشی یا تیغه ای:

   این مته‌ها که به مته‌های سایشی (Drag Bits) یا تیغه ای معروفند، مشتمل بر قطعات برنده ثابتی «…………………………….»

مته مخروطی چرخشی(roller cone bit)

    معمولترین نوع مته‌ها که در طیف گسترده‌ای از حفاریهای دورانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بر روی مته‌های مخروطی  دو تا چهار ردیف دندانه به شکل v تعبیه گردیده است بدین جهت در بعضی موارد این نوع مته‌ها مته‌های چرخشی دندانه دار نیز می‌نامند. در سنگهای نرم طول داندنها و فاصله آنها از یکدیگر زیاد میباشند. برای حفاری سنگهای سخت تر اندازه دندانه‌ها کوتاه و فاصله آنها از یکدیگر نیز کم می‌گردد.«…………………………….» حرکت می‌کنند، بنابراین گل و لای میان دندانه‌های یکدیگر را تمیز کرده و راندمان حفاری را بالا می‌برند.

مته‌های مخروطی با توجه به شکل و جنس تیغه‌ها(دندانه‌ها) به 2نوع تقسیم میشوند:

—        Steel tooth دندانه فولادی

—        Tungsten carbide insert دندانه از جنس تنگستن

    ((ارتفاع و شکل دندانه‌های مته با توجه به نوع سازند قابل حفاری، متغیر خواهد بود. مته‌های با دندانه بلند برای حفاری سازندهای نرم مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به افزایش مقاومت استحکامی سازند، دندانه‌های مته کوتاهتر و تعداد آنها بر سطح کاج مته بیشتر می‌شود))

مته‌های دندان فولادی(steel tooth)

    این مته‌ها برای سازند‌های نرم تا نیمه سخت کاربرد دارند.دندانه‌های روی مخروط‌ها بوسیله ماشین کاری مخروط ایجاد شده ویا مستقیما به همراه مخروط فورج میشوند.مته‌های دندانه فولادی دارای تیغه‌های کوتاه یا بلند هستند که متناسب با سازند حفاری نوع تیغه‌ها انتخاب می‌شوند

مته‌های تنگستنی(tungsten carbide insert)

    این نوع مته‌ها برای سازند‌های نیمه سخت تا سخت کاربرد دارند.اینزرتهای کاربید تنگستن  داخل حفره ایجاد شده در سطح مخروط فولادی پرس می‌شوند.این اینزرت‌ها دارای بدنه تو پر استوانه ای شکل هستند.که انتهای ان  گرد شده و یا اندکی تیز می‌شود.به علت شباهتی که این اینزرت‌ها به دکمه دارند به این مته‌ها مته‌های دکمه ای نیز می‌گویند

قسمتهای اصلی یک مته کاجی یا مخروطی:

«…………………………….»

 

    یکی از مهمترین پیشرفت‌های سال‌های اخیر تولید PDC است.هر PDC که در تیغه مته استفاده می‌شود از نوع مخصوصی از الماس مصنوعی تشکیل شده است که به پشت بندی از کاربید تنگستن متصل شده است.بدنه این مته‌ها میتواند  فولادی یا ماتریسی باشد.ساخت بدنه فولادی آسانتراست.در مقابل بدنه ماتریسی مقاومت سایشی بالا تری دارد.

مته‌های TSP:

    TSP  جدید ترین الماس مصنوعی ساخته شده برای مته‌های الماسه است.  TSP   نسبت به PDC پایداری حرارتی بالا تری دارد و از این نظر تقریبا هم تراز  الماس طبیعی است. از نظر اندازه و شکل نیز این مته‌ها بیشتر شبیه مته‌های الماس «…………………………….» است که از این نظر نیز مشابه مته‌های الماس طبیعی هستند .

مته‌های تک غلطکی یک مخروطی:

    این  مته در سیتسم حفاری چرخشی برای سنگهای شکاف دار، سنگهایی با خاصیت خراش اندازی، سنگهایی با سختی متوسط، و برای طبقات شیبدار کاربرد دارد چون در این وضعیت امکان انحراف چال یا چاه با این نوع مته به کمیترین مقدار «…………………………….» قطعات بریده شده، معمولا یک سوراخ روی مته ایجاد می‌شود

0001 0002 0004

 

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 8 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.