دانلود فایل لایه‌باز، مقاله، تحقیق با ویرایش حرفه‌ای و اصولی

در چهارگوش می‌توانید مقاله‌ها و تحقیق‌های دانشجویی را به صورت صفحه‌بندی شده و غلطگیری شده دانلود نمائید. این فایل‌ها با فرمت word و pdf آماده دانلود، چاپ و استفاده هستند.

دانلود فایل لایه‌باز، مقاله، تحقیق با ویرایش حرفه‌ای و اصولی
Search
دقیقاً همین عبارت
جستجو در عنوان
جستجو در متن
Search in excerpt
Filter by Custom Post Type
بر اساس دسته‌بندی
گرافیک
مقاله
از کلمات کلیدی برای جستجوی بهتر استفاده کنید. به جای «زندگینامه کامل درباره نظامی گنجوی» فقط کافی‌ست بنویسید: «نظامی»

تحقیق پیشگیری و درمان عصبانیت از دید قرآن

لطفا به این مطلب امتیاز دهید
امتیاز شما به دیگران کمک می‌کند تا تنها مطالب با ارزش را ببینند
(اولین نفر باشید)
Loading...
تحقیق پیشگیری و درمان عصبانیت از دید قرآنReviewed by چهارگوش on Jul 31Rating: 4.5پیشگیری و درمان عصبانیت از دید قرآنپیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می‌ فرمایند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ مَکارِمَ الأخْلاقِ» (مکارم الاخلاق ص ٨) و نفرمودند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ الأخْلاقِ» . یکی از معانی مکارم اخلاق، این است که انسان بداند در باب علم به اخلاق، چگونه عمل کند که نه افراط کند و نه تفریط.

پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله می‌ فرمایند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ مَکارِمَ الأخْلاقِ» (مکارم الاخلاق ص ٨) و نفرمودند: «إنّما بعِثْت لاتَمِّمَ الأخْلاقِ» . یکی از معانی مکارم اخلاق، این است که انسان بداند در باب  علم به اخلاق، چگونه عمل کند که نه افراط کند و نه تفریط. اگر انسان بداند که حقیقت زهد چیست، آن موقع است که دیگر نه افراط می‌کند و نه تفریط. چون اگر نداند، صورت ظاهر، اوّل، از اسم زهد خوشش می‌آید؛ چون فطرت بشر به دنبال خوبی هاست، ولی وقتی بلد نباشد و حدّ وسطی را نداند و به تعبیر دیگر مکارم و اخلاق کریمانه را نداند، امکان دارد هم خودش به افراط بیافتد و هم دیگران را نسبت به زهد، بدبین کند و خودش هم در آینده، به تعبیری سقوط کند و از زهد، زده می‌شود. اگر اخلاق، این طور زیربنایی بیان شود، آن وقت معلوم می‌شود که چه حالاتی می‌تواند برای انسان به وجود بیاید و چه زیبایی هایی برای انسان هست. جدّی کیست که مکارم اخلاق را بداند و غیر از آن، عمل کند؟ !

غیظ و غضب از منظر قرآن شریف و منابع روایی

در قرآن شریف و منابع روایی، بحث غیظ و غضب، تحت عناوین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

قرآن کریم در مورد غیظ و غضب کفّار نسبت به اهل ایمان می‌فرماید: «وَ إِذا خَلَوْا عَضّوا عَلَیْکم الْأَنامِلَ مِنَ الْغَیْظِ قلْ موتوا بِغَیْظِکمْ» .

امّا هنگامى که تنها مى شوند از شدّت خشم بر شما، سر انگشتان خود را به دندان مى گزند! بگو: با همین خشمى که دارید بمیرید! (آل عمران 119)

در مورد اصل خشم و غضب، پیامدها و پیشگیری و درمان آن، روایات بسیاری وارد شده است.

برای نمونه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «اجتَنِبِ الغضب» . از خشم بپرهیزید. (نهج الفصاحه 116)

چرا جامعه اینقدر پرخاشگر شده است؟ چرا در خانه‌ها و مجالس، پرخاشگری زیاد است؟ چرا در کوچه و خیابان مردم نسبت به هم تندی و پرخاش دارند؟

حیف است ما که مسلمانیم و دین ما دین رحمت و رأفت و پیامبر ما پیامبر عفو و مهربانی است و چنین امامان و پیشوایانی داریم که ظلم دشمنان سرسخت خود را با نیکوکاری و عطوفت پاسخ می‌دهند، نسبت به همدیگر پرخاشگر باشیم و از این جهت مورد شماتت بیگانگان واقع شویم. ما باید نسبت به همدیگر تولی و نسبت به بدخواهان تبری داشته باشیم. قرآن کریم می‌فرماید: «یَا أَیّهَا الَّذِینَ آمَنوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّه بِقَوْمٍ یحِبّهمْ وَ یحِبّونَه أَذِلَّهٍ عَلَى الْموْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکَافِرِینَ» [مائده/54]: اى کسانى که ایمان آورده اید، هر کس از شما که از دین خویش برگردد، زود باشد که خداوند گروهى را بیاورد که ایشان را دوست دارد و ایشان او را دوست دارند، با مومنان مهربان و فروتنند و بر کافران سخت می‌گیرند.

پیشگیری و درمان عصبانیت

قرآن مجید در آیات زیادی به پیشگیری و درمان عصبانیت و خشم شدید، تشویق کرده و می‌فرماید: «الَّذینَ ینْفِقونَ فِی السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ الْکاظِمینَ الْغَیْظَ. .» .

همآن‌ها که در توانگرى و تنگدستى، انفاق مى کنند؛ و خشم خود را فرو مى برند. (آل عمران 134)

بیشتر آیات و روایات در راستای عصبانیت، غیظ و غضب، قبل از آن که نحوه درمان را بازگو کنند، جنبه پیشگیری را بیان نموده اند. دین اسلام در صدد است انسآن‌ها به هیچ وجه دچار خشم و غضب نشوند؛ به همین جهت قرآن شریف در آیه 84 سوره یوسف و آیه 37 سوره شوری، مسلمانان را در مورد فرو بردن خشم و پیشگیری از آن تشویق می‌کند. روایات بسیاری در راستای پیشگیری و درمان خشم و عصبانیت وارد شده که به یک نمونه اشاره می‌گردد. رسول گرامی اسلام صلّی الله علیه وآله وسلّم می‌فرماید: «وَ أَحْزَم النَّاسِ أَکظَمهمْ لِلْغَیْظِ» . و استوارترین مردم هم کسى است که خشم خود را فرو برد. (من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص: 395) یکی دیگر از مطالبی که آیه  الله میرزا جواد آقای ملکی تبریزی، بیان می‌فرمودند، این بود که فرد عصبانی در روز صد مرتبه «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمسْتَقیم» بگوید.

دستوراتی در خصوص آلوده نشدن و درمان غضب

اشتباهات دیگران را نادیده بگیریم

قرآن مجید پیرامون این مسئله می‌فرماید: (وَ الَّذینَ یَجْتَنِبونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ وَ إِذا ما غَضِبوا همْ یَغْفِرون: و کسانى که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها خود را به دور مى دارند و چون به خشم درمى آیند در مى گذرند. (الشورى: 37)

پیشگیری و درمان عصبانیت_000001پیشگیری و درمان عصبانیت_000003 پیشگیری و درمان عصبانیت_000004

 

 

قسمت‌هایی از این مقاله حذف شده و نسخه کامل آن فقط در فایل‌های word و Pdf قابل استفاده است.
لطفا برای دریافت نسخه کامل این مقاله فایل‌های word و pdf را دانلود نمائید.

 

 

 

 

با خرید این محصول فایل word و PDF مربوط به این مقاله را دریافت خواهید کرد.
لینک دانلود بی‌درنگ پس از پرداخت نمایش داده شده و فایل فشرده‌ مربوط به این مقاله آماده دانلود خواهد بود.

تعداد صفحات: 6 صفحه | حجم فایل: کمتر از 1 مگابایت | فونت استفاده شده: B Zar | به همراه صفحه اول
رمز فایل فشرده: www.4goush.net

 

 

برچسب‌ها :
انتشار
http://4goush.net/?p=32530

 

شايد ديدن اين يادداشت‌ها نيز برای شما جالب باشد

 

? ?