انسان و اخلاق در نظام اسلامی (۵ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

انسان و اخلاق در نظام اسلامی

نظام اخلاقى اسلام، مبتنى بر نوعى جهان بینى است که وجود خداوند را به عنوان مبداء و آفریننده موجودات و انسان را به عنوان موجودى وابسته و نیازمند به او معرفى مى‏کند. انسان در این بینش فقر محض است و نسبت به خداوند وجودى رابطى بیش ندارد. خداوند در قرآن مى‏فرماید:  یا ایها الناس انتم الفقراء الى الله و الله هو الغنى الحمید. [1] اى مردم شما نیازمندان به خدا هستید و فقط خداوند بى‏نیاز و ستوده است.

طبیعى است این نظام براى آنکه سیرش مبتنى بر حقایق و هماهنگ با واقعیت‌ها و برکنار از اوهام و تخیلات باشد ناگزیر است رابطه‏ء عبودیت و ربوبیت فوق را مورد توجه قرار دهد و براساس این اصل و با ملاحظه‏ء آن برنامه ریزى کند.

البته باید توجه داشت آنچه در بالا گفتیم از ویژگیهاى انسان نیست؛ بلکه تمام موجودات بدون استثنا نسبت به خداوند از چنین موقعیتى برخوردار بوده و به تمام معنى وابسته‏اند و از اعماق هستى نیازمند به خداوند؛ ولى، از آنجا که ما درباره‏ء نظام اخلاقى بحث مى‏کنیم؛ صرفاً، از وابستگى انسان یاد کردیم.

با توجه به این وابستگى عمومى به این نتیجه‏ء روشن دست پیدا مى‏کنیم که هر گاه انسان در اشیاء دخالت و تصرف مى‏کند و از آنها بهره‏مند مى‏شود باید بداند که در ملک خداوند تصرف کرده است. البته ما منکر این نیستیم که انسان بیک لحاظ و در یک مرتبه در ملک خود تصرف مى‏کند؛ حال یا در ملک تکوینى خود مثل اعضاى بدنش و یاد در ملک تشریعى و اعتبارى خود مثل اشیاء خارجى که براساس قرار و قانون، ملک او شمرده مى‏شوند؛ ولى، از این حقیقت نباید غافل شد که همه اینها نهایتاً و در یک مرحله‏ء عالیتر مربوط به خداوند بوده و مالک حقیقى همه اشیاء، او است.

حفظ این رابطه، نتیجه دیگرى نیز بدنبال دارد و ما را بر آن مى‏دارد تا حتى اگر کارى را فرض کنیم که به نفع زندگى دنیوى انسان نباشد و خود بخود در سعادت اخروى وى نیز تاءثیرى نداشته باشد؛ ولى، مع‏الوصف، همین کار غیر مفید و بى‏خاصیت، مورد امر خداوند قرار گیرد که باید آن را انجام دهى ما را بر آن مى‏دارد که حتى اطاعت امر خداوند را در چنین مواردى نیز لازم بدانیم…

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.