اخلاق و جنگ (۱۴ صفحه)

امتیاز 0 از 0 نفر

اخلاق و جنگ

اسلام و صلح

«صلح‏» کلمه بسیار مقدسى است، محور آرزوها و امیدهاست، همه مى‏دانند که آزادى کامل تنها در سایه «صلح‏» به وجود مى‏آید، همه از اهریمن مهیب جنگ گریزانند، همه فرشته و هماى زیباى صلح را تقدیس مى‏کنند. شرق و غرب، دنیاى سرمایه‏دارى و کمونیسم همه و همه خواستار صلح‏اند، خاطره بسیار تلخ و ناگوار جنگهاى گذشته به ویژه جنگ جهانى دوم هنوز از دلها محو نشده و خرابیهاى ناشى از آن هنوز مرمت نگردیده است. بزرگترین مساله‏اى که در دنیاى امروز مطرح است و هم‏اکنون در مجامع بین‏المللى گفتگو درباره آن زیاد است، مساله «خلع سلاح‏» عمومى مى‏باشد زیرا: رقابت‌ها و مسابقات تسلیحاتى جهان بشریت را بر سر دوراهى‏قرار داده است: محو و نابودى یا همزیستى مسالمت‏آمیز.

آرى لزوم «صلح و سازش‏» در دنیاى امروز بیش از هر وقت دیگر به جهت اختراع سلاحهاى ویرانگر، احساس مى‏شود و بشر فهمیده است که باید هرچه زودتر به این جنگها و کشمکشها خاتمه داده شود.

گرچه ممکن است، به نظر بعضیها عنوان «صلح و همزیستى مسالمت‏آمیز» یک موضوع ابتکارى و یک کشف جدید محسوب شود، ولى اتفاقا هیچ مطلب تازه و کشف جدیدى نیست، بلکه یکى از مسایلى است که با تاریخ بشر برابرى دارد، عینا همان چیزى است که از مفهوم انسانیت استفاده مى‏شود به این معنى همزیستى مسالمت‏آمیز اساس انسانیت است. این که مى‏گوئیم افراد بشر مى‏توانند زندگى مسالمت‏آمیز داشته باشند، درست مثل این است که بگوئیم انسان مى‏تواند انسان بوده باشد.

این که بشر به خود آمده و تازه فهمیده است که بشر مى‏تواند با کمال صلح و صفا و برادرى و صمیمیت‏باهم زندگى کند، هیچ جاى تعجب نیست زیرا تازه معنى انسانیت را فهمیده است و تازه به فطرت و طبیعت‏خدادادى خود پى برده است، انسان در درک این مطلب بسیار دیر کرده است و مى‏بایست هزاران سال پیش، این مطلب را درک مى‏کرد البته بیگانه بودن بشر از فطرت و بیعت‏خود او را از مسیر اصلى زندگى باز داشته است و به قول یکى از روانشناسان غرب (ژاک شوالیه):

«اگر ما یک دهم تلاش خود را که براى درک طبیعت‏به کار برده‏ایم، در راه درک و شناختن خویش صرف مى‏کردیم، به چه ترقیات شگرفى در زمینه وظیفه و رفتار که تابع آن است، نایل مى‏گشتیم‏» (1)…

 

 

  • فهرست مطالب
  • اسلام و صلح.. 3
  • مقررات مربوط به اسیران جنگى.. 10
  • پى‏نوشت‏ها 14
  • منابع و مآخذ. 14

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل دانلود است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 14 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.