دانلود تحقیق درباره آسیب‌های ماهواره

امتیاز 4 از 14 نفر

چکیده:

امروزه، ماهواره این ابررسانه‌ی جمعی با نفوذ در حریم خلوت و خصوصی مردم، تبدیل به فرمانروای اجتماعی و فرهنگی شده تا فرهنگ و ارزشهای جامعه غربی را بتدریج و بدون مقاومت جایگزین دغدغه و هویت کاربران خود کند. این رسانه قدرتمند، امروزه بیش از پیش جایگاه ویژه‌ای را نزد خانواده‌های ایرانی پیدا کرده است. ظهور تکنولوژی‌های نوین ارتباطی به همراه تحولاتی، بسیاری از«…………………………….» یجاد کرده است. به همین دلیل برنامه ریزی برای شناسایی، پیشگیری و کاهش آسیبهای ناشی از آثار سوء فیلم‌های ماهواره‌ای بر خانواده«…………………………….» نگارنده به بررسی مهمترین آسیبهای ناشی از آثار سریالهای ماهواره بر خانواده پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات ارائه داده است؛ و بیشتر به روش کتابخانه‌ای معطوف شده است.

 مقدمه
خانواده در تمام فرهنگها کانون شکل گیری هویت فرد است. هیچ فردی جدا از خانواده اش قابل تعریف نیست و خانواده رکن اصلی سازنده‌ی فرد و شخصیت اوست. (ثنایی، 1379). خانواده پایه بنیادین اجتماع، سلول سازنده‌ی زندگی انسان، خشت بنای جامعه، کانون اصلی حفظ سنت‌ها، هنجارها و ارزشهای اجتماعی است و شالوده‌ی استوار پیوند‌های اجتماعی و روابط خویشاوندی و کانونی برای بروز و ظهور عواطف انسانی و پرورش اجتماعی است. خانواده واحدی است که بر اساس ازدواج پدید می‌آید و از آغاز پیدایی خود، همچون حریمی امن، زندگی «…………………………….» این بنیان کوچک اجتماعی است و تاثیر آن در تمامی شئون زندگی افراد به ویژه فرزندان است؛ اما این سیستم نیز مانند هر سیستم دیگری دستخوش حوادث تلخی می‌شود و همیشه در امان و به دور از تهدید نیست. پایه‌های هر جامعه، ریشه در ارزشها و نظام عقیدتی آن دارد؛ بنابراین برای تضعیف هر جامعه، کافی است تا فرهنگ آن را تضعیف کرد. با این کار افراد جامعه از خود بیگانه شده و برخلاف آنچه که حقیقت فرهنگی آنها را تشکیل می‌دهد، رفتار می‌کنند. امروزه شیوه‌های ضربه زدن به فرهنگ و هویت ملی یک کشور تغییر یافته و دشمنان سعی می‌کنند از طریق جنگ نرم افزاری به فروپاشی بنیان خانواده و آرا و عقاید جوانان آن مرزوبوم نایل آیند. شبکه‌های «…………………………….» در کارکردهایی آن و تلاش می‌کند به این سوال پاسخ دهد که ماهواره چگونه روابط خانوادگی را دستخوش تغییر و تحول می‌سازد و منجر به تضعیف بنیان خانواده می‌شود و در پایان برای رفع اینگونه معظلات پیشنهادی ارائه شود تا شاید بتوان گامی کوچک در ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها برداشت.

به طور کلی می‌توان آثار شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای را بر اساس تحقیقات انجام شده به قرار زیر دسته بندی کرد:

 القاء ضد ارزشها به جای ارزشها
شبکه‌های ماهواره‌ای قادرند احساس شخص از واقعیت را تغییر «…………………………….» دگرگونی ارزشها و باورها می‌باشد، چه اینکه قادر است با برنامه ریزیهای دقیق و کنترل شده، اندیشه‌های مردم یک جامعه را شکل دهد و رفتار آنان را بصورت دلخواه سمت و سو دهد.

شبکه‌های ماهواره‌ای در قالب میان برنا مه‌ها و آگهی‌ها، ارزشهای متفاوتی چون فرهنگ برهنگی، مصرف گرایی، تجمل پرستی، ترویج بی‌مبادلاتی اخلاقی و … را به نمایش گذاشته و رفته رفته فرهنگ وقار و پوشیدگی به فراموشی سپرده شده، رقابت برای عرضه هرچه بیشتر جذابیت‌های جنسی، به فرهنگ غالب در کشور تبدیل شده است.

قدرت تاثیر گذاری ماهواره محدود به تغییر ارزشها تنها در حوزه تضعیف ارزشها و ارزشهای جایگزین در رفتار بینندگان نمی‌باشد، بلکه این رسانه قادر است در حوزه‌های مربوط به حریم‌های خصوصی افراد نیز به طور خاص، تغییراتی ایجاد کند. «و گاهی به فرد بدون اینکه در جریان باشد تحمیل می‌شود، یعنی وجدان آدمی را دستکاری می‌کند»(لوفور 1999) چنین تغییراتی، بسترهای مناسبی برای«…………………………….» پیامد‌های ناگوار آن فراهم می‌سازد.

شبکه‌های ماهواره‌ای، هویت تازه‌ای به مشاهده گران خود می‌بخشند و آنها را وامی دارند تا ارزشهای غلط و فاسد را جایگزین ارزشهای اخلاقی دانسته و سعی در حفظ و ثبات آنها برآیند، چرا که زبان تصویر، قدرت فوق العاده‌ای در جهت تحکیم با تضعیف ارزشها دارد، از این رو برنامه‌های ماهواره در کشورهای سازنده، شاید مناسب حال مردم آن جامعه و در جهت سیاست‌های«…………………………….» تغییر می‌کند که اگر به درستی مدیریت نشود، خانواده‌ها دچار تزلزل خواهند شد.

الگودهی ماهواره به خانواده‌ها
تاثیر برنامه‌های ماهواره بر افکار عمومی و عملکرد مخاطبان بویژه از نظر تربیتی و جامعه پذیری امر روشنی است. کانال‌های ماهواره‌ای موجب می‌شوند زنان و دختران جوان، با دیدن فیلم‌ها و سریالهای شبکه‌های فارسی زبان، مطابق حس همزاد پنداری، به تقلید از نوع پوشش«…………………………….» سعی در هرچه شبیه‌تر کردن خود با آنها کنند. بواسطه معرفی الگوهای «…………………………….» هایی که امروزه افراد برای خود بر می‌گزینند و از رفتارهای آنان پیروی می‌کنند. بندورا معتقد است عوامل مختلفی کنترل رفتار انسان را در دست دارد که سبب بروز چنین رفتارهای نابهنجارانه می‌شود. «…………………………….» بر حسب یک تعامل دو جانبه بین شخص وعوامل تعیین کننده‌ی محیطی تبیین می‌شوند، به طور دقیق «شخص»، «محیط»، «رفتار شخص» برهم تاثیر و تأثر متقابل دارند و هیچ کدام از این سه جزء را نمی‌توان جدا از اجزای دیگر به عنوان تعیین کننده‌ی رفتار انسان«…………………………….» به ظاهر خانوادگی حاوی داستانهایی از عشق‌ها و روابط نا متعارفی است که بیننده را بعد از مدتی به طور غیر ارادی و ناخودآگاه وارد به همسان سازی زندگی واقعی و شخصی «…………………………….» از ماهواره می‌کند. مصادیقی چون خیانت به همسر، افزایش سن ازدواج، بی‌تفاوتی به حریم خانواده و بی‌بندوباری فکری و فرهنگی در جامعه، نمونه‌ی بارزی از نتیجه‌ی الگوپذیری از الگوهای غلط برنامه‌های ماهواره‌ای است.

اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین
گسترش و استفاده‌ی افراطی ماهواره با کارکرد متنوع خود و دگرگون سازی‌های پیوسته اش، رفته رفته آسیب پذیر شده و استحکام خانواده را به مخاطره می‌اندازد، در این صورت خانواده قوی ترین عامل دوام و رشد خود را که عاطفه و صمیمیت میان اعضاست، به دست فراموشی می‌سپارد، برنامه‌های ماهواره به تدریج جای ارتباط بین فردی از نوع چهره به چهره را گرفته و توانسته‌اند فضای انفرادی را به جای فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم کنند، به گونه‌ای که در ابتدا به افزایش فردگرایی و کاهش جمع گرایی منجر شده و با رخنه در محیط گرم خانواده ترویج مفاسد دینی، «…………………………….» همین باعث شده برنامه‌های این نوع شبکه‌ها با هدف قرار دادن شخصیت زن و القاء کردن فرهنگ غربی به او بتوانند شخصیت حقیقی زن مسلمان ایرانی را متزلزل ساخته و بنیان خانواده را به شدت تضعیف کنند.

در شبکه‌های ماهواره‌ای شدت بخشیدن به رقابتهای اقتصادی میان زن و مرد به جای پیوندهای عاطفی مستحکم نشده، ارائه تعریف نادرست از زندگی مشترک، موجب شده تا مفهوم عشق واقعی و تعهد به رقابت و سوء تفاهم تبدیل شود.

ترویج خانواده‌های بدون ازدواج (هم خانگی ها)
تاثیر خانواده در دو بعد قابل توجه است. یک جنبه مربوط به به ثبات در الگوهای رفتاری «…………………………….» ارتباطی خانواده می‌شود و دیگری بحث تحکیم و ثبات شخصیتی افراد خانواده است.

شبکه‌های ماهواره‌ای با هدف قرار دادن تحکیم خانواده، هم الگوهای رفتاری خانواده و هم شخصیت افراد را به سوی سستی و تزلزل هدایت می‌کند. یکی از الگوهایی که ماهواره برای مخاطبان «…………………………….» بودن و به خصوص میل به آزادی«…………………………….» در نظر گرفته است، ارضای غریزه جنسی جوانان از طریق روش ((انتخاب دوست و رفیق)) می‌باشد، روشی که در غرب معمول است و آغازگر یک زندگی مشترک جدید بدون ازدواج می‌باشد. غیر رسمی شدن ازدواج که به عنوان یک فرهنگ وارداتی به خصوص در شهرهای بزرگ پدید آمده، به معنی کمرنگ شدن هنجارهای اجتماعی است که رفتار مردم را در رسوم معمول جامعه مانند ازدواج تعریف می‌کنند. برنامه‌های ماهواره‌ای با ترویج این الگوی نابهنجار باعث می‌شوند «…………………………….» و ترویج دهند که این شکل از الگوی تشکیل خانواده را تجربه کنند. الگویی که این شیوه از زندگی را در همه‌ی جوامع، طبیعی جلوه می‌دهد و سعی در تغییر بنیان‌های فکری مخاطبان دارد.

تاثیرات ماهواره در تزلزل بنیان خانواده
برنامه‌های نامناسب ماهواره به دنبال ترویج احساس آزادی مطلق و یا همان لیبرالیسم جنسی به دنبال ایجاد آزادی برای روابط جنسی مطلق بوده و با ترویج فرهنگ خود، تمامی افکار مخاطبان خود را متوجه تلذذ جنسی کرده است.

ماهواره سطح تعمیم پذیری مسائل خصوصی را افزایش داده و سکس را لازمه‌ی زندگی امروز می‌شمارد و با برنامه‌های غیر اخلاقی انتظارات کاذب جنسی را در مردان بوجود می‌آورد.

 

  • فهرست مطالب
  • چکیده: 2
  • کلید واژه‌ها: 2
  • مقدمه. 4
  • القاء ضد ارزشها به جای ارزشها 5
  • الگودهی ماهواره به خانواده‌ها 6
  • اثر گذاری ماهواره بر ارتباط عاطفی زوجین.. 7
  • ترویج خانواده‌های بدون ازدواج (هم خانگی ها) 8
  • تاثیرات ماهواره در تزلزل بنیان خانواده. 9
  • زدن زیرآب بنیان خانواده: 11
  • سست شدن بنیان خانواده. 12
  • الف. دختران فراری.. 12
  • ب. بدحجابی و زنان خیابانی.. 13
  • ج. تأثیر منفی بر روابط بین افراد، اختلاف خانوادگی و شکستن حریم‌های خانواده. 13
  • د. ترویج هوس خواهی و تنوع طلبی.. 14
  • به عنوان چشم‌های شیطانی.. 15
  • هدف اصلی پخش فیلم‌ها و سریالها در شبکه‌های ماهواره ای: 16
  • ایجاد خانواده بی‌قید در برابر خانواده‌های سنتی.. 16
  1. ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن و شوهر به یکدیگر. 17
  • عوامل گرایش به ماهواره در خانواده. 17
  • راهکارهای پیشنهادی.. 18
  • نتیجه گیری.. 20
  • منابع. 21

0003 0004 0001

قسمت‌هایی که با «…………………………….» مشخص شده‌اند از مقاله حذف شده و فقط در نسخه word و Pdf موجود هستند.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 21 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول و عکس
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.