اعتیاد و مواد مخدر

امتیاز 5 از 1 نفر

اعتیاد و مواد مخدر

با تغییر تدریجی شیوه زندگی بدنبال پیشرفت تمدن، همانگونه که بشر از رفاه بیشتری برخوردار می‌شود عوارض و معضلات نیز رخ می‌نماید. زمانی انسانها به شیوه ای سنتی و ابتدائی زندگی می‌کردند و مسائل و مشکلات جمعی و روانی شان را نیز سنتی حل می‌کردند اما با تغییر شیوه زندگی به شکل امروزی و جدید گاهی مسائلی ایجاد می‌شود که حل آن از عهده بسیاری از افراد خارج است.

بروز بیماریهای روانی و سیر تدریجی آن منجر به ایجاد رفتارها و عادت هایی در انسان می‌شود که بعضاً کنترل و ترک آن بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است.

اعتیاد انسان به مصرف مواد و داروها از جمله این عادت هاست. طبق آخرین آمارها در کشور 5000000 نفر از افراد حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده اند و 2000000 نفر معتاد به آن هستند. سیر پیشرونده اعتیاد به مواد و ترویج روشهای مصرف غیربهداشتی آن همچون تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک منجر به بروز بیمایهای لاعلاجی همچون ایدز می‌شود که بیش از 70000000 نفر را در جهان گرفتار نموده است و در کشور ما نیز بیش از 14000 نفر به آن آلوده اند. مجموعه مسائل موجود، دست اندرکاران و آگاهان را می‌بایست وادار به برنامه ریزی و اقدامات مناسب جهت کنترل معضلات اجتماعی نماید. یکی از استراتژی‌های مهم مبارزه با بروز معضلات اجتماعی، آموزش و اطلاع رسانی است. ما نیز به نوبه خود کوشیده ایم سهمی‌کوچک در آگاهی رسانی به جوانان و هم وطنان داشته باشیم و با ترسیم روشهای پیشگیری و درمان معضل اعتیاد، قدمی‌هر چند کوچک برای کمک به هم وطنان خود برداریم.

خانواده حشیش: حشیش، چرس، بنگ و….

خانواده مخدرها: تریاک، هروئین، کراک هروئین، مورفین، کدئین و…

خانواده محرکها: متاآمفتامین ( یا شیشه )، ریتالین و…

خانواده کوکائین: کوکائین و کراک کوکائین

خانواده توهم زاها: LSD یا اسید لیزرژیک، اکستازی و…

خانواده مواد استنشاقی: چسب، بنزین، تینر و…

 داروها
داروهای مخدر یا محرک مثل ترکیبات کدئین، دیفنوکسیلات، ترامادول، ریتالین، فن فلورامین، پزودوافدرین و… داروهای خواب آور مثل خانواده بنزودیازپین‌ها شامل دیازپام، اکسازپام، لورازپام، فلورازپام و…. یا خانواده فنوباربیتال

الکل و مشروبات الکلی
مواد مخدر
مواد مخدر طبیعی (natural opiates) (مانند تریاک) از جوانه تریاک (papaver somniferum) (opium poppy) که یک گیاه زیبا و گل دهنده است و سالیانه جوانه می‌زند، گرفته می‌شود. این گیاه تا ارتفاع یک متر رشد می‌کند و گلهای آن به رنگهای سفید، صورتی، قرمز و بنفش است.

قدمت استفاده از مواد مخدر به 6 هزار سال قبل برمی‌گردد. از مواد مخدر برای درمان بیماریهای متفاوتی از جمله بیماری افسردگی استفاده می‌شد. استفاده از این ماده بسیار گسترده بود و اغلب افراد از آن برای درمان خود استفاده می‌کردند. چرا که عمدتاً به عنوان مرهمی‌برای تمامی‌مشکلات آدمی‌(از جمله کاهش درد، درمان سرفه و اسهال ) پنداشته می‌شد. لذا، تجارت و داد و ستد این ماده مخدر رشد چشمگیری داشت.

 

اعتیاد و مواد مخدر_000001 اعتیاد و مواد مخدر_000002 اعتیاد و مواد مخدر_000003

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 5 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.