اقتراح دین و اخلاق
اشاره
از آن دم که آدمى قدم به عرصه زندگى گذاشتخود را با دو همزاد قرین و همراهیافت و این دو همان دین و اخلاقاند که در طول حیات انسان با همه فراز ونشیبهاى آن در عرصه حیات عملى وفادارانه با او بوده و هستند. اما در نظر واندیشهورزى این دو گاه رفیق گرمابه و گلستان بودهاند و گاه رقیب هم، زمانى اخلاقاز دین اثر پذیرفته و زمانى دیگر دین از اخلاق. امروز هم چنان این مباحث زنده وپویا ذهن و زبان دهها متفکر و اندیشمند را به خود مشغول داشته و دارد
قبسات: با توجه به تعریفى که از دین دارید، نسبتبین دین و اخلاق را چگونه ارزیابى مىکنید؟ آیا غایتهاو اهداف اخلاقى همان اهداف و غایتهاى دینى هستند؟
صادقى: پاسخ به سؤال اول بحثى گسترده را طلب مىکند.در بررسى مسئله مناسبات «دین و اخلاق» ابتدا باید این دوواژه را تعریف کرد، یا دستکم مراد خود را از استعمال آنهابیان نمود; زیرا چنانکه مىدانید تعریف چنین مفاهیمى، اگرمحال نباشد، دشوار است. هنگامىکه کلمه دین را به کارمىبریم مقصودمان «مجموعهاى از تعالیم (نظرى و عملى) است که حول محور قدسى شکل یافتهاند».
ویژگى اساسى این تعالیم، قدسى بودن آنهاست. گستره اینتعالیم معمولا شامل یک سلسله اعتقادات اساسى و کیهانى درباب جهان و انسان و مبدا و معاد او، منظومهاى از احکام وقوانین عملى و مجموعهاى از ارزشهاى اخلاقى است. مجموعهاین تعالیم از نظر پیروان ادیان داراى اعتبارند. اعتبار این تعالیماز منبع قدسى آن سرچشمه مىگیرد. آن منبع قدسى، همانواقعیت غایى، یا ذات الوهى است که ممکن است در قالبهاىمختلفى خود را ظاهر کرده باشد; گاهى در یک متن مقدس، گاهى در یک شىء طبیعى، گاهى در مجموعهاى از حوادثتاریخى، گاهى در مشهودات باطنى و گاهى از پس حجاب وگاهى بدون حجاب. تمام مظاهر قدسى همان اعتبار و وثاقت راپیدا مىکنند. از همین روست که پیامبران و کتب مقدس، برمتدینان حجیت دارند و در برابر سخن آنان چون و چرا وبحث و جدل و سر برتافتن روا نمىدارند.
«اخلاق» و «اخلاقى» استعمالات و معانى متعددى دارد، کهبه پارهاى از آنها اشاره مىکنیم: 1) اخلاق جمع خلق استبهمعناى صفات و ملکات نفسانى که مىتوانند خوب یا بدباشند. 2) گاهى «اخلاقى» را به کار مىبریم و مقصودمان افعالىهستند که متصف به خوب و یا بد مىشوند. 3) گاهى «اخلاقى»بهمعناى افعال صرفا خوب است. تفاوت معناى دوم و سوم دراین است که در معناى دوم نظر به کارهایى داریم که در حوزهاخلاق مورد ارزشگذارى، مثبتیا منفى، قرار مىگیرند، ولىدر معناى سوم تنها به کارهایى نظر داریم که مورد ارزشگذارىمثبت قرار مىگیرند. تفاوت این «معنا با معانى اول (که معناىلغوى یکى از معانى اصطلاحى کلمه…
- فهرست مطالب
- اشاره. 3
- نیاز اخلاق به دین در مقام ثبوت: 11
- نیاز اخلاق به دین در مقام اثبات: 12
- قبسات: آیا فکر مىکنید اساسا اخلاق بدون خداممکن است؟ اگر نه چرا؟. 16
- قبسات: موانع رشد و توسعه دانش اخلاق در ابعادگوناگون اجتماعى آن معلول چه عللى هستند؟. 28
- منابع و مآخذ. 40
قسمتهایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایلهای word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایلهای word و pdf را دانلود نمائید.
با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بیدرنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.
تعداد صفحات: 40 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net